הבטחה כלכלית טרייה

כחלון לא צפוי להנחית על ראשנו את גרזן הגזירות והקיצוצים

משה כחלון  / צילום: רויטרס
משה כחלון / צילום: רויטרס

בשבעת ימי המסחר אשר קדמו לבחירות לכנסת ה-14 אשר התקיימו בשנת 1996, וליתר דיוק ב-29/05/1996, שררה אופטימיות בשווקים ומדד ת"א-25 עלה בשיעור מצטבר של 5.7%. אולם המהפך הבלתי חזוי במפה הפוליטית אשר העלה לשלטון את בנימין-ביבי נתניהו דור 1, טילטל את הבורסה אשר הגיבה בפסימיות, ורשמה את הירידה היומית החדה ביותר ב"יום שלאחר הבחירות" בכלל מערכות הבחירות מאז הושק מדד תל-אביב-25. הבורסה צנחה ב-4.3% באותו יום. אך שנה אחת לאחר מערכת הבחירות, עלה מדד ת"א-25 לרמה הגבוהה מרמתו ערב הבחירות ב-26.5%! בשנים הראשונות של רה"מ בנימין נתניהו בהנהגת המדינה, ולאור טיפולו הנחוש במשבר הכלכלי בתחילת המילניום, הוא רכש לו מוניטין של קוסם כלכלי. נקודת השיא באמון אשר הפגינו המשקיעים בנתניהו השתקפה דווקא עם התפטרותו מתפקיד שר האוצר בממשלת אריאל שרון, באוגוסט שנת 2005, בעקבות תוכנית ההתנתקות.

התפטרות זו של נתניהו הפילה את הבורסה המקומית בכ-5%. אולם עם חזרתו של נתניהו להנהגת המדינה, והתמקדותו-התמסרותו לאיום האיראני, הלך ונשחק בהתמדה מיצובו הפוליטי כמנהיג כלכלי, והציבור הישראלי נאלץ לתור אחר מנהיגים כלכליים מבטיחים חדשים.

ההבטחה הכלכלית הטרייה של הבחירות לכנסת ה-20 הוא משה כחלון אשר עתיד למצוא עצמו בכיסא שר האוצר בעתיד הקרוב. כחלון ינחת בכורסת שר האוצר מצויד בכלי-עבודה משופרים לעומת קודמו בתפקיד, יאיר לפיד, אשר היה ההבטחה הכלכלית של הבחירות לכנסת ה-19. כחלון מצויד בניסיון לא מבוטל בזירה הפוליטית והביצועית, והוא מצויד בקבלות על עשייה מהותית בשוק הסלולארי.

כחלון צפוי לקבל את משרד האוצר בתזמון נוח, זאת כאשר כלכלת ישראל מתאוששת וצפויה לצמוח בכ-3.5% בשנת 2015. ולפיכך הוא לא ייאלץ להנחית על ראשנו במלוא העוצמה את גרזן הגזירות והקיצוצים אשר נאלץ לפיד להנחית עם היבחרו לתפקיד ב-2013.

הממשלה החדשה תגמיש מעט שוב את יעד הגירעון בתקציב 2016, העומד על 2.75%. הממשלה ה-34 של ישראל תחתור לשינוי סדרי העדיפויות בתקציב, כך שהתקציבים החברתיים כאחוז מן התוצר יגדלו על ציר הזמן בהליך הדרגתי רב-שנתי, ולא בהליך חד, מהיר וחסר אחריות פיסקאלית.

קבורת החמור של חוק "מע"מ 0" לבדה מפנה משאבים לא מבוטלים למטרות חברתיות רבות, ובהן תמיכה בשוק הדיור. נראה כי תחת הממשלה הנכנסת לא נחזה בצמיחת פרמיית הסיכון של החוב המקומי. זאת, מחששות להפקרות פיסקאלית באמתלה חברתית.

רבים סבורים כי הראשונים לסבול מכניסתו החזויה של משה כחלון למשרד האוצר יהיו הבנקים המקומיים אשר סומנו על ידו ערב הבחירות. עם זאת, סביר כי ההצהרות המתלהמות של כחלון נגד הבנקים ערב הבחירות לא יהפכו לאחר הרכבת הממשלה לבליץ רגולטורי שלילי נגד הבנקים. בנק אינו חברת סלולר. הוא מפוקח בסטנדרטים גלובליים ונדרש ליחסים פיננסיים מוגדרים, ולפיכך כל לחץ רגולטורי אגרסיבי על הבנקים יביא לפיטורי עובדים ולקיצוצי שכר במערכת הבנקאית, ו/או לחלופין לערעור יציבות המערכת - תוצאה מסוכנת אשר איש אינו רוצה בה.

תוצאות הבחירות לכנסת ה-20 הן בשורה טובה בכל האמור להגברת המשילות במדינת ישראל, ומשילות משופרת שווה כסף. נזכיר, כי משילות חלשה הייתה נקודת-תורפה קריטית של תוצאות הבחירות האחרונות, והוזכרה לגנאי בדוחות הדירוג של חברות דירוג החוב הגלובליות. ממשלה בעלת משילות טובה מסוגלת לקדם אג'נדה כלכלית, חברתית ומדינית באופן משופר ולהקדיש פחות זמן ומשאבים כלכליים לאתננים פוליטיים.

רבים חששו ערב הבחירות וחוששים היום לא פחות שמא המיצוב המדיני של ישראל בעולם יידרדר, וחרמות כלכליים קשים יומטרו על ראשה הסרבני של ממשלת ימין חדשה. היחלשות הדולר אל מול השקל במסחר, לאחר היוודע תוצאות הבחירות שלאחר ההפתעה הפוליטית העצומה, מאותתת כי הפעילים בשוק ההון אינם מזהים במבנה הפוליטי המתגבש חדשות מדיניות קשות.

הכותב הוא האסטרטג הראשי בקבוצת איילון