הצד האפל של אוהדי הכדורגל באנגליה

למעלה מ-350 תקריות גזעניות של אוהדי כדורגל אנגלים נרשמו מאז 2012, על-פי נתונים שהתקבלו מ-50% בלבד מחטיבות המשטרה במדינה ■ הקבוצה עם האוהדים הכי גזעניים: מוליכת הפרמיירליג צ'לסי

שוטר אנגלי / צלם: רויטרס
שוטר אנגלי / צלם: רויטרס

בכדורגל האנגלי מודאגים מהכמות ההולכת ומתגברת של תקריות גזעניות שהן מעורבים אוהדי הקבוצות. על-פי סוכנות הידיעות PA, שאספה נתונים מ-24 חטיבות של המשטרה ברחבי המדינה - מאז שנת 2012 נרשמו למעלה מ-350 תקריות כאלו (שהסתיימו במעצרים או ברישום משטרתי כלשהו). יש לציין כי כמות החטיבות המשטרתיות הפועלות באנגליה היא כפולה - כך שבפועל, מספר האירועים הגזעניים של אוהדי כדורגל שהתרחש בשטח הוא גבוה הרבה יותר.

על-פי הנתונים, האוהדים הכי גזעניים הם אלו של צ'לסי, מוליכת הפרמיירליג: כך למשל, נמסר ממשטרת התנועה האנגלית שמאז 2012 הם היו מעורבים ב-15 תקריות, יותר מאוהדיה של כל קבוצה אחרת (מנצ'סטר יונייטד במקום השני עם 10 מקרים, ואחר-כך לידס, ווסטהאם, ארסנל ופורטסמות').

כזכור, לאחרונה התפרסם על חמישה אוהדים שיכורים של צ'לסי שהגיעו למשחק ליגת האלופות בפריז, ומנעו מאדם שחור לעלות על רכבת התחתית, תוך כדי שהם מטיחים נגדו שירים גזעניים. הם צפויים להישפט השבוע. דובר צ'לסי מסר בתגובה לנתונים: "העמדה של המועדון לגבי אפליה היא ברורה. אנחנו עובדים באופן צמוד עם גורמי החקירה הרלוונטיים על מנת למגר את הנושא".

משטרת מנצ'סטר דיווחה על 46 תקריות גזעניות בסך הכלל, כולל אירוע בו אוהד קרא לעבר אדם שניקה שירותים באחד האצטדיונים - "זו עבודה של אנשים שחורים מזדיינים".

"מה שהכי מדאיג אלו התקריות שמתרחשות במשחקי ילדים ונוער", אמר גווין סאת'רלנד, אחד הקמפיינרים של עמותת "הוציאו לגזענות כרטיס אדום". "אנשים יודעים שבמשחקים כאלו אין ממש פיקוח של סדרנים ושיטור, ויש להם סיכוי טוב 'לצאת' ללא עונש על המעשים שלהם", הוסיף. "הילדים נחשפים לגזענות הזאת וזה יכול להשפיע על התנהגותם העתידית. הגזענות היא בעיה שחולשת על כל רבדי החברה שלנו".