משרדי הממשלה מקדמים הצעה מהפכנית בארנונה

משרדי האוצר, הפנים והבינוי פועלים על רקע עיוותים בגביית המס ומחאת הארנונה ■ אחת החלופות: הארנונה תבוטל, המע"מ יעלה ב-2.5% ■ המטרה: שכולם ישלמו

מחלקת ארנונה בעיריית ת``א / צילום: איל יצהר
מחלקת ארנונה בעיריית ת``א / צילום: איל יצהר

בדרך למהפכה בארנונה: משרדי האוצר, הפנים והבינוי שוקדים בחודשים האחרונים על תוכנית לשינוי גביית הארנונה ונשקל אף ביטול מוחלט של הארנונה, כאשר את ההצעה מתכוונים המשרדים להגיש לממשלה החדשה שתקום בקרוב.

עבודת המטה נעשתה בשל עיוותים בגביית הארנונה. רשויות רבות לא מצליחות לגבות ארנונה מכל התושבים כך שנוצר מצב בו תושבים רבים לא משלמים ארנונה ונהנים משירותי הרשויות על חשבון אלה שכן משלמים.

בנוסף, ישנם לא מעט תושבים שכן משלמים ארנונה באופן לא פרופורציונלי להיקף השירותים שהם משלמים. כך, למשל, זוג מבוגר עם ילדים שגדלו וכבר עזבו את הבית ממשיך לשלם את אותה ארנונה על אף שהוא נזקק לפחות שירותים.

עבודת המשרדים נעשתה גם על רקע מחאת הארנונה של תושבים רבים בשכונות חדשות שנבנו בעשור האחרון בערים השונות.

במשרדי הממשלה בוחנים כעת 2 חלופות לשינוי הארנונה:

1. ביטול מוחלט של הארנונה והחלפתה במס ממשלתי. במשרד האוצר מעוניינים להעלות את המע"מ, אולי אפילו ב-2.5%, כך שייווצר מצב בו המדינה תגבה את המס מכל האזרחים ולא המצב הקיים בו הרשויות גובות את המס מחלק מהתושבים.

2. שינויים בתוך הארנונה שייתנו משקל רב יותר למצב ההכנסה של התושבים. כך, למשל, משפחה מרובת ילדים שנאלצת לגור בדירה גדולה תשלם ארנונה מופחתת, או למשל מתן הנחות בארנונה לבעלי הכנסה נמוכה.