האם מנכ"ל שופרסל לשעבר אפי רוזנהויז ייחלץ מהכלא?

עונשו של מנכ"ל שופרסל לשעבר, שהורשע בעבירות הגבלים עסקיים, יומר מחודשיים מאסר בפועל ל-6 חודשי עבודות שירות - זהו מתווה הפשרה שהציע שופט העליון אליקים רובינשטיין לצדדים בערעור בעניינו של רוזנהויז

אפי רוזנהויז / צילום: איל יצהר
אפי רוזנהויז / צילום: איל יצהר

עונשו של אפי רוזנהויז, מנכ"ל שופרסל לשעבר שהורשע במספר עבירות מתחום ההגבלים העסקיים ונדון לחודשיים מאסר וקנס, יומר ב-6 חודשי עבודות שירות - זהו מתווה הפשרה שהציע השופט אליקים רובינשטיין היום (ב') לצדדים בערעור בעניינו של רוזנהויז שנדון בבית המשפט העליון.

רוזנהויז, שכיהן כמנכ"ל שופרסל בשנות השיא שלה מבחינת ההשפעה שלה על שוק הקמעונאות, הורשע באמצע 2014 ב-4 ניסיונות לערוך הסדר כובל ובשתי עבירות של אי-קיום תנאי שנקבע על-ידי רשות על ההגבלים העסקיים באישור עסקת מיזוג. יחד עמו הורשעו חברת שופרסל ואלי גידור, ששימש בעבר כסמנכ"ל השיווק של שופרסל.

בשנת 2005 רכשה שופרסל את רשת קלאבמרקט לאחר שזו שנקלעה להקפאת הליכים. הממונה על ההגבלים העסקיים אישר את עסקת המיזוג טרם ביצועה אך קבע מספר תנאים לאישורה, מחשש לפגיעה בתחרות בשוק הקמעונאות בישראל כתוצאה מן העסקה. לפי התנאים, נאסר על שופרסל להפעיל לחצים על ספקים שלה כדי להשפיע על עצם מכירת מוצרים מסוימים למתחרים של שופרסל או על מחירי המוצרים שמציעים הספקים לרשתות המתחרות.

את תנאי זה הפר רוזנהויז, לפי הרשעתו, בכך שניסה ללחוץ על ספקים כדי שיבטלו מבצעים על מוצריהם ברשת מגה המתחרה, ערב חג החנוכה של שנת 2008.

השופט משה יועד הכהן מבית המשפט המחוזי בירושלים קבע כי "רוזנהויז יצר קשר טלפוני עם מנהלי הספקים שמוצריהם נמכרו במקביל במבצע מגה ובמבצע שופרסל, ובין היתר שוחח עם מנכ"ל אסם, מר אביעזר קפלן; מנכ"ל שטראוס, מר גד לסין; מנכ"ל ויסוצקי, מר רון מרדכי וינשטיין; ומנכ"ל קבוצת ישראל בחברה המרכזית למשקאות (ספקית קוקה-קולה - ג' מ'), מר יצחק תמיר. בשיחותיו אלה הביע רוזנהויז בפני כל אחד ממנהלי הספקים את כעסו על כך שמוצריו הוצעו למכירה במחירי מבצע מגה, וניסה להגיע עם כל אחד מהם להבנה שיפעל להפסקת מבצע מגה".

בית המשפט אף פסק כי בהמשך החליטו בשופרסל "להעניש" את הספקים על שיתוף-הפעולה שלהם עם מגה ולהוריד מוצרים שלהם מן המדפים בשופרסל. עניין הורדת המוצרים מהמדפים נחשף על-ידי אילנית חיות ב"גלובס". למעשה, החשיפה היא שהובילה לפתיחת החקירה הפלילית שהובילה לכתבי האישום.

"כך", נפסק, "הוחלט על הוצאה מגיוון של כל סדרת מוצרי קפה נמס 'רד מאג' המסופקת על-ידי אסם; מוצרי דבש ושמן זית 'יד מרדכי' מסוגים שונים המסופקים על-ידי שטראוס; כל סדרת משקאות 'אייס T' המסופקת על-ידי ויסוצקי; ושישית מים מינרליים 'נביעות' המסופקים על-ידי החברה המרכזית.

