רוב המכרזים למגורים של רמ"י נדחו בחודשים האחרונים

מדובר ב-75 מכרזים שהם 62.5% מכלל המכרזים שפורסמו בחודשים האחרונים ■ ברמ"י טוענים כי מדובר בעומס: "בדצמבר 2014 בוצע שיווק מסיבי בהיקף גדול וחריג, דבר הדורש יותר זמן ההיערכות בהכנת חוברות המכרז"

עשרות מכרזי מקרקעין של רשות מקרקעי ישראל, למאות רבות של יחידות דיור בכל הארץ, נדחו בחודשים האחרונים מאז בליץ השיווקים הגדול של חודש דצמבר 2014, כך עולה מבדיקת "גלובס".

עיון באתר רמ"י מעלה תמונה מדאיגה שלפיה מתוך 120 מכרזי מקרקעין שפורסמו בחודשים האחרונים, בעיקר מנובמבר 2014 ובעיקר בדצמבר, עודכנו 75 מכרזים. מדובר ב-62.5% מהמכרזים שנדחו או עודכנו. רוב עדכוני המכרזים נוגעים לתאריך סגירתם ומאריכים את מועד הגשת ההצעות וסגירת המכרזים חודשים קדימה. מדובר במכרזים המיועדים ברובם לבנייה רוויה למגורים.

בעוד במשרד הבינוי וברמ"י התהדרו במספר שיא של שיווקי קרקעות בשנת 2014, ההיקף החריג של מודעות הדחייה והעדכון של המכרזים מעידים על כך שרבים מהמכרזים שפורסמו בסוף 2014 לא היו מוכנים ליציאה. במקביל, פרשת ניגוד העיניינים של מנהל רמ"י, בנצי ליברמן, הותירה את רמ"י ללא מנהל קבוע אלא עם מחליפי מקום ותקופת הבחירות בוודאי שלא עוזרת לקדם מהלכים ברמ"י, מה שעשוי להסביר את המצב העגום בטבלת המכרזים.

"זו פשוט בדיחה לא מצחיקה. אם חברה פרטית הייתה נוהגת כך שהיו תובעים אותה מזמן", כך אומר דדי ריזל, מנכ"ל קבוצת שכטר, "מדובר בגל דחיות שכולל גם לא פעם מכרזים שזו אינה הפעם הראשונה שהם נדחים. מה היום אומרים לנו כחברה פרטית אם היינו כל הזמן דוחים את מועד מסירת הדירות לרוכשים? זה לא היה עובר בשקט. זו תחושה רעה מאוד שמוציאים מכרזים שלא מוכנים ורק דוחים אותם". גם יזמים וקבלנים אחרים מעידים כי מדובר בכמות גדולה של דחיות ובמצב שאינו תקין.

גם ברמ"י מאשרים כי היקף השיווקים הגדול שיצא לאוויר בסוף השנה שעברה מקשה את הכנת המכרזים בפועל. "בדצמבר 2014 בוצע שיווק מסיבי של יחידות דיור בהיקף גדול וחריג מהרגיל", נמסר מרמ"י, "דבר הדורש יותר זמן ההיערכות בהכנת חוברות המכרז". במקביל, תולים את האשמה גם בהחלטה שהתקבלה במועצת מקרקעי ישראל בחודש שעבר להתחיל ולפרסם מחיר מינימום גלוי לכל מכרז: "ההחלטה חייבה עריכת שומות עדכניות ופרסומן בחוברות דבר שאף הוא עיכב את הוצאת החוברות". יש לציין כי בעת אישור ההחלטה של מועצת מקרקעי ישראל נמסר מרמ"י כי מטרת ההחלטה "לפזר את האי וודאות", מה שעומד בסתירה לעובדה שחלק כה גדול ממכרזי הקרקע פשוט נדחים, והחברות לא יכולות לבחון אותם.

במקביל, רמ"י מכחישים כל קשר בין הטלטלות בצמרת לדחיית המכרזים הסדרתית: "פרסום המכרזים מתנהל כסדרו ורמ"י פועלת כמקודם להגדלת היצע יחידות הדיור. בשבועות האחרונים קודמו ונחתמו שורת הסכמים גדולים כגון מעבר צה"ל לנגב, הסכם רשות השידור, פרסום מכרזי מחיר מטרה, קידום הסכמי גג ועוד".

יום לאחר הבחירות: קרקעות ל-258 דירות נמכרו מעבר לקו הירוק

רשות מקרקעי ישראל פרסמה בסוף השבוע שעבר תוצאות מכרזים לשיווק קרקעות מעבר לקו הירוק: ביישובים ביתר עילית ואפרתה.

בקרקע הגדולה ביותר בשכונה ג' בביתר עילית הכוללת 11 דונם ומיועדת להקמת 90 יחידות דיור זכתה חברת מנרב שבשליטת אברהם קוזניצקי, תמורת סך של 30.4 מיליון שקל עבור מרכיב הקרקע כולל עלויות פיתוח - סכום המשקף 337 אלף שקל עבור קרקע מפותחת ליחידת דיור אחת. בחברת מנרב ציינו כי ישווקו במקום פרויקט הכולל דירות 5 חדרים ודירות מיוחדות, מ-1.6 מיליון שקל עבור הציבור הדתי תורני, המחשיב את ביתר עילית למקום אטרקטיבי למגורים.

בקרקע בת 8 דונם באותה השכונה המיועדת להקמת 80 יחידות דיור זכתה חברת טרקלין יזום ובנייה, תמורת 23.6 מיליון שקל כולל עלויות פיתוח. סכום המשקף 300 אלף שקל עבור קרקע מפותחת ליחידת דיור אחת. בקרקע בת 3.6 דונם באותה השכונה המיועדת להקמת 48 יחידות דיור זכתה חברת בונייך בנייה ופיתוח תמורת 16.4 מיליון שקל כולל עלויות פיתוח. סכום המשקף 340 אלף שקל עבור קרקע ליחידת דיור מפותחת. בקרקע המיועדת להקמת 40 יחידות דיור בשכונת גבעת הזית באפרתה זכתה חברת צ.פ חברה לבניין, תמורת 20.7 מיליון שקל כולל עלויות פיתוח. סכום המשקף 517 אלף שקל עבור קרקע מפותחת ליחידת דיור.

מנגד מכרזים לשיווק קרקע המיועדת להקמת 31 יחידות דיור וקרקע נוספת ל-54 יחידות דיור בגבע זאב נכשלו.