מלון ארט פלוס התל-אביבי מוסיף 7 חדרי אמן חדשים

מלון ארט פלוס, בבעלות אספן האמנות דורון סבג, מוסיף 7 חדרי אמן חדשים לאוסף החדרים הייחודיים שלו ■ תקרה מפוסלת, פלנטריום אינטימי, קיר לבנים ועוד הפתעות מחכים לאורחים שמחפשים ערך מוסף

ניר אהרוני בזמן התקנה / צילום: אבי חי
ניר אהרוני בזמן התקנה / צילום: אבי חי

את חוויית האמנות של מלון ארט פלוס פוגשים כבר בכניסה מרחוב בן יהודה בתל-אביב. כניסה צדדית אמנם, כמעט חתרנית. אבל ברגע שמצאתם את דרככם תתחילו לפגוש יצירות אמנות, מהמשובחות שאפשר למצוא במרחב הפתוח לציבור. פסל מסדרת "אבולוציה" של צדוק בן דויד מקבל את פניכם, עבודת וידיאו של נבט יצחק פרוסה במקום שטיח במבואה, יצירה יוקרתית של אורי גרשט בפניה לחדר האוכל.

המלון מנוהל בידי חברת אטלס בשיתוף עם אוסף האמנות של בעל הנכס, דורון סבג, בעלי ORS. ביום חמישי האחרון חנך המלון 7 חדרי אמן חדשים, שבכל אחד מהם יצירת אמנות מיוחדת למקום, כחלק מפרויקט Room Service.

לקראת הקמת המלון, לפני כ-6 שנים, הוזמנו 5 אמנים ליצור על גבי קירות המסדרונות בקומות המלון. לאלה הצטרפו מאוחר יותר אמנים שהוזמנו ליצור בחדרים. ביניהם יוחאי מטוס, ליאב מזרחי, דינה שנהב, יונתן הירשפלד, אלעד קופלר ועוד. כיום 15 מתוך 58 מחדרי המלון הם חדרי אמן יחידים במינם.

"שבעת החדרים החדשים שונים במהותם מהפרויקט המקורי ומחדרי האמנים הקודמים, כמו גם מאלה שיבואו אחריהם", אומרת דינה יקרסון, אוצרת ומנהלת תחום האמנות במלון. "הם נוצרו במסגרת שיפוץ והרחבה של חדרי המלון, והאמנים שולבו בתכנון החדר כבר בשלבי הבנייה. כך שהחדר למעשה עוצב סביב עבודת האמנות המתוכננת", היא מסבירה.

"למשל גומחה שנוצרה בתקרה במיוחד למיקום עבודתו של גבי קריכלי או קיר לבנים שמשמש רקע לעבודה של ניר אדוני. עוד דוגמה היא עבודת התאורה של רן סלוין. בלילה החדר כולו מתפקד כמעין פלנטריום, באמצעות מערכת כוכבים שהותקנה בתקרה כפולה. גם העבודה של אפרת גל-נור, שנראית מאוד פשוטה במבט ראשון: כמה ציורים על קנבס, מחוברים יחד בפס. למעשה הפס הזה הוא חריץ בקיר החדר, שמתחבר עם קו האופק של הציור. ויזואלית זה נראה מינימליסטי, אך הושקעה בכך עבודה רבה".

- למה לעשות זאת?

"לא מדובר במיצב בתוך חדר אלא בחדר שהוא כולו מיצב. בעבר אמן קיבל חדר מן המוכן והתקין בו עבודה. יש בין העבודות הללו התערבויות יותר דומיננטיות ויש פחות. כעת רצינו לנצל את הזדמנות השיפוצים, כדי ליצור חוויה שבה האורח ממש ישן בתוך עבודת האמנות. זהו שילוב אורגני של האמנות בחלל, כך שמי שלן בחדר מרגיש שהוא נמצא בתוך היצירה".

- אמנות מעוררת רגשות שונים באנשים שונים. קורה שאנשים מבקשים להחליף חדר?

