בכיר בבית הלבן: צריך לחזור לגבולות 67, לשים קץ לכיבוש

ראש מטה הבית הלבן, דניס מקדונה: "ישראל לא יכולה לשלוט בעם אחר לנצח" ■ אומר שנתניהו צריך לנקוט פעולות ולגבש מדיניות כדי להוכיח מחויבותו לרעיון שתי מדינות

ברק אובמה / צילום: רויטרס
ברק אובמה / צילום: רויטרס

ראש מטה הבית הלבן, דניס מקדונה, הכריז הערב (ב'), כי ישראל חייבת לחזור לגבולות 67, עם חילופי שטחים הדדיים מוסכמים, ולשים קץ לכיבוש. "ישראל אינה יכולה לשלוט לנצח בעם אחר", הכריז מקדונה בוועידה השנתית של ג'יי סטריט, השדולה שמגדירה עצמה פרו-ישראל ופרו-שלום, בוושינגטון. הקהל הגדול, כ-3000 אנשים, הגיב בתשואות עזות, שהחרישו לרגע את המשך הנאום.

מקדונה מתח ביקורת חריפה על השינויים המהירים בעמדותיו של רה"מ בנימין נתניהו בסוגיית פתרון של שתי מדינות לשני עמים. ארה"ב אינה יכולה להעמיד פנים כאילו נתניהו לא דחה את רעיון שתי המדינות לפני שהוא חזר בו מהקביעה הזו. חילופי העמדות הללו מעמידים בספק את מחויבות נתניהו לרעיון של שתי מדינות, אמר מקדונה.

הוא הוסיף, שנתניהו חייב לנקוט צעדים ממשיים שיוכיחו מחויבות כנה לרעיון שתי מדינות ולגבש מדיניות שתעלה בקנה אחד עם מחויבות זו. כדבריו: "מעשי נתניהו צריכים לעלות בקנה אחד עם דבריו". הנואם הגדיר את הצהרתו הראשונית של נתניהו, ערב הבחירות, שלא תקום מדינה פלסטינית בתקופת כהונתו, כ"מטרידה מאוד".

נאום מקדונה בכנס ג'יי סטריט היה חלק ממתקפה דו-חזיתית של ממשל אובמה נגד ממשלת נתניהו. כמעט במקביל לנאומו אמרה סגנית דוברת הסטייט דיפרטמנט, מארי הארף: "למילים יש משמעות. אנחנו לא יודעים למה להאמין: לדברים שנתניהו אמר לפני הבחירות או אחריהן? לך דע. אנחנו לא יכולים לקרוא את מחשבותיו. לכן אנו צריכים לראות צעדים ספציפיים של רה"מ". היא הוסיפה, שארה"ב לא תתיר החלטות אנטי-ישראליות שנובעות מהטיה נגד ישראל, אך סרבה לומר אם ארה"ב תטיל וטו על כל החלטה בגנות ישראל.

ובמקביל אמר דובר הבית הלבן, ג'וש ארנסט, כי "לא שמע" על התנצלות נתניהו לפני ערביי ישראל, היום. "אך אם זה מה שהוא באמת אמר, זו אכן תגובה מתאימה".

בנאומו בוועידת ג'יי סטריט מתח מקדונה ביקורת על מפעל ההתנחלויות ואמר כי כיבוש שנמשך כבר יותר מ-50 שנה צריך להיפסק. ארה"ב לעולם לא תתמוך בסיפוח הגדה המערבית מפני שצעד כזה מנוגד לחוק הבינלאומי והוא יביא לבידודה של ישראל בקהילה הבינלאומית, לחרמים, למשיכת השקעות ולמאמצים לשלול לגיטימציה מישראל. "נוסיף להתנגד לפעילות ההתנחלויות מפני שהיא חותרת תחת השלום", הוא אמר. הוא הדגיש, כי ארה"ב מודעת היטב לבעיות הביטחוניות של ישראל ודווקא משום כך היא דוחפת למימוש רעיון שתי מדינות, מפני שזו הדרך הטובה ביותר להבטיח את בטחונה של ישראל.

מקדונה הכחיש כאילו צעדי הבית הלבן נובעים מכעס אישי של אובמה על נתניהו. "לא יכול להיות דבר רחוק יותר מהאמת", אמר הנואם. "(פתרון של שתי מדינות) היה מטרה של ממשלים דמוקרטים ורפובליקנים, וזו גם מטרת הממשל הנוכחי, מפני שזו הדרך היחידה להבטיח את עתידה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית".

הוא הזהיר, שאם ישראל תהפוך למדינה דו-לאומית, כלומר פתרון של מדינה אחת, היא תחדל להיות יהודית, אך אם היהודים ינסו לשמור על אופיה היהודי, היא לא תהיה דמוקרטית. מעבר לזה, הוא הוסיף, לילדים פלסטיניים מגיע שלום וביטחון כמו לילדים ישראלים.

חלק גדול מנאומו הקדיש מקדונה להסכם הגרעיני הצפוי עם איראן. הוא אמר, כי אכן יושג הסכם מסגרת, ממשל אובמה "יחלוק את הפרטים והממכים הטכניים עם הקונגרס ובשלב זה נשמח מאוד אם יתקיים דיון על כך". הוא חזר על עמדת הבית הלבן, שדיפלומטיה עדיפה ממלחמה במאמץ להגביל את התכנית הגרעינית של איראן. "זו דרך ריאלית להתקדם", הוא אמר. "אבל לא יהיה אפשר למנוע מאיראן לעשות שימוש בטכנולוגיה גרעינית לצרכי שלום האיראנים למדו איך לעשות זאת".

כמקובל בנאומים של בכירי ממשל לפני קהל יהודי, הדגיש מקדקונה את הסיוע הביטחוני המסיבי של ממשל אובמה לבטחון ישראל, לרבות הסיוע הצבאי הנשנתי והמענק המיוחד ליצור סוללות נוספות של כיפת ברזל. הוא פתח את נאומו בשבחים חמים לג'יי סטריט. "אני יודע שמותחים עליכם ביקורת, אך אתם עושים את ארה"ב טובה יותר". אגב, מבחנה פרומלית, מקדונה בכיר יותר מסוסן רייס וסמנתה פאואר, שליחי הממשל לוועידת אייפ"ק, השדולה הפרו-ישראלי הוותיקה והמבוססת.