מה לרבנים בצבא?

לדתיים יוצרים אווירה נוחה בצה"ל. לחילונים לא מגיע אותו הדבר?

חיילים / צילום: רויטרס
חיילים / צילום: רויטרס

כמה ימים לפני הבחירות עלה על סדר היום עניין ציבורי שבגלל הבחירות לא הצליח לתפוס את תשומת הלב הציבורית הראויה. במכתב לראש אכ"א (10.3.15) כותב קצין חינוך ראשי, כי הוא רואה "טעם לפגם בכך שהדמויות המרכזיות בטקס (השבעת טירונים), לצד מפקד היחידה, הינם הרב החיילי ורב היחידה. הטקס אינו טקס דתי ואין סיבה שייראה כך", מסכם תת אלוף אבנר פז-צוק.

המלים הרלוונטיות הן ש"הטקס אינו טקס דתי". הן חשובות מכיוון שצריך להחיל אותן על הצבא כולו, שלמרות שאינו גוף דתי, יש בו רב ראשי וזרועות רבניות הפזורות על פני היחידות השונות. מה יש לרבנים לחפש בצבא? אני מבין אם יש יחידה דתית או חרדית והם רוצים בליווי של רב - בסדר. אבל רוב המשרתים בצה"ל אינם דתיים, אינם זקוקים בשירותי דת ואינם מבקשים זאת.

לא עניין של דת

מצטרף אדם חילוני לצבא, מכוח החוק, והוא מוצא מולו רבנים שאין לו שום חיבור אליהם. המתגייס הוא יהודי לכל דבר ועניין, אבל הוא אינו דתי, לא מאמין באלוהים. למה מתגייס כזה צריך להיות נתון בידיהם של אנשי דת? ולמה לכפות זאת עליו? התשובה, כמובן וכרגיל, אינה עניינית כלל ועיקר. זה בכלל לא עניין של דת. זו הפוליטיקה הדתית המחפשת לעצמה כרי פעולה בכל מקום שרק אפשר וג'ובים למען אנשיה. ובצבא יש הרבה ג'ובים שניתן לחלק בין אנשי שלומנו.

רוצים שקט

כולם חרדים לגעת בנושא זה, כי תגובתם של אנשי האמונה הפוליטיים קשה ומהירה. הפוליטיקאים לא מוכנים להתקרב לנושא כדי לא להתעסק עם עסקני הדת. הם רוצים שקט. כמו גם הקצונה הבכירה בצה"ל, כולל הרמטכ"ל. יש להם, כך הם אומרים ומרגישים, מספיק בעיות גם בלי זה.

אבל גם זו בעיה, רצינית מאוד. הרבנים בצבא, בין אם במכוון ובין שלא, פועלים כמיסיונרים, כמחזירים בתשובה. הם מבצעים פעילות זו אצל צעירים שדעותיהם לא לגמרי מגובשות, והחדירה לנפשותיהם יכולה לגרום להם לחזור בתשובה מבלי שהם בשלים לכך, או לבלבל אותם עד שלא יידעו מה הם רוצים. יש כאן מצב של כפייה, הכוללת אלמנט של הטרדה. לכן זו בעיה.

אין בלעדיות לרבנות

יצוין שתא"ל פז-צוק מכיר בחשיבות נוכחותו של התנ"ך בטקסים צבאיים, אבל מציע שהקטעים יוקראו מתוכו על ידי חייל או קצין. "אין בלעדיות לרבנות בנושא התנ"ך", קובע קצין חינוך ראשי. זו אמירה ערכית חשובה ואמיצה. יש לנו רמטכ"ל חדש. מה אתה אומר, רב אלוף אייזנקוט? יש לך את האינטגריטי להפריד את הצבא מהדת? הדתיים דורשים ליצור אווירה נוחה למתגייסים דתיים. לחילונים לא מגיע אותו הדבר?