"שמעתי על מקרה אחד או שניים בעבר. האתגר הוא ליצור חוויה טוטאלית, אבל כזו שאפשר לחיות איתה בשלום ולישון בשקט. האג'נדה שלנו היא להגיע לאיזון עדין של עבודות אמנות שהן טובות ומעניינות בפני עצמן, וגם כאלה שאפשר לחיות איתן. ובנוסף הן צריכות להיות עמידות בתנאי שימוש של בית-מלון".

כאן היא נוגעת בנקודה חשובה. מלונות הבוטיק שצמחו בעשורים האחרונים לומדים עם הזמן את יתרון הסטנדרטיזציה והיעילות ששלטו במלונות הרשת המוכרים. חומרים עמידים ותחזוקה זולה וקלה יותר, פחות בלאי ובוודאי שלא יצירות יקרות ערך שייפגעו משימוש לא זהיר. מחיר הייחודיות במלון ארט למשל, התבטא בצורך לחפות את הציורים הבהירים של טלי בן בסט ושל מאיה אטון במסדרונות בכיסוי פרספקס שקוף, שאינו עושה איתם חסד ומתבלה עוד יותר מהציור.

"אלה דברים מאוד עדינים וזה עומד לנגד עינינו בכל דבר חדש שאנחנו עושים. את מה שכבר נעשה אנחנו מנסים לשמר וללמוד מהניסיון".

- האם יש אנשים שמזמינים במיוחד אחד מחדרי האמנות?

"חלק מהקהל מאוד מודע למה שיש במלון. יש אנשים שמגיעים במיוחד בידיעה שזהו מלון אמנות, כמו עיתונאי אמנות ותיירות מהעולם. יש לנו אורחים שהם אנשי מקצוע מעולם האמנות, ואם הם עצמם לא היו מודעים לחדרים, אנחנו מנסים להציגם.

"בכל מקרה יש לנו עניין למקסם את החשיפה הטבעית של חדרי האמן לאורחי המלון, ולכן גם יותר קשה להראותם למבקרים מבחוץ. בסיורים במלון אנחנו רואים חדרי אמן רק על בסיס מזל - מה פנוי באותו יום, או בין צ'ק אאוט לצ'ק אין. עקרונית אנחנו מקפידים שאלה יהיו החדרים הראשונים שמאוישים - כדי שאנשים יחוו את המקום. והם לא עולים יותר מחדר רגיל (מחיר חדר סטנדרטי לזוג 635-1,000 שקל, בהתאם לעונה ח.פ.ר)".

- החדרים שבהם משולבת אמנות הם מיוחדים בשטח או באבזור?

"מבחינת שירותי המלון הם שייכים לכל קטגוריות החדרים. יש כל מיני - החדר של יצירתה של ניבי אלרואי הוא חדר משפחתי מהגדולים במלון והחדר של הירשפלד הוא מהקטנים ביותר".

עוד אמנים שמצטרפים כעת ל"אוסף" הם רימה ארסלנוב, טל שושן ומידד אליהו.

- בעתיד תיכנס אמנות לחדרים נוספים?

"כן. זה פרויקט מתמשך, ואנחנו שואפים להוסיף עוד בכל שנה".

- מי מתקצב את העבודות המוזמנות, האוסף או רשת המלונות?

"זה נעשה במשותף, כחלק מהמחוייבות של המלון ושל האוסף (משפחת סבג היא בעלת הנכס והוא מנוהל כחלק מרשת מלונות הבוטיק של אטלס). הבחירה באמנים, נעשית בהתאמה לסטנדרטים של האוסף, שיש לו את הקו שלו והשיקולים האוצרותיים שלו. כולם אמנים מאוד מעניינים וחלקם פעילים כבר זמן רב, וגם כאשר מציגים אמנים צעירים יש להם כבר גוף עבודות ורקורד מאחוריהם".

במסגרת השיפוצים מתחדשות גם חלק מיצירות האמנות המוצגת בחללים הציבוריים של המלון. לצד עבודות של נבט יצחק ואורי גרשט, שנשארות במקומן יש עבודות חדשות מאוסף סבג, כמו עבודה של עילית אזולאי המחליפה את עבודת הווידיאו של סיגלית לנדאו בלובי, עבודות צילום של טל שוחט נוספו וכן עבודות וידיאו של שרון יערי.