שוהם: עלייה של 60% במחיר הקרקע ב-3.5 שנים

במכרז שפירסמה רמ"י לשיווק קרקע להקמת 229 יחידות דיור, זכתה חברת לוינשטיין במרבית המתחמים תמורת מחיר שיא של 835 אלף שקל ליחידת דיור

פרוייקט גינדי החזקות שוהם /  הדמיה ויוו פוינט
פרוייקט גינדי החזקות שוהם / הדמיה ויוו פוינט

אם הממשלה החדשה צריכה אינדיקציה לכך שמחירי הקרקעות בישראל לא יורדים, תוצאות מכרזי רשות מקרקעי ישראל שפורסמו היום בשכונת כרמים בשוהם, הם הוכחה מובהקת לכך.

רמ"י שיווקה היום מגרשים המיועדים להקמת 229 יחידות דיור, תמורