נוסעים באופניים חשמליים? היכונו לקנסות ענק מהשבוע הבא

שוטרי תנועה ירשמו מהשבוע הבא דוחות עד 1,000 שקל לרוכבי אופניים חשמליים על שורת עבירות, בהן רכיבה על מדרכה וחציית צומת באור אדום ■ "העוברים על החוק יקבלו דוח כאילו נהגו במכונית או באופנוע"

משטרת ישראל גיבשה תוכנית פעולה כדי להתמודד עם ריבוי התאונות בקרב רוכבי האופניים החשמליים. לפי התוכנית, החל מהשבוע הבא יונחו שוטרי התנועה לרשום דוחות תעבורה על שורה של עבירות תנועה שנעשו על-ידי רוכבי אופניים חשמליים וקורקינטים חשמליים. בין העבירות שייאכפו מעתה: דיבור בטלפון נייד ללא דיבורית בעת רכיבה, רכיבה על מדרכה, חציית צומת באור אדום ורכיבה ללא קסדה.

מפקד משטרת מחוז תל-אביב, בנצי סאו, הנחה באחרונה את שוטרי אגף התנועה בעיר להכין תוכנית מקיפה להתמודדות עם התופעה. התוכנית כוללת שני אפיקי פעולה: האחד מול סוחרי ויבואני אופניים חשמליים, לרבות בדיקות על בסיס קבוע בחנויות ובמחסנים על מנת לאתר אופניים שלא עומדים בתקן הישראלי; והשני נגד הרוכבים שמבצעים עבירות תנועה.

על-פי הערכת משטרת תל-אביב, בכל יום נעים ברחובות העיר והסביבה 20-15 אלף אופניים חשמליים. בהתאם לתוכנית החדשה, המשטרה תקיים אחת לכמה ימים מבצע ממוקד נגד עבירות תנועה של רוכבי אופניים חשמליים באזור תל-אביב.

"המטרה שלנו היא לשנות את תרבות הנהיגה של הרוכבים", אמר ראש אגף התנועה במשטרת תל-אביב, סגן-ניצב ג'יהאד סעיד. "כל רוכב אופניים שירכב בניגוד לחוקי התעבורה וייתפס על-ידי שוטר, יקבל דוח כאילו נהג במכונית או באופנוע".

בהתאם לתוכנית, העוברים על החוק צפויים לקנסות גבוהים. כך, למשל, בגין חציית צומת באור אדום יוטל על הרוכבים קנס של 1,000 שקל. דיבור בטלפון נייד בזמן רכיבה ללא דיבורית יוביל לקנס זהה; ואילו רכיבה על מדרכה, לא בשביל ייעודי לרוכבי אופניים, תגרור קנס של 500 שקל. הקנס על רכיבה בלי קסדה - 250 שקל.

עיקרי התוכנית הוצגו השבוע לראש אגף התנועה במשטרה, ניצב ירון בארי, וכן לנציגי משרד התחבורה. במשטרה מובילים מהלך לשינוי חקיקה בנושא ואף מתכוונים להאציל סמכויות אכיפה לפקחי רשויות מקומיות.

סעיד הוסיף כי ההספק המרבי של מנוע האופניים יהיה 250 ואט, וכי שלדת האופניים צריכה לעמות בתו התקן של מכון התקנים הישראלי.

תקנות חדשות נכנסו לתוקף בספטמבר, אך לא נאכפו

לפני 3 חודשים הוחלט באגף התנועה במשטרה על אכיפה באמצעות הוצאת האוויר מגלגלי האופניים לרוכבים שיפעלו בניגוד לתקנות. "אם שוטר מוצא אופניים שרוכבים עליהם תוך הפרת הוראות שהותקנו על-פי הפקודה, הוא רשאי להוציא את האוויר ואת השסתומים כדי למנוע את המשך הרכיבה", נמסר מהמשטרה. עם זאת, טרם הועברו סמכויות מקבילות לפיקוח העירוני כפי שתוכנן.

ביולי האחרון אישרה ועדת הכלכלה של הכנסת את תקנות משרד התחבורה לשימוש באופניים חשמליים, לאחר מאבק ממושך שארך יותר מ-3 שנים. מבדיקת וואלה חדשות עלה כי למרות שהתקנות נכנסו לתוקף כבר בספטמבר, לא התבצעה אכיפה שלהן.

התקנות שאושרו קובעות בין היתר כי מהירות האופניים לא תעלה על 25 קמ"ש. נוסף על כך, נאסרה רכיבה לילדים מתחת לגיל 14, ונאסר לרכוב על המדרכה.

בהודעה שנמסרה לתקשורת מיד עם אישור התקנות ביולי, נמסר כי הוסכם שהאכיפה תבוצע באמצעות משטרת ישראל ופקחי הרשויות המקומיות השונות ברחבי הארץ. עם זאת, עד כה לא החלו הרשויות לעשות את המוטל עליהן בתחום.