הרבה כותרות, מעט הישגים

החודש האחרון מייצג את הקדנציה של אנדורן באוצר

יעל אנדורן / צילום: תמר מצפי
יעל אנדורן / צילום: תמר מצפי

"האוצר בוחן: מנתחים ייאלצו לבחור בין רפואה פרטית לציבורית"; "האוצר בוחן: חזרה למודל החדש-ישן של ניהול פנסיה"; "במשרד האוצר שוקלים לבטח פקדונות של בנקים חדשים"; "האוצר שוקל לשנות את הרכיב הכי יציב בפנסיה שלכם" - הכותרות האלה נלקחו מיבול הכותרות שהניב חיפוש בגוגל שהוגבל לחודש האחרון - חודש של ממשלת מעבר, לקראת השבעתה של ממשלה חדשה בישראל. חודש שבו הבכירים שואלים את עצמם האם עדיין אשב כאן בעוד כך וכך חודשים, האם דאגתי לעצמי לסידור עבודה חלופי.

בתקופה כזו אמורים באוצר לכל היותר להגיב למהלכים חיצוניים ולהסתפק בתחזוקה השוטפת של המדינה באמצעות התקציב הזמני. לא התקופה הכי מתאימה ליזום מהלכים חדשים, בטח לא רפורמות שמשנות סדרי עולם בתחומים רגישים, מורכבים ומהותיים כמו הפנסיה או הרפואה הציבורית. זה פשוט לא רציני.

החודש האחרון, בדרכו המוקצנת, מסמל את הקדנציה של יעל אנדורן באוצר. אינספור כותרות, המון רעש של עשייה, שפע של תהליכים שהחלו, ומולם מעט סיומים והישגים. ההגנה תטען כמובן שהקדנציה נקטעה באיבה, שבפרק זמן של שנתיים אי אפשר לסיים תהליכי עומק ושהכול היה נראה אחרת אילו שר האוצר היה נשאר בתפקיד. לזכותה של אנדורן תעמוד גם העובדה שהגיעה למשרד באחת מתקופות השפל שלו, בעיצומו של קרע עמוק בין השר לבין הדרג המקצועי, שבכיריו עזבו בזה אחר זה בטריקת דלת. אנדורן, נזכיר, הגיעה לאוצר כ"נערת הפוסטר" - הראשונה שעשתה את כל המסלול המקצועי מרפרנטית זוטרה ועד למנכ"לית. היא החלה את הקדנציה עם קרדיט עצום הן מלפיד והן מנתניהו, שלמד להעריך אותה כסגנית הממונה על התקציבים בתקופתו כשר אוצר. אנדורן ייצבה את הספינה המטלטלת וניווטה אותה קדימה, למרות שחיכוכים ומתיחויות נרשמו בינה לבין בכירים אחרים, בעיקר בשבועות האחרונים.

באוצר התנגדו

אז מה היה לנו בשנתיים האחרונות? את הקרדיט העיקרי שלה על הקדנציה באוצר הייתה אנדורן אמורה לקבל על הכנת התוכנית האסטרטגית, תוכנית פעולה בשמונה או תשעה תחומים, ובהם בנקאות, יוקר המחיה, תעסוקה ופנסיה, שהוכנה באגפים השונים של המשרד בחודשים האחרונים. התוכנית אמורה להיות מוגשת לשר האוצר הנכנס, כמעין "ארגז כלים" שמתוכו יוכל לבחור את הרפורמות המתאימות לו, כשבינתיים נעשה בה שימוש בעיקר כמקור להדלפות ולכותרות סרק.

אנדורן הובילה וריכזה את ועדת הסדרי החוב שהוקמה ביוזמת שר האוצר יאיר לפיד. הוועדה הגישה המלצות סופיות, מרוככות אמנם, שאומצו. ועדה אחרת בראשות אנדורן, שהספיקה לסיים את עבודתה, המליצה על פתיחת שוק הגבינות הקשות לייבוא. לעומת זאת, הוועדה בראשותה שמונתה לבחון את שינוי החוק לעידוד השקעות הון לא הגישה את המלצותיה, לאחר שבין חבריה לא הושגה תמימות דעים. כתוצאה מכך ימשיך משלם המסים הישראלי לסבסד פטור ממס בעלות 7.3 מיליארד שקלים בשנה - פטור שממנו נהנות בעיקר חברות בינלאומיות גדולות. עבודה אחרת שריכזה אנדורן בתחום מיסוי יצוא הגז, לא הסתיימה בחקיקה בשל עיכובים בלתי ברורים. אנדורן גם עזרה ללפיד להוציא לפועל יוזמה נוספת הגבלת שכר הבכירים בענף הפיננסי ל-3.5 מיליון שקלים - המהלך הזה קודם למרות התנגדות פנימית לא מבוטלת באוצר, שכללה כמה מידידיה הקרובים של אנדורן.

בשוק ההון טוענים כי אנדורן מילאה תפקיד מאחורי הקלעים גם במאבק שניהלה הממונה על שוק ההון דורית סלינגר, נגד מינויו של קודמה בתפקיד עודד שריג לתפקיד בכיר בקבוצת מגדל של שלמה אליהו. אנדורן מילאה תפקיד גם במאבק המשפטי על מניית הזהב בצים, ולא נבהלה מאזהרות עידן עופר וניר גלעד. בימים אלה נפקד מקומה במאבק אחר - על מניית זהב שמחזיקה המדינה בחברה אחרת של עופר - כימיקלים לישראל.