ניצחון "הנסיך"

המטרה מקדשת את האמצעים. מקיאוולי היה נותן לנתניהו ציון 10

בנימין נתניהו  / צילום: רויטרס
בנימין נתניהו / צילום: רויטרס

ניקולו מקיאוולי כתב ספרים רבים, שהידוע בהם הוא "הנסיך". בספר זה הוא מציג תובנות רבות על שלטון ושליטים. אבל המוניטין העיקרי של תורת מקיאוולי קשור לתכונות שלהן זקוק "הנסיך" כדי להצליח. החלק הזה מתמצה בתובנה ש"המטרה מקדשת את כל האמצעים". המטרה היא כמובן השלטון והשליטה, וכשמקיאוולי אומר "כל האמצעים" הוא מתכוון לכך. שקרים, מזימות, התנכלויות - כל דבר שיכול לסייע לשלוט ולקבל את השליטה. לנסיך אסור שיהיו עכבות מוסריות של אמירת אמת, קיום הבטחות וכיו"ב. הוא צריך לעשות רק את מה שטוב לשימור שלטונו. לא שאני יודע אם נתניהו קרא את "הנסיך", אבל סביר שעשה זאת. מאז פרסומו בשנת 1532 משמש "הנסיך" נר לרגלי אנשי כוח ושררה בכל תחום.

מוסר ומנהיגות

תורת מקיאוולי נחשבת לבלתי מוסרית, והיא אכן כזאת. מקיאוולי עצמו לא ניסה להתכחש לכך, אדרבא. הוא אומר שמי שמבקש להיות מוסרי שלא יחתור למנהיגות, כי השניים לא הולכים יחד. אם כדי לשמר את המנהיגות חושב "הנסיך" שצריך להזהיר מפני המוני ערבים שהולכים לקלפיות - עליו לעשות זאת. אם הוא סבור שלטובת שלטונו עליו להתכחש למדיניות שעליה הכריז קודם לכן, כמו שתי מדינות - עליו להתכחש. אם מצבו של "הנסיך" מחייב פיזור הבטחות סרק - שיעשה זאת. כי המטרה היא השגת השלטון ושימורו. לאחר שמטרה זו מושגת, יכול "הנסיך" להסביר, לנמק, ולחזור לעמדותיו הקודמות, כלומר להמשיך לשקר ולהונות למען המטרה. כי מה האלטרנטיבה? להיות ישר, מוסרי ועקרוני - ולשבת באופוזיציה.

לא כל אדם

האם אדם יכול לבחור כיצד לנהוג? ממש לא. כדי להיות מקיאווליסט צריך את האופי הדרוש, צריך להיות חסר עכבות מוסריות, צריך לדבר אמת רק כשזה לא מזיק, צריך לדעת לשקר ביד נטויה ובמצח נחושה. לא כל אחד בנוי לזה. בטוח שיצחק הרצוג לא יכול, לא מסוגל. אין לו את זה. אהוד ברק, לעומת זאת, נראה שיכול ועוד איך. לכן הוא ניצח בבחירות. דוד בן גוריון גם כן היה כנראה נגוע במקיאווליזם. ועד רבים אחרים אצלנו ובעולם.

מקיאוולי בנה את תובנותיו על בסיס אופי האדם, שהוא, לדעתו, רע בעיקרו. רודף בצע, נהנתן, אנוכי וכיו"ב. מכיוון שכך אין זו השקעה טובה ל"נסיך" לנהוג על פי אמות מידה שאינן תואמות את אופיו של האדם. זה מה שנראה שנתניהו עשה. ממש לא רלוונטי מה חושבים על כך - הוא שוב ראש הממשלה. אצל מקיאוולי הוא היה מקבל ציון 10.

ספר מועיל

לאחרונה פורסם הספר (ההוצאה לאור של לשכת עורכי הדין) "על דיני הסמכות של בתי המשפט בעניינים אזרחיים", מאת עו"ד משה קשת. שלמה לוין, לשעבר המשנה לנשיא בית המשפט העליון, המליץ בחמימות.