מה הם רוצים מלבני?

למה דווקא על לבני הם מתנפלים? אולי בגלל שהיא אישה

ציפי לבני / צילום: חן גלילי
ציפי לבני / צילום: חן גלילי

ביקורת, שנאה, חרפות וגידופים לא חסרים במערכת הבחירות. הרבה אמוציות. אבל נראה שמתוך עשרה קבין של שנאת היריב, תשעה נופלים על ראשה של ציפי לבני. למה זה? מה קרה? ההופעה שלה ב"גב האומה"? מה היא אמרה שם, שכל כך הרגיז את אוהדי ביבי? אני לא רוצה לחזור על הדברים, כדי שלא ייפגעו פעם נוספת - אבל, האם ההופעה הזאת של לבני (בתוכנית סאטירה) הרבה יותר גרועה מהופעותיה ה"רגילות" של, נגיד, מירי רגב? ומה יגידו אזרחי המדינה החילונים, כשראש ממשלתם לחש באוזנו של הרב כדורי ש"השמאל שכחו מה זה להיות יהודים"? יש משהו יותר פוגעני מזה, יותר זדוני ומרושע ומסית?

אבל הם רוצים את דמה של לבני. והם משתמשים בתחמושת נוספת: היא, לבני, עוברת בין המפלגות. בואו נעשה סדר בעובדות. לבני התחילה בליכוד. כשאריק שרון הקים את קדימה הצטרפה אליו, יחד עם בכירים שחלקם שוב נמצאים בליכוד; היא נבחרה לראשות קדימה, אבל בכל שנותיה כמנהיגה סבלה מהתנהלותו של שאול מופז כנגדה. לאחר שהפסידה למופז בפריימריז על ראשות קדימה, היא הקימה את "התנועה". וזהו. היא עדיין מנהיגת "התנועה", אולם חברה למפלגת העבודה כדי להקים את המחנה הציוני. ממש כמו שעשו רבים לפניה. למשל, נתניהו שחבר לליברמן בבחירות הקודמות.

לא מקובעת

המעברים של לבני, כמו המעברים של אחרים, מוכיחים בעיקר שהיא אינה מרובעת ומקובעת. שהיא לא מהסוג של אלה המתגאים בכך שהימין או השמאל הוא חלק מהדי.אנ.איי. שלהם. אנשים כאלה, משני הצדדים, העניקו למוחותיהם חופשה מלהקשיב, לשמוע, לחשוב ולהחליט. הכל מוחלט עבורם "בדם". לבני אינה נמנית עליהם, גם בן גוריון לא היה כזה, גם שרון לא היה כזה, גם לא משה דיין ושמעון פרס.

אז למה דווקא על לבני הם מתנפלים? בגלל עמידתה על עקרונותיה? בגלל שתמכה בחוק ש"ישראל היום" לא אהב, ולכן הוא מטיל עליה טרור? בגלל שבממשלת נתניהו היא ניסתה בכל זאת ליצור דיאלוג עם הפלסטינים, למורת רוחם של חלק משותפיה? בגלל שכשרת המשפטים היא לא אפשרה לגורמים ימניים קיצוניים לנהוג בצורה גזענית ובלתי מוסרית וחוקתית?

תמיד אישה

כן, ללא ספק - בגלל כל אלה. אבל גם, ואולי בעיקר - בגלל היותה אישה. ולא סתם, אלא האישה היחידה שניצחה את ביבי בבחירות (2009), וזה חטא שאי אפשר לסלוח עליו. לא יכול להיות הסבר אחר, כי אין סיבה עניינית לשנאה הלוהטת, להפצת השקרים נגדה, לצורה המזלזלת שבה הם מתייחסים אליה, הג'נטלמנים בעלי ההדר הז'בוטינסקאי. אביו המנוח של בני בגין, שהצטרף עכשיו אל אנשי הכבוד הללו, לעולם לא היה נוהג כך.