"איפה אתה חי": מאחורי הקלעים של הקומדיה החדשה בערוץ 1

הקומדיה החדשה, שתשודר החל מהערב בערוץ 1, מבוססת על סיפור חייהם של שני יוצריה חן ורונן דוידוב, שבניגוד למסורת המשפחתית החליטו לבחור באמנות כפרנסה ■ טוביה צפיר הוא הליהוק המפתיע של הסדרה

"איפה אתה חי", קומדיה חדשה שתשודר החל מהערב (חמישי), בערוץ 1, היא סדרה שידעה להופיע בזמן הנכון ובמקום הנכון. לשמחתם של יוצריה, האחים חי ורונן דוידוב, הם תפסו את מנהלי הערוץ הכי פוליטי בישראל בצומת דרכים. ההחלטה על הרפורמה ברשות השידור, שלקידומה במסדרונות הכנסת תרם הסיקור התקשורתי שסיפר לציבור על הבזבזת וכוח-האדם המיותר שלכאורה חוגגים בבנין רוממה בירושלים, שמה את ראשי ערוץ 1 בעמדת התגוננות של מי שמנסים לשכנע כי מקום עבודתם רלוונטי ואף נחוץ. בערוץ הסתכלו סביב, ראו שהביקורת העיקרית על הערוצים המסחריים היא היעדר הייצוג שהם נותנים לקבוצות מיעוט שאינן חלק מהאליטה, והחליטו לשים שם את הז'יטונים.

לתוך כל הקלחת הזו, ובטיימינג מושלם, נכנסו הדוידובים עם הסדרה המצחיקה, יוצאת הדופן והמעט ביזארית שכתבו ושמבוססת על סיפור חייהם. מדובר באחים למשפחה בוכרית, שבניגוד למסורת העדתית שלא רואה באמנות מקור פרנסה ראוי, בחרו ללכת ללמוד משחק בניסן נתיב. הם כתבו סדרה בהשראת חייהם שהדמויות המרכזיות שלה הם האחים בכור וחי שם טוב, בנים לעולים שהגיעו לישראל מבוכרה (אוזבקיסטן), בתחילת שנות ה-80 של המאה הקודמת. אבי המשפחה היה צלם גדול בבוכרה ופתח בארץ עסק לצילום חתונות, שמתעד בעיקר שמחות של בני העדה. בנו הבכור, מנהל את העסק וחי, הבן הצעיר, אמון על הצילום והעריכה. הסדרה מתחיל במסיבת השחרור מצה"ל שמארגנת המשפחה לחי במסעדה בוכרית, כשדי מהר מתברר הפער בין התוכניות של המשפחה עבור המשוחרר הטרי לבין התוכניות שלו עצמו: בזמן שאחיו ואביו מצפים שייכנס לעסק הצילום במשרה מלאה ואימו (רבקה מיכאלי), רוצה שיתחתן עם אישה בוכרית טובה - חי חולם להתקבל לבית ספר נחשב למשחק. הוא ניגש לאודישנים, משנן בחשאי טקסטים מ"הוא הלך בשדות" ונדלק על האשכנזייה הבלונדינית מהכיתה (עדי הימלבלוי), ובמקביל זורם עם הצעות השידוכים של אימו וממשיך לצלם בריתות של בוכרים עם אחיו.

הדינמיקה של הסדרה, אם כן, היא של ספירה לאחור לקראת הרגע שבו עיסוקו האמיתי של חי ייחשף והוא ייאלץ להתמודד עם ציפיות המשפחה. כמו בכל קומדיה קלאסית, מסכת ההסתרות והשקרים שהוא עובר עד אז מייצרת רגעים מצחיקים.

פנינת הומור איזוטרית

לפי האופן שבו ערוץ 1 משווק את הסדרה ניכר שמנסים שם להציג אותה כדוגמה לרב-תרבותיות של רשות השידור במתכונתה החדשה אלא ש"איפה אתה חי" היא הרבה יותר הומור נונסנסי מאשר ייצוג של העדה הבוכרית. העובדה שהרינגטון של חי דוידוב הוא השיר "חי! חי! חי!" של עופרה חזה, למשל, אינה מעידה במאום על קשיי ההתאקלמות של בוכרים בארץ. היא סתם מצחיקה ומטופשת. "איפה אתה חי" מזכירה במידה מסוימת את "בת ים ניו יורק" המצוינת משנות ה-90 במובן של התיאור המדויק והפרטני של הווי החיים של עדה אחת ספציפית וצבעונית.

"האמת שהופתענו מזה שערוץ 1 זרמו עם הרעיון שלנו די מההתחלה", מספר חי דוידוב, אחד משני היוצרים ומי שמגלם דווקא את האח הגדול, בכור, "ומגיע להם כל הכבוד על זה שסמכו ככה על שני יוצרים צעירים שלא עשו שום דבר לפני". פנינת הומור איזוטרית נוספת בסדרה היא דמותה של סבתם של חי ובכור שמחלטרת כמגישת תוכנית עצות טובות לחיים טובים סטייל ורדה רזיאל ז'קונט ברדיו הבוכרי בישראל, תוכנית אותה היא משדרת מסלון ביתה בפיג'מה. "מי שמגלמת אותה זו הסבתא האמיתית שלנו, שהיא משוררת וסופרת ובחיים באמת יש לה פינה בתוכנית בבוכרית בקול ישראל", מספר שם טוב. "האמת שעשינו אודישנים לכל מיני זקנות ולא מצאנו אף אחת מתאימה ואז אמרנו 'יאללה בוא נביא את סבתא לנסיון, והמפיקים עפו עליה. זה לא קל למצוא זקנה בת 87 שתגלם בוכרית עם מבטא תקני. כמעט אין שחקנים בוכרים בארץ".

אלא שהליהוק המפתיע ביותר בסדרה הוא של טוביה צפיר כמנהל ביה"ס למשחק שבו חי לומד בחשאי. מדובר באיש קשה וקפדן שלא מוותר לתלמידיו ודורש מהם את המקסימום וכל זה תוך התעקשות להרכיב משקפי שמש כל הזמן, גם בתוך התיאטרון החשוך. "ברגע שקראתי את התסריט הבנתי שזה מבוסס על דמותו של ניסן נתיב ז"ל", מספר צפיר. "אמנם לא למדתי אצל ניסן אבל הכרתי אותו מאמ"י ומעשרות ישיבות איגודי שחקנים ויוצרים שונים. משקפי השמש היו ממש סימן ההיכר שלו. מעבר לזה התלהבתי מכך שמדובר בתפקיד אופי חזק, הבדל של 180 מעלות מהסדרה 'סברי מרנן' שם אני מגלם את הבעל הסמרטוט של האמא הפולנייה".

- ידעת משהו על העדה הבוכרית לפני הסדרה?

"גדלתי בשכונת פלורנטין בתל-אביב, ושם היו המון משפחות בוכריות. גדלתי עם בוכרים, אכלתי מהמאכלים שלהם, שמעתי את התפילות שלהם ואהבתי את התרבות הבוכרית. לפני תחילת הצילומים חי ורונן הזמינו את כל השחקנים לבית שלהם באזור ועשו לנו חאפלה בוכרית שאחריה הייתי צריך לצום שבוע. אפילו רקדנו בסלון כולם ביחד. זו עדה נהדרת של אנשים שמחים ולארג'ים, זו המילה".

ערוץ 1 החדש: יתרון העומק

מתיחת הפנים שעבר ערוץ 1 נותנת אותותיה בחודשים האחרונים. חלק מהתכנים שעלו בערוץ הם תוצר של העורכים והמנהלים החדשים, וחלקם תכנים שעל הפקתם הוחלט עוד לפני הרפורמה. ניכר שהערוץ מבין שיתרונו על ערוצי הברודקאסט (2 ו-10) חייב להיות במתן תכנים מעמיקים יותר שמפנים זרקור לסוגיות ולסקטורים שלא מקבלים הרבה חשיפה בטלוויזיה המסחרית, אך עם זאת שעליו להקפיד לא להיתפס ארכאי ולא להקריב את ערך המעודכנות על מזבח הייצוגיות.

בגזרת האקטואליה נראה שהדברים די ברורים. הדמוות המובילות הם איילה חסון, העורכת הראשית ומגישת "יומן" בשישי בערב; גאולה אבן שמנחה את תוכנית החדשות "המוסף" והרכש הנוצץ, יעקב איילון, שאמור להוסיף ל"מבט" את הטאץ' הריטינגי הנכסף. בגזרת הסאטירה הצליח הערוץ לשחרר לאחרונה 2 תוכניות שעשו לא מעט רעש: תוכנית המערוכנים "היהודים באים", שבימים אלה עמלים בערוץ על עונה שנייה שלה; ו"הכל שפיט", ניסיון מעניין, אם כי מעט דלוח, לתת פייט ל"ארץ נהדרת", בדמות סאטירה ימנית. בימים אלה תצטרף רצועה שלישית למערך: "לא נס ליחם", יעל פוליאקוב ואילן פלד שמגלמים שתי נשים שמקימות מפלגה הזויה וילוו את סיקור הבחירות של הערוץ, כולל ביום הבחירות עצמו.

מחלקת הדוקו צפויה להעלות בקרוב סדרת תיעודה בת 10 פרקים בשם "חגיגה לעיניים" שהפיק אריק ברנשטיין ותביא את סיפורו של הקולנוע הישראלי לדורותיו. לזה מצטרפת הסדרה "מקום בצמרת" שמשודרת בימים אלה ומביאה את סיפורו של הפופ הישראלי, והמגזין "תמונה חדה", בהנחיית דרור קרן שמביאה את אחורי הקלעים של תעשיית הדוקו בישראל. נראה שבערוץ מנסים לתת פייט לערוץ 8 וליס דוקו מבחינת הדומיננטיות בשוק סרטי התעודה, כשלחובבי ויוצרי הדוקו לא נותר אלא לברך על התחרות ולאחל לכל הצדדים בהצלחה.

"איפה אתה חי" היא, נכון לעכשיו, סדרת הדגל של הערוץ, וזאת לאחר ששידורי העונה הראשונה של "משפחה טובה", הסדרה שיצרו איתן פוקס ואיתי סגל, הסתיימו לאחרונה.