"שוק הדיור ממשיך להתחמם מאוד, ובינתיים ללא מענה"

אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של מיטב דש: שוק הנדל"ן וגורם לעלייה בסיכון הפיננסי במשק ולפגיעה בפוטנציאל הצמיחה בו ■ מומלצת המשך חשיפה לשוק המניות האירופאי תוך הגנה על חשיפה מטבעית

פועל באתר בנייה / צילום: איל יצהר
פועל באתר בנייה / צילום: איל יצהר

ממבול הנתונים אודות מצבו של שוק הדיור שהתפרסמו בשבוע האחרון ניתן היה להבין שהבעיות בו רק הולכות ומחריפות. כך כותב אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של מיטב דש, בסקירתו השבועית.

בצד ההיצע ניכרת ירידה בהתחלות הבנייה, שכבר באה לידי ביטוי בירידה במספר דירות בבנייה פעילה, לראשונה מאז שנת 2009. הירידה המסתמנת בהיצע מתרחשת דווקא בשעה שהביקושים מתגברים. כמות דירות חדשות שנמכרו בחודשים האחרונים עלתה קרוב לרמות הגבוהות ביותר של השנים האחרונות. סך העסקאות בשוק הדיור בשלושת החודשים האחרונים עמד ברמה גבוהה מאוד של כ-10 אלפים דירות בחודש, כפי שמדווח משרד האוצר. חלקם של משפרי הדיור, אשר בנטו לא מוסיפים ביקושים בשוק הדיור, דווקא ירד, מה שמעיד על עוצמת הביקושים. האטה בהיצעים על רקע גידול חד בביקושים הובילה לירידה במספר חודשי היצע של הדירות החדשות העומדות למכירה.

על פי הנתונים של משרד האוצר, משקל המשקיעים בשוק הדיור, שנדחפים אליו בהשפעת הריבית הזולה, נמצא בעלייה מתמדת ובחודש ינואר עלה ל-33%, הרמה הגבוהה ביותר מאז שנת 2010. הקצב השנתי של לקיחת המשכנתאות עלה לשיא של כל הזמנים. הריבית על כל סוגי המשכנתאות, למעט הריבית הצמודה המשתנה, ירדה בשנה האחרונה. במיוחד ירדה הריבית למשכנתאות בריבית שקלית קבועה שהפכו לפופולריות.

במקביל להורדת הריבית, נוטלי המשכנתאות מאריכים את תקופת ההלוואות כדי להקטין את התשלום החודשי ולעמוד במגבלות של שיעור ההחזר מההכנסה. לסיכום, אומר זבז'ינסקי, "החום" בשוק הדיור גבוה מאוד. בינתיים, הוא לא מקבל מענה שיכול לבלום את עליות המחירים ע"י הגדלת היצע או ע"י העלאת הריבית וגורם לעלייה בסיכון הפיננסי במשק ולפגיעה בפוטנציאל הצמיחה בו.

בהתייחסות לארה"ב אומר זבז'ינסקי כי הבנק המרכזי יוכל לראות שינוי בסביבת האינפלציה רק אחרי חודש אפריל. בחודש יוני, השינוי כבר צפוי להיות ברור יותר. לכן, החל מפגישת ה-FED שתתקיים בחודש יולי יעלה הסיכוי להעלאת הריבית.

בדומה לבתי השקעות אחרים, גם במיטב דש ממליצים על המשך חשיפה לשוק המניות האירופאי תוך הגנה על חשיפה מטבעית. מנגד, שוק האג"ח האירופאי אינו אטרקטיבי.