הבראה? קיצוצים? כך חולמת ההתאחדות לסגור את הגירעון

8 מיליון אירו מאופ"א, 300 אלף אירו בונוס מאדידס, ועוד כמה שקלים מוועדת לובצקי: העפלה של ישראל ליורו 2016 תסדר בן-לילה כ-40 מיליון ש', ותסייע לצמצם את המינוס שנאמד ב-60 מיליון ש'■ גורם בהתאחדות: ההתנהלות שלנו - מתוך נקודת מוצא שלא נעפיל לטורניר

עופר עיני / צילום: תמר מצפי
עופר עיני / צילום: תמר מצפי

לשני המשחקים הקרובים של נבחרת ישראל נגד וויילס (בשבת הקרובה באצטדיון סמי עופר) ובלגיה (שלישי, טדי) יש משמעות הרבה יותר גדולה עבור ההתאחדות לכדורגל מאשר אפשר לדמיין. יש מי שמגדיר את המשמעות כלא פחות מקריטית. המצב הכלכלי הקטסטרופלי אליו נקלעה ההתאחדות בשנתיים האחרונות, שהוביל אותה בין היתר לתוכנית חילוץ של משרד הספורט בגיבוי הטוטו ומשרד האוצר - יכול להיפתר תוך זמן קצר מאוד רק בזכות דבר אחד - העפלה של הנבחרת לטורניר יורו 2016. במקרה כזה תוכל ההתאחדות כמעט בן-לילה למחוק חלק גדול מהחובות הרשומים שלה, שלפי דבריו של יו"ר ההתאחדות עופר עיני נאמדים בכ-60 מיליון שקל (מתוכם 45 מיליון שקל לבנקים).

"כרטיס הלוטו" שמחזיקה ההתאחדות לכדורגל שווה באופן מיידי כ-40 מיליון שקל שיזרמו לקופתה במקרה של העפלה. החלק העיקרי מהכסף יגיע מאופ"א - כ-8 מיליון אירו (כ-35 מיליון שקל) - סכום המינימום המובטח מהתאחדות הכדורגל האירופית לכל אחת מ-24 הנבחרות שיעפילו לטורניר. בנוסף, ל"גלובס" נודע כי מהספונסרים של הנבחרת מובטחים להתאחדות מענקי העפלה בגובה של כחצי מיליון אירו (כ-2.2 מיליון שקל), כאשר המענק העיקרי מתוכם יגיע מספונסרית ההלבשה אדידס, שנאמד ב-300 אלף אירו.

בניגוד למה שנוטים לחשוב, דווקא הסכום שיתקבל מכספי ההקצבות של הטוטו יהיה זניח: על-פי אמות המידה של ועדת לובצקי, שלושה מרכיבים קובעים את חלוקת כספי הטוטו להתאחדות ולאגודות - כמות הפעילים בענף, עלות הענף, והצלחה. העפלה לטורניר גדול כמו היורו תעניק 2 נקודות בסעיף "הצלחה", ששווה על-פי הנוסחה המורכבת של לובצקי כ-400 אלף שקל בלבד לכלל ענף הכדורגל. מתוך זה רק 35% מהסכום הולך ישירות להתאחדות, והיתר לכלל הקבוצות בענף הכדורגל.

אל אלו יש להוסיף את האפקט הנלווה להעפלה. בכיר בהתאחדות אישר ל"גלובס" כי להעפלה לטורניר כמו היורו תהיה משמעות גדולה גם אחרי הטורניר - היא תגדיל באופן טבעי את פוטנציאל המשיכה של הנבחרת לספונסרים, והסכומים שתוכל ההתאחדות לקבל מנותני חסות במצב כזה יהיו גבוהים יותר.

למרות שההיתכנות להעפלה ליורו 2016 הייתה גדולה יותר מלכתחילה בעקבות הגדלת מספר הנבחרות המשתתפות מ-16 ל-24 - וגם התוצאות האחרונות ששמו את חלום ההעפלה כריאלי מאוד - בהתאחדות מציינים שלאורך השנה וחצי האחרונות שבה נעשו קיצוצים כבדים בארגון שכללו גם חיתוכים כבדים בכוח אדם, "בהיתכנות ובנקודת מוצא בהתנהלות הארגונית לא לקחנו בחשבון את ההעפלה ליורו, וכל ההתנהלות שלנו נעשתה ונעשית מתוך נקודת מוצא שלא נעפיל לטורניר".