"בסופו של דבר חזרו בהם הנאשמים מהכוונה להוציא מגיוון את מוצרי 'יד מרדכי' בשל אירועים ביטחונים שהתקיימו באותה תקופה בשטח בו נמצא גם קיבוץ יד מרדכי. הוצאת המוצרים מגיוון נעשתה נוכח העובדה שהספקים לא פעלו להפסקת מבצע מגה ועל-מנת לגרום לאותם ספקים לפעול למניעת מבצעים דומים בעתיד".

השופט קבע כי "עצם הפעלת הלחץ על הספקים לפעול מול מגה כדי שתימנע ממכירת מותגיהם, בין במבצע הנוכחי ובין במבצעים עתידיים, במחירים מוזלים או אף מוזלים ביותר, עד כדי מה שנתפס כפגיעה במותג, מהווה לכשעצמה ניסיון לעריכת הסדר כובל והפרת תנאי המיזוג... ההורדה מן המגוון נועדה להוות 'שוט' בידי הנאשמים (רוזנהויז, גידור ושופרסל - ג' מ') ולחזק את המסר של רוזנהויז אל מול הספקים, כדי לשכנעם לפעול מול מגה בכל הנוגע למחירי המבצע ולמניעת מבצעים דומים בעתיד".

לגבי הסמנכ"ל אלי גידור, נפסק כי "גידור היה שותף להחלטה לפנות לספקים לאחר פרסום מבצע מגה. הוא היה שותף לביצוע שיחות והעביר מסר לסמנכ"לים של הספקים, לפיו יש כעס בשופרסל על כך שהם אינם פועלים כנגד מבצע מגה. בנוסף נטל חלק פעיל בהורדת מוצרי הספקים מן המגוון, בין היתר בשל מבצע מגה ואי-פעילות הספקים כנגדו".

השופט הדגיש בפסק הדין את הפגיעה בתחרות החופשית ובצרכנים בשל מעשי רוזנהויז וגידור. "חלק מהתחרות החופשית הקמעונאית על לבו של הצרכן גלום בעריכת מבצעים, לתקופה מוגבלת, במחירים אטרקטיביים ואף במחירי רצפה", פסק. "מניעת קיומם מנוגדת לאינטרס הציבורי, לחופש הבחירה הצרכני ולעיקרון התחרות החופשית".

בנוסף לחודשיים המאסר בפועל הטיל השופט על רוזנהויז קנס של 450 אלף שקל והחליט לפסול אותו מלכהן כדירקטור בחברה ציבורית למשך 3 שנים. על גידור הוטלו חודש מאסר בפועל, קנס בסך 250 אלף שקל וחודש חצי עבודות שירות.

בספטמבר 2014 הגישו רוזנהויז, גידור ושופרסל ערעור על הרשעתם ועל חומר העונש שנפסק להם. כאמור, היום התקיים דיון בערעורם בבית המשפט העליון.

הטענה העיקרית של המערערים היא שבית המשפט פירש לא נכון את הפנייה לבכירים בחברות הספקיות ואת הורדת המוצרים של הספקים מן המדף, כשקבע כי נעשו מתוך מטרה לעצור את המבצע של רשת מגה. ממילא, נטען כי "גם אם ההסדר היה יוצא לפועל, לא הייתה נפגעת התחרות בין הספקים - הצד שהגביל את עצמו, לבין הצד האחר להסדר - שופרסל, או בין הספקים לבין מגה".

כאמור, במהלך הדיון הציע השופט רובינשטיין לנציגת המדינה פשרה לפיה עונשו של רוזנהויז יומר, בהסכמת הצדדים, בחצי שנה של עבודות שירות.

נכון לשעת כתיבת שורות אלה הדיון נמשך, ובית המשפט העליון טרם התייחס לטענות גידור וחברת שופרסל.