נעילה חיובית בבורסה; פועלים קפצה 1.8%, סלקום 3.3%

עליות שערים בוול סטריט ■ מדד הסטוקס האירופי העפיל לשיא של כ-8 שנים בעוד מדד הדאקס הגרמני בשיא כל הזמנים ■ מדד המחירים שוב הפתיע וירד ב-0.7% ■ סלקום דיווחה על ירידה של 46% ברווח הרבעוני

בורסת תל אביב / צלם: תמר מצפי
בורסת תל אביב / צלם: תמר מצפי

המסחר בבורסה בת"א (ב') נחתם תוך עליות במדדים, לאחר שאתמול ננעל יום הפכפך בירידות. מדד הבנקים זינק ביותר מ-1% וגם מניות הסלולר בלטו במסחר. אגרות החוב הממשלתיות השקליות הגיבו בעליות לפרסום מדד המחירים אתמול, ששוב הפתיע עם ירידה חדה מהצפי.בינתיים, בבורסות אירופה מדד הסטוקס 600 העפיל לשיא של כ-8 שנים בעוד מדד הדאקס חצה לראשונה את רף ה-12,000 נקודות. בוול סטריט מתנהל המסחר בעליות בהמתנה דרוכה להחלטת הפד ביום רביעי. מחר לא יתקיים מסחר לרגל יום הבחירות. מחזור המסחר הסתכם בכ-1.55 מיליארד שקל.

בשוק הגיבו היום לנתון מדד המחירים לצרכן לחודש פברואר שהתפרסם לאחר סיום המסחר אתמול. המדד ירד ב-0.7% כך פרסמה אתמול (א') הלמ"ס. בשוק ציפו לירידה של עד כ-0.6% לאחר שבינואר ירד המדד בשיעור חד של 0.9%.

"עיני המשקיעים בעולם נשואות ליום רביעי, להודעת הפד - יציאה של המילה 'סבלנות' מהנוסח של ההודעה תאותת על אפשרות להעלאת ריבית בארה"ב בחודשים הקרובים". כך כותב יניב חברון, הכלכלן הראשי של אקסלנס, בסקירתו השבועית. חברון מסביר כי "אמנם איש אינו מצפה להעלאת ריבית או צמצום מוניטרי כלשהו, עם זאת רבים מצפים שהפד יוריד את המילה 'סבלני' בהקשר של העלאת ריבית עתידית ויאותת על מהלך אפשרי של העלאת ריבית כבר בחודשים הקרובים".

חברון סבור ש"אם הפד באמת מתכוון להעלות ריבית, רק כאשר נתוני המאקרו יאפשרו זאת, אז למה לא לחכות לשיפור מחודש בנתוני המאקרו, שכנראה שיקרה בחודשים הקרובים? ההתאוששות בנתונים כשלעצמה תאותת למשקיעים על העלאת הריבית המתקרבת והשווקים אפילו לא יגיבו בשלילה, שכן העלאת הריבית תהיה תוצאה של שיפור בכלכלה. במילים פשוטות יותר, ילן לא תעלה את הריבית כל עוד המאקרו לא יהיה משכנע ולכן בכלל לא בטוח שתאותת כבר עכשיו על העלאת ריבית אפשרית בחודשים הקרובים".

סלקום מזנקת

כיל מבהירה כי אין בכוונתה להעביר פעילות של מפעלי ים המלח לחו"ל במסגרת תוכנית ההתייעלות במסגרתה היא מבקשת לפטר 140 עובדים, אולם היא מזהירה כי אם המדינה לא תאפשר לה כרייה בשדה בריר - מאות עובדים יפוטרו. "אי-מתן היתר לכריית פוספטים בשדה בריר יעמיד תוך פרק זמן קצר יחסית בסימן שאלה את כל פעילות הפוספטים של קבוצת כיל בישראל ועלול להביא אף לסגירה של מפעל רותם בנגב ולפיטורים של מאות רבות של עובדים נוספים", כתבה כיל בתשובה למשרד האוצר. (לסיפור המלא)

מבין המניות שבלטו היום בשוק, מניות הבנקים ממשיכות לרכז עניין רב ביניהן הפועלים , לאומי , דיסקונט ומזרחי טפחות .

פרוטרום דיווחה היום כי מכירותיה צמחו בשנת 2014 בכ-21.6% והגיעו לשיא מכירות שנתי של כ-819.5 מיליון דולר לעומת כ-673.7 מיליון דולר ב-2013. השפעת המטבעות גרעה מהצמיחה במכירות כ-2.3% (כ-18.8 מיליון דולר) וזאת בשל התחזקות שער החליפין של הדולר האמריקאי אל מול המטבעות בהן פועלת החברה. הרווח הנקי בשנת 2014 עלה בכ-37.7% והגיע לשיא שנתי של כ-87.6 מיליון דולר לעומת כ-63.6 מיליון דולר בשנת 2013.

מניות הסלולר פרטנר וסלקום המשיכו גם כן לבלוט לאחר הירידות החדות אתמול, על רקע חשיפת "גלובס" כי חברת פרטנר הודיעה לחלק מספקיה שבכוונתה לדחות להם תשלומים.

סלקום סיכמה הבוקר את הרבעון הרביעי של 2014 ואת השנה כולה עם ירידה שנתית בהכנסות של 7.2% ל-4.57 מיליארד שקל אך עלייה של 22.9% ברווח הנקי השנתי ל-354 מיליון שקל. נכון לסוף 2014, מצבת מנויי הסלולר של סלקום עמדה על 2.967 מיליון. את הרבעון החולף מסכמת סלקום עם ירידה של 5.7% בהכנסות ל-1.14 מיליארד שקל, לצד צניחה של 46.1% ברווח הנקי ל-55 מיליון שקל.

טבע ריכזה עניין בעוד המניה חוזרת היום להיסחר בוול סטריט ברמה של 60 דולר אחרי שפרצה רמה זו במחזור גבוה ביום חמישי, וזאת על רקע ספקולציה בוול סטריט לפיה טבע עשויה לרכוש את חברת התרופות מיילן. אנליסט בוול סטריט העלה אופציה זו בסקירה שפרסם וכתב שיהיה זה מהלך הגיוני מבחינת שתי החברות.

פרידנזון דיווחה היום כי הרווח הנקי בשנת 2014 הסתכם בכ-9.2 מיליון שקל לעומת כ-5.4 מיליון שקל בשנת 2013, זינוק של כ-70%.

אליום מדיקל הודיעה כי קיבלה את אישור רשות הבריאות הקנדית (Health Canada) לשיווק מוצר סטנט ה-URS (אורטאלי) האורולוגי. בהמשך לקבלת האישור, מצויה אליום בימים אלה בתהליך מול רשות הבריאות הקנדית לקבלת אישור שיווק עבור הסטנטים האורולוגים הנוספים שלה, ופועלת למציאת מפיץ בקנדה עבור קו מוצרי הסטנטים האורולוגים.