תרגיל חשבונאי: 1.3 מיליארד שקל רווח לחברת החשמל ב-2014

כפי שפורסם ב"גלובס": יישום מדיניות של "השוק העמוק" הוביל לרווח לחברת החשמל למרות ההוצאות העולות וההכנסות היורדות ■ ה"רווח" לא מצליח להסתיר את מצבה העגום מתמיד של החברה - הכנסותיה ירדו וצפויות לרדת עוד

אלי גליקמן / צלם: תמר מצפי
אלי גליקמן / צלם: תמר מצפי

כפי שפורסם ב"גלובס", תרגיל חשבונאי הוביל את חברת החשמל לרשום רווח כולל של 1.3 מיליארד שקל בשנת 2014, זאת לאור יישום מדיניות של "שוק העמוק". ה"רווח" לא מצליח להסתיר את מצבה העגום מתמיד של החברה - הכנסותיה ירדו וצפויות לרדת עוד ככל שלקוחותיה הגדולים עוזבים אותה לטובת קניית חשמל מיצרנים פרטיים, והוצאות המימון שלה עלו. ההוצאה העיקרית שפחתה היא עלות הדלקים שנובעת ממעבר לייצור חשמל מגז טבעי.

הכנסותיה של חברת החשמל רשמו ירידה של כ-2.4 מיליארד שקל לעומת שנת 2013 שהם ירידה של 8.7%. בעוד ההכנסות בשנת 2013 עמדו על כ-27.6 מיליארד שקל, ההכנסות בשנת 2014 עמדו על 25.2 מיליארד.

את הירידה בהכנסות ניתן לייחס למעבר של לקוחותיה הגדולים של חברת החשמל ליצרני חשמל פרטיים. לטענת החברה, עד למועד כתיבת הדוח עזבו את החברה 180 לקוחות גדולים, והחברה מעריכה כי עזיבת הלקוחות תימשך גם בשנה הנוכחית.

בעוד הכנסות החברה יורדות, הוצאות המימון שלה דווקא עלו ב-27% לעומת השנה הקודמת. הוצאות המימון של החברה בשנת 2014 הסתכמו לסך של כ-2.8 מיליארד שקל לעומת סך של כ-2.2 מיליארד שקל בשנת 2013.

ההוצאה העיקרית שפחתה לעומת שנה שעברה היא הוצאת הדלקים שירדה ב-3 מיליארד שקל מ-10.9 בשנת 2013 ל-7.9 מיליארד בשנת 2014. את ההפחתה ניתן לייחס למעבר לצריכת גז טבעי ממאגר תמר.

למרות העלויות הגדלות וההכנסות הפוחתות, ולמרות שאת הרבעון השלישי לשנת 2014 סיימה בהפסד כולל של 1.85 מיליארד שקל, את שנת 2014 מסיימת החברה דווקא ברווח כולל של 1.3 מיליארד שקל. זאת לאור מעבר ליישום מדיניות ה"שוק העמוק".

החברה מציינת בדוחות כי לאור המעבר למדיניות זו, הכירה בקיטון בסך של 5.2 מיליארד שקל, אשר נרשם כרווח כולל אחר סך של 2.9 מיליארד ורכוש קבוע בסך 1.2 מיליארד שקל.

כפי שפרסם ב"גלובס" לפני יומיים (א') בנובמבר האחרון קבעה רשות ני"ע, בראשות פרופ' שמואל האוזר, שבישראל יש שוק עמוק באיגרות חוב קונצרניות באיכות גבוהה. כתוצאה מההחלטה יוכלו חברות ציבוריות כמו חברת החשמל להוון את ההתחייבויות הפנסיוניות של עובדיהן לפי שיעור הריבית שמעניקות אג"ח קונצרניות, כלומר לפי מקדם היוון גדול יותר הנגזר לכאורה מתשואה חסרת סיכון באג"ח קונצרני בישראל. ככל שמקדם ההיוון גדול יותר כך ההתחייבות הכספית קטנה יותר ולהפך. כך יצא, כי חברת החשמל רשמה "רווח".

יו"ר חברת החשמל יפתח רון טל: "אנו עדים בשנתיים האחרונות להשפעה הניכרת של כניסת הגז הטבעי על עלות הייצור של החברה. החיסכון בעלויות הייצור התבטאו בהוזלת תעריף החשמל ללקוחותינו. חברת החשמל יכולה לשים מאחוריה את משבר הדלקים משנת 2012 ולהיכנס לעידן של תחרות כמתחרה שווה, בסביבה רגולטורית מורכבת, בה יצרנים פרטיים כבר הפכו לשחקנים רווחיים משמעותיים במשק. הרפורמה הצפויה תהווה עוד צעד משמעותי להפיכתה שלחברת החשמל לחברה תחרותית, יעילה ורווחית עם אחריות לאו מית לרמת השירות הגבוהה אליה התרגלו לקוחותינו".

אלי גליקמן, מנכ"ל חברת החשמל: "בארבע שנות כהונתי אשר היו הסוערות ביותר במשק האנרגיה אי פעם ,הקפדתי על ניהול זהיר ושקול תוך עמידה ביעדים ברורים לייצוב החברה והבראת מצבה הפיננסי ופיתוח מנועי צמיחה עתידיים, אסטרטגיה זו החזירה את חברת החשמל לרווחיות, תוך שמירה על הצטיינות תפעולית והיערכות לתחרות. אני יכול לומר בסיפוק רב כי אני מותיר למנכל הנכנס חברה רווחית ויציבה עם שדרה ניהולית חזקה אשר יודעת להתמודד עם אירועי קיצון תוך ניהול סיכונים מחושב ואחראי לטובת המשקיעים והמדינה".

תמיר פוליקר, סמנכ"ל הכספים: "עם כניסתי לתפקיד הצבתי לעצמי אתגר לייצב את מצבה הפיננסי של החברה, הן בנגישות החברה למזומנים והן בצמצום החוב הפיננסי נטו. התוצאות העסקיות לשנת 2014 מסמלים יותר מכל כי עמדתי באתגר, חברת החשמל יצאה מהמשבר הפיננסי אליו נקלעה בעבר, נגישה לגיוס חוב בארץ ובחו"ל, החוב הפיננסי נטו קטן והחברה ערוכה לקראת השינויים הצפויים לה".