בכיר בפד: חושש מתגובה "אלימה" בשוק כשהריבית תעלה

ג'יימס בולרד טוען שהשוק לא קורא נכון את הפדרל ריזרב, ורומז בכך שמי שחושב שהריבית תעלה רק בספטמבר - עלול לטעות ■ לדבריו, אפשר להעלות את הריבית כבר ביוני, וזה לא יזיק לכלכלת ארה"ב

ג'יימס בולרד / צילום: רויטרס
ג'יימס בולרד / צילום: רויטרס

מזה שבועות רבים מזהירים כלכלנים, מנהלי השקעות ו"נביאי זעם" שונים ממפולת של ממש שעלולה להתרחש כאשר הפדרל ריזרב יתחיל להעלות את הריבית בארה"ב (לפי הערכות בשוק, העלאה ראשונה צפויה כבר בספטמבר). כעת, מצטרף גם בכיר בפדרל ריזרב למקהלת המזהירים.

נשיא שלוחת הפד בסנט לואיס, ג'יימס בולרד, מודאג מחוסר ההתאמה בין ציפיות השוק לעמדת הפד בכל הנוגע לתזמון העלאת הריבית, והדבר עלול להוביל לדעתו לתגובה "אלימה" בשווקים כשההעלאה אכן תתרחש.

בולרד ענה אמש (ג') לשאלות עיתונאים אחרי פאנל כלכלי ב-CityWeek בלונדון, ואמר כי אין צורך עוד להחזיק את הריבית ברמה אפסית ושהעלאת ריבית כבר בקיץ, קרי ביוני, לא תחנוק את כלכלת ארה"ב. בולרד, יש לציין, נחשב לאחד מחברי הפד הנציים ביותר בוועדת השוק הפתוח שמקבלת את החלטות הריבית, כלומר הוא תומך נלהב בהעלאת ריבית ונסיגה מהמדיניות המוניטרית המרחיבה. עם זאת, השנה הוא לא חבר בוועדת השוק הפתוח ולא מקבל את ההחלטות המוניטריות.

"אנחנו מדברים על זה כל-כך הרבה ואני מקווה שהצעד הזה לא יהיה מנוגד לציפיות בשוק כשנגיע לשם", אמר בולרד. "אבל יש עניין של ציפיות בשוק לגבי תוואי העלאות הריבית שאינו תואם את הציפיות בוועדת השוק הפתוח".

בולרד הוסיף: "אז אם נלך את כל הדרך עד ליום בו נעלה את הריבית ואז נפתיע את השוק, יהיה תיקון באותו יום והוא יכול להיות אלים".

למה התכוון בולרד כשאמר "אלים"? לדבריו, "הפסקת רכישות האג"ח בתוכנית ההקלה הכמותית בקיץ 2013 יצרה תגובה אלימה. התגובה הזו נבעה מחוסר התאמה בין ציפיות השוק למה שהתכוונה הוועדה המוניטרית לעשות". בשלהי יולי נפל מדד S&P 500 בכמעט 4% תוך ימים ספורים, ועל זה מדבר בולרד.

הדברים שאמר בולרד מגיעים לאחר שהפד השמיט את המילה "סבלני" בהודעת הריבית שלו בשבוע שעבר, ורמז בכך שהעלאת הריבית קרובה. עם זאת, הפד ציין כי הוא לא ממהר להעלות את הריבית ובכך עלו הציפיות בשווקים שהעלאת הריבית לא תתרחש ביוני אלא בספטמבר ואף מאוחר מכך.