הממשל בארה"ב לא קונה את סיבוב הפרסה של נתניהו

דוברי הבית הלבן לא התרשמו מדברי נתניהו ל-NBC ול-FOX, שהוא בעצם מקבל מדינה פלסטינית בתנאים מסוימים ■ הדוברים רומזים בחוזקה כי תמיכת ארה"ב בישראל במוסדות או"ם – בסכנה

בנימין נתניהו / צילום: רויטרס
בנימין נתניהו / צילום: רויטרס

ממשל אובמה אינו קונה את סיבוב הפרסה של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בסוגיית הפתרון של שתי מדינות לשני עמים. למרות הצהרות רה"מ, בראיונות ל-FOX NEWS ול-NBC, שישראל מוכנה לקבל מדינה פלסטינית בתנאים מסוימים, ושהוא אינו חוזר בו מנאום בר-אילן, מלפני שש שנים, התייחס הערב (ה') דובר הבית הלבן, ג'וש ארנסט, בביטול, אולי אפילו בזלזול, לחוסר העקביות שמגולם כביכול בהצהרות נתניהו ב-48 השעות שחלפו.

בתדרוך לכתבים בבית הלבן אמר ארנסט: "למילים יש משמעות".

במאמץ לשקם את יחסיו עם ממשל אובמה, העניק רה"מ ראיונות לשתי רשתות שידור אמריקאיות, FOX-NEWS ו-NBC, ובהם הוא חזר בו מהצהרתו ביום הבחירות, שלפיה הוא מתנער מתמיכתו ברעיון שתי מדינות לשני עמים.

בראיון ל-FOX-NEWS אמר נתניהו: "אינני חוזר בי מדברים שאמרתי לפני שש שנים (בנאום בר אילן על מחויבות לרעיון שתי מדינות, ר.ד). מה שאמרתי (ביום הבחירות) הוא, שצריך לשנות את התנאים. בשלב זה, הפלסטינים צריכים לחזור אל שולחן הדיונים, לבטל את בריתם עם חאמס ולקבל את הרעיון של מדינה יהודית".

ול-NBC אמר רה"מ: "איני רוצה פתרון של מדינה אחת. אני רוצה פתרון בר-קיימא, פתרון של שלום שמבוסס על שתי מדינות. אבל הנסיבות חייבות להשתנות" (באותו ראיון הכריז נתניהו גם שהוא אינו גזען, ושלמרות חילוקי הדעות בין וושינגטון לירושלים, "יש דברים רבים שעדיין מאחדים אותנו").

דובר הבית הלבן הגיב בקרירות. הוא אמר שדברי נתניהו בקמפיין (על התנערות מרעיון שתי מדינות) "שחקו" את המסד למאמצים להשגת שלום בין ישראלים לפלסטינים. לדבריו, צעדים שנקטה ארה"ב באו"ם עד עתה היו מבוססים על רעיון שתי מדינות והתנערות נתניהו ממחויבות לרעיון זה הניעה את הממשל לבחון מחדש את מדיניותו כלפי תהליך השלום. הדברים שהשמיע נתניהו בראיונות לרשתות האמריקאיות הערב לא ישנו זאת. "למילים יש משמעות וזה החלט נכון במקרה שלפנינו", הדגיש ארנסט.

הוא שב וגינה את דברי נתניהו בבחירות על "הסעת המוני ערבים לקלפיות" ואמר כי זו "טקטיקה צינית של בחירות". דוברת הסטייס דיפרטמנט, ג'ן סאקי, אמרה כי "אנחנו לא שוכחים" את התבטאות נתניהו על התנערותו מהמחויבות לרעיון שתי המדינות.

פקידים אמריקאיים רמזו אתמול (ד'), עוד לפני שידור הראיונות, כי הם ערוכים לאפשרות שנתניהו יחזור בו, אך לסיבוב הפרסה הפוטנציאלי לא תהיה משמעות.

כפי שכתבנו כאן אתמול, האירוניה היא שממשל אובמה, שזה מכבר מטיל ספק בכנותו של ראש הממשלה, מוכן עתה להאמין דוקא להתבטאותו בקמפיין הבחירות. למרות רמזים שנתניהו עשוי לחזור בו מהתנגדותו למדינה פלסטינית (כפי שניבא סגן שר-החוץ לשעבר, דני איילון, וכפי שאכן קרה), אמרו פקידי ממשל בהווה ובעבר לאתר "פוליטיקו" (כאמור, לפני שידור הראיונות), שהם דווקא מאמינים להצהרה המקורית, כלמר זאת שניתנה בסוף מסע הבחירות. "נתניהו חשף את פרצופו האמיתי", אמר ל"פוליטיקו" בכיר לשעבר בממשל אובמה.

פקיד ממשל בהווה אמר אתמול כי נתניהו הודה שבתקופת כהונתו הראשונה כרה"מ, באמצע שנות ה-90, הוא אישר את הקמת ההתנחלות הר חומה כדי לחסום קשר ישיר בין שני אזורים פלסטיניים. לדברי הפקיד, אמר אז נתניהו: "זו היתה דרך למנוע גלישה של בית-לחם לעבר ירושלים".

"לצאת ולהכריז שהקמת ההתנחלות הזו היתה מאמץ לחתור תחת יסודות מדינה פלסטינית עתידית היא התפתחות דרמטית למדי", אמר הפקיד. לדבריו, בתהליך ההערכה מחדש של המדיניות האמריקאית מתמקד ממשל אובמה לא רק בהצהרות נתניהו בסוף קמפיין הבחירות, אלא גם ב"ברקורד ההצהרות שלו על נושא ההתנחלויות במשך כמה שנים", ובחינת הצהרות אלה מעלה ספקות לגבי שאיפותיו להסכם שלום עם הפלסטינים.