הפנטזיה הפוליטית שלי

הסוקרים והפרשנים הלעיטו את המצביעים בנתונים מוטעים, ובשביל מה?

בנימין נתניהו ויצחק בוז'י הרצוג / צילום: רויטרס
בנימין נתניהו ויצחק בוז'י הרצוג / צילום: רויטרס

הנה הפנטזיה הפוליטית שלי: שהבחירות לכנסת יהיו לאחר חודש שבו אין סקרים ואין פרשנים. רק כך יוכל האזרח להצביע כפי שהוא באמת חושב ומרגיש. היום חלק גדול מהפתקים המוטלים לקלפי הם תוצאות של מוחות שטופים בסקרים ופרשנויות. ההצבעה מתנהלת בחלקה, אולי ברובה, על בסיס של דיסאינפורמציה. זה קורה בכל בחירות, אבל זו האחרונה בולטת במיוחד.

טעות של 10 מנדטים

הטעות של הסוקרים לא היתה של 5 מנדטים, אלא של 10, כי לאורך תקופה ארוכה לפני הבחירות הסוקרים למיניהם דיברו על הפרש של כ-4 מנדטים לטובת המחנה הציוני, ובסוף יש הפרש של ששה לטובת הליכוד. זו לא סתם טעות - זו טעות קולוסלית. ובעיקר - זו הטעיה.

הנתונים המוטעים משמשים לאורך ימים ושבועות כבסיס לפרשנויותיהם של "בכירי" התקשורת הכתובה והאלקטרונית. כלומר, במשך ימים הם מביעים דעות ועמדות על סמך נתונים שהם לא רק בלתי נכונים, אלא שהם לעיתים הפוכים מהמציאות. במשך ימים הם מאכילים את הצופים גם במידע מוטעה וגם בפרשנויות מטעות.

טקטיקה חכמה ויעילה

חומרים אלה, הסקרים והפרשנויות, משפיעים במידה רבה מאוד על החלטת המצביעים. התוצאה היא שפתקים רבים מוטלים לקלפי על סמך מידע מוטעה. למשל, אם הציבור היה יודע שהליכוד לוקח בגדול, האם התוצאות היו כפי שהן? כמה אנשים הצביעו לליכוד רק מפני החשש שהם הולכים להפסיד? במחנה הציוני ולוויניו צהלו כאשר נתניהו אמר לציבור שיש "סכנה" של הפסד לליכוד. למעשה זו היתה טכניקה חכמה, ובעיקר יעילה. אם "ליכודניק" חשב להצביע למפלגה אחרת, הוא נזעק מיד להציל את הליכוד מכורתו. אפילו שהוא יודע שאותו ליכוד אחראי למצבו הכלכלי הרעוע, לעובדה שאין לו דירה, ואולי גם עבודה.

ההשפעה העצומה של הסקרים והפרשנים נובעת בעיקר מכך שאצלנו רבים מאוד מצביעים נגד, לא בעד. נגד "האשכנזים", נגד ה"מפא"יניקים", נגד "השמאלנים", נגד "מוכרי המדינה לערבים". כאשר יש סכנה שאלה יעלו לשלטון הם נטרפים. עכשיו מתברר שלא היתה סכנה כזאת. אבל להם אמרו שהיא קיימת, והם נהגו בהתאם.

הברית בין הפרשנים והסוקרים

נוצרה בתקשורת ברית בינה לבין הסוקרים. ראיתם איך מתיחסים אל "מינה ומנו" וקמיל פוקס? הם מתקבלים באולפנים כמו קיסרים. הם מוצגים כאנשים רציניים, ידענים, מומחים שחייבים להקשיב להם כדי לדעת מה קורה. מה יכול לעשות הציבור לעשות מול מתקפה שרלטנית שכזאת? הם, הערוצים, חושבים על רייטינג וכסף, והם מציגים עצמם כמשרתי הדמוקרטיה. באופן כזה הם אלה שקובעים במידה רבה את תוצאות הבחירות.

מה אני מציע? להשתיק את הגורמים המטעים הללו למשך כחודש לפני הבחירות. כדי לאפשר לאזרחים לחשוב ולהחליט בצורה עניינית.