בנק ישראל: התחבורה בארץ מפגרת אחר מדינות ה-OECD

מדוח של הבנק עולה כי ההשקעה בתחבורה ציבורית נמוכה יחסית וכי התלות ברכב פרטי מאוד גבוהה

רכבת ישראל / צילום: איל יצהר
רכבת ישראל / צילום: איל יצהר

ישראל מפגרת ביחס למדינות ה-OECD בכל הקשור להיקף ואיכות תשתיות התחבורה הימית והיבשתית בישראל. כך עולה מתוך דוח בנק ישראל לשנת 2014, שצפוי להתפרסם בסוף החודש. הדוח מסביר שתנאים אלו משפיעים על רמת הצמיחה במשק ועל איכות החיים בישראל.

כדי להעריך את רמת התחבורה הציבורית במדינות ה-OECD ערך בנק ישראל השוואה בין 41 מטרופולינים ב-23 ממדינות ה-OECD. בנק ישראל הביא בחשבון משתנים, כמו מספר נסיעות לנוסע וחלקה של התחבורה הציבורית מתוך סך הנסיעות. עוד משוקללים בדוח משתנים נוספים כמו תמ"ג לנפש, גודל משפחה ממוצע במטרופולין וצפיפות אוכלוסין.

בדוח נאמר, כי השימוש בכלי רכב פרטיים בישראל כפול מהשימוש בתחבורה ציבורית. בעוד הנסיעה ברכבים פרטיים עלתה החל משנת 2000 ב-4% בשנה, מספר הנסיעות בתחבורה ציבורית עלה רק ב-2% בשנה. אורך הכבישים ביחס לשטח המדינה נמוך גם הוא ביחס למרבית המדינות, זאת על אף ההשקעות הגבוהות יחסית שנעשו בשנים האחרונות בכבישים.

אשר לרכבות, אורך המסילות ביחס לשטח המדינה ויחס השימוש ברכבת ביחס לנסיעה ברכב פרטי מצויים אף הם מתחת לממוצע. להערכת בנק ישראל, במידה ולא יטפלו בנחיתותן של המערכות להסעת המונים, הדבר יהפוך במרוצת השנים למגבלה קשה במיוחד, שכן האוכלוסייה בישראל - בפרט במרכז - גדלה בקצב מהיר יחסית לאוכלוסייה במדינות ה-OECD.

מצבם של הנמלים בישראל שנוי במחלוקת. מצד אחד, מספר הנמלים סביר ומצוי מעט נמוך יותר מהחציון, אולם איכותם הכללית מצויה בחלקה התחתון. בדוח מצוין כי הממשלה החליטה לבנות שני נמלים חדישים ומתכוונת לשפר את השירות גם בנמלים הקיימים.

על פי הדו"ח, הפיגור בתחבורה הציבורית נובע בעיקר מהיקף השקעות נמוך בתחבורה מסילתית, לעומת השקעה גבוהה יחסית בכבישים. משרד האוצר העריך בעבר, כי נדרשת השקעה של 200-250 מיליארד שקל כדי להשוות את מצב תשתיות התחבורה הציבורית בישראל לזה של ערי המערב. בעוד ההשקעה המצטברת בתשתית התחבורה הציבורית במטרופולינים בישראל נאמדת בכ-1,500 אירו לתושב בממוצע, במטרופולינים המערביים עומדת ההשקעה על כ-10 אלף אירו, כלומר פי 7. עוד העריך האוצר, כי במידה ולא יבוצעו השקעות בשנים הקרובות, צפוי כל נוסע לבזבז עוד 60 דק נוספות ביום בכבישים.

שיפור בתוצר

עלייה של כ-1% תוצר בהשקעה בפרויקטי תשתית, צפויה להעלות את רמת התוצר ב-0.4% בטווח המיידי וב-1.5% ארבע שנים לאחר מכן, נטען בדו"ח. "לכן הממשלה נדרשת להשפיע על רמת התשתיות באמצעות רגולציה, יצירת תנאים מתאימים להשקעה של המגזר העסקי, וסבסוד ההשקעה או ביצועה" נכתב.

עוד נכתב בדו"ח, כי שיפור התחבורה הציבורית ישפר את ההתאמה בין עובדים לפירמות ויתמוך באוכלוסייה שמעוניינת להצטרף לשוק העבודה אך אינה יכולה לרכוש רכב פרטי. לזמינותה של התחבורה הציבורית יש השלכות גם על איכות החיים, היות שנסיעה ארוכה אל מקום העבודה וממנו פוגעת באיזון בין פנאי לעבודה, ושימוש ברכב פרטי פוגע באיכות הסביבה.