בשורה להורים: בשנה הבאה נשלם פחות על ספרי הלימוד

משרד החינוך הודיע על השלמת תהליך שהחל לפני 3 שנים: בשנה שעברה נוסה הפרויקט במסגרת פיילוט על כ-100 ספרי לימוד, והחל בשנת הלימודים הבאה כ-2,000 ספרי לימוד יתומחרו מחדש במודל כלכלי אחיד

חנות ספרי לימוד  / צילום: שלומי יוסף
חנות ספרי לימוד / צילום: שלומי יוסף

האם בשנה הבאה נשלם פחות על ספרי הלימוד לתלמידים? מדי שנה הורים לילדים בבתי-ספר שלא מיישמים את תוכנית השאלת הספרים משלמים אלפי שקלים עבור ספרי לימוד, שמתומחרים למרבה האירוניה גבוה יותר מאשר ספרי קריאה.

משרד החינוך הודיע על השלמת תהליך שהחל לפני 3 שנים: בשנה שעברה נוסה הפרויקט במסגרת פיילוט על כ-100 ספרי לימוד, והחל בשנת הלימודים הבאה כ-2,000 ספרי לימוד יתומחרו מחדש בהתאם למודל כלכלי אחיד שבנה המשרד בשיתוף עם משרד האוצר ומשרד המשפטים.

המודל הזה אמור לשים סוף לשוק הפרוץ ולקחת את מושכות התמחור מידי המוציאים לאור ולהעבירן למשרדים הממשלתיים. המודל מורכב מאוסף של פרמטרים, והוא אמור לשקף רווח הוגן בשרשרת הייצור והשיווק של ספרי הלימוד, ולפי ההערכות אמור להוזיל את מחירי הספרים ב-15%-20%.

המודל קובע את המחיר לצרכן בהתאם לעלויות ישירות ועקיפות, בהן לדוגמה עובי הנייר הנדרש ומחירו, עלויות גרפיקה (המושפעות למשל משימוש בצבעים), עלויות כריכה והדפסה, עלויות זכויות יוצרים, עלויות שיווק והפצה, רווחיות המו"לים ועוד.

על-מנת לשמור על המחירים בפועל יסייר צוות של משרד החינוך יסייר בחנויות, במטרה לבדוק כי מחירי הספרים כפי שהם מפורסמים באתר משרד החינוך הם המחירים התקפים לצרכנים. במקרה שתתגלה חריגה, תיבדק אפשרות של הגשת תביעה פלילית נגד החנות או המו"ל. ברשימת ספרי הלימוד יצוינו מחירי הספרים המרביים כפי שקבע משרד החינוך.

זאת ועוד, משרד החינוך ינסה לעשות סדר בכאוס של בחירת הספרים במסגרת התוכנית הלימודית. משרד החינוך יאשר את ספרי הלימוד טרם הוצאתם לאור, כאשר ההבטחה היא שחומר הלימוד יאושר רק אם יותאם לתכנית לימודים בראייה שנתית (ובכך למגר תופעה לפיה ההורים נדרשים לרכוש ספרי לימוד כל כמה חודשים).

מנכ"לית משרד החינוך, מיכל כהן, מדגישה כי "המהלך להסדרה כוללת של תחום ספרי הלימוד וחומרי הלמידה נועד להקל על הנטל הכלכלי של ההורים ולהיטיב את איכות חומרי הלמידה. אנו קוראים לציבור ההורים לגלות ערנות ולפנות אלינו בכל מקרה של חריגה מהמחיר המרבי שאושר בחוק".

בדרך אל הפחתת הנטל הכלכלי: הסדרת תהליך אישור, תמחור ובחירה של חומרי למידה

1. קביעת מחיר מרבי לספרים מודפסים ודיגיטליים.
2. אישור חומרי למידה ביחס לתוכנית שנתית.
3. שקיפות ואחידות: מדי שנה בחודש אפריל תפורסם באתר משרד החינוך רשימת הספרים המאושרים לשימוש ומחירם המרבי.
4. בתי-הספר יוכלו לבחור חומרי למידה רק מתוך רשימת הספרים המאושרים ויהיו כפופים לאישור מנהל המחוז.
5. חובת פרסום המחיר המרבי ברשימת ספרי הלימוד.
6. פיקוח ואכיפה של יישום המחיר המירבי בנקודות המכירה.