נטוורקינג למתחילים

איך בונים או מניעים מחדש רשת קשרים שהחלידה?

המטה הראשי של לינקדאין בקליפורניה / צילום: בלומברג
המטה הראשי של לינקדאין בקליפורניה / צילום: בלומברג

הטור הזה מיועד למאותגרי נטוורקינג. לאנשים שמסתובבים בעולם העבודה חפים מרשת קשרים מקצועית, למעט שלושת האנשים שעובדים בחדר לידם. למאותגרי הנטוורקינג אין הרבה מהמשותף. הם באים בכל הצבעים, המינים, המקצועות והדרגים, כולל מנכ"לים וסמנכ"לים לרוב, עירומים מקשרים כאחרון הפועלים. הבלתי מקושרים מתנהלים להם בנחת בעולם העבודה, זורמים שנים בתקווה שלהם זה לא יקרה, אבל בסקטור הפרטי במוקדם או במאוחר זה קורה. רק שאז כבר מאוחר מידי. אי אפשר להתחיל לבנות קשרים כשהפיטורין, או כל צרה אחרת, כבר נחתו לכם על הראש ולצפות שזה יעבוד. רשת קשרים לא נותנת פתרונות בטווח המיידי, היא עובדת רק בטווח הבינוני והארוך ולכן חייבים לבנות אותה מבעוד מועד.

לא אכנס הפעם לחשיבות הקריטית של הנטוורקינג להצלחה בקריירה, גם לא לתרומת הרשת להצלחתה של החברה המעסיקה אתכם. רק כמה צעדים ראשונים שרצוי להתחיל לעשות הרגע רק בשביל הפרנסה, בשביל הביטחון הכלכלי של הילדים שלכם.

מה לעשות ולא לעשות?

1. אתרו את הקשרים הישנים שהתנתקו - מהלימודים, מהעבודה, מחיים - ונצלו את הפסח הממשמש ובא כדי להעיר אותם. חג זו הזדמנות מצוינת להשמיע קול ללא סיבה מיוחדת- סתם 'חג שמח' - מה גם שבחג אנשים פנויים יותר לאחרים.

2. אל תשגרו ברכת חג שמח בתפוצת נאט"ו. זה חסר ערך כשהקשר חי ובועט, זה מטומטם לגמרי כשהוא מת. הקפידו לבחור את האמצעי ההגיוני להעיר את הקשר - מייל, SMS, טלפון - בהתאם למידת הקרבה והפעם האחרונה שבה הייתם בקשר. אם יש לכם ספק לכו על הודעה אישית במייל, לינקדאין, פייסבוק, ותתקדמו משם.

3. כשצריך הוסיפו הסבר, מה פתאום צצתם משום מקום - "מנשה מהאוניברסיטה שאל עליך, נתקלתי באמא שלך בסופר, ראיתי את אחותך בטלוויזיה..." או כל סיפור סביר אחר - אחרת תמצאו עצמכם עם עוד חבר בפייסבוק שהוא חסר כל ערך לקריירה שלכם.

4. אם לא תקבלו את התגובה לה ציפיתם, לא קרה כלום. נקסט. כנראה נפלתם על עוד מאותגר נטוורקינג המשוכנע שהוא לא צריך אף אחד, שהעבודה באמת מדברת בעד עצמה.

5. שלא תעיזו לבקש במעמד הזה דבר! תחיית המתים זה לא הזמן לטובות. יתרה מכך, גם אם יציעו לכם עזרה סרבו בתוקף. גם אם אתם מובטלים שנה, התעקשו שרק רציתם לאחל חג שמח, שתשמחו לשמור על קשר, להיפגש לקפה.

6. זכרו, לינקדאין זה לא נטוורקינג! זו בסך הכל מכונה שמקבצת את הקשרים שלכם למקום אחד ומקלה על התקשורת איתם. אם יש לכם אלפי קשרים בלינקדאין אבל אתם לא יכולים להתקשר למי מהם לבקש משהו הוא לא נקרא 'קשר', הוא נקרא 'עוד פרצוף' שמקשט את הרשת.

7. דאגו שיהיה לכם מספיק מה לתת (את הקשרים שלכם, מידע, גיבוי, תמיכה), אחרת הקשר ימות. זכרו שקשר מקצועי, בדיוק כמו כל קשר אחר, עובד על 'תן וקח' - קודם כל 'תן', רק אחר כך 'קח'.

8. הקפידו להמשיך ולתחזק כל קשר בתדירות המתאימה לו: אחת לחודש, לחודשיים, לרבעון, פעמיים בשנה מינימום (חגי תשרי / פסח / כריסמס / עיד אל-אדחא), כולל מפגשים פיזיים מעת לעת.

9. משביססתם את הקשר וכבר נתתם את המינימום הדרוש, רק אז אתם יכולים להתחיל לבקש, וחוזר חלילה. ככה העסק הזה עובד, שהרי אף אחד לא אוהב להיות במינוס.

10. רק אל תפחדו מנטוורקינג. זה לא מסובך, קצת אימון והעסק יתחיל לרוץ. בניגודי למה שרבים חושבים, אנשים רוצים לתת. לתת לשם שמים, לשם הסיפוק, ההשפעה, או רק משום שהם יודעים שיבוא היום שגם הם יצטרכו.

אבא עשיר אבא עני

קחו בחשבון שככל שאתם 'נוצצים' פחות תזדקקו יותר לרשת קשרים. ככל שאתם פחות ממותגים, המיצוב שלכם יותר נמוך, אתם מתקרבים לגיל הבעייתי, ערך השוק שלכם מדשדש, ככה הרשת הזו היא קריטית יותר עבורכם.

היא הכרחית אלא אם זכיתם להימנות על עובדי המגזר הציבורי, נולדתם לאבא עשיר או התחתנתם עם מי שנולד לאחד כזה, וצברתם נכסים בבעלותכם. לכל האחרים אין ברירה, חייבים להתחיל עם זה מתישהו והחג זו הזדמנות פז. פסח שמח.

הכותבת היא מומחית לניהול קריירה. לתגובות: orna@rudi-cm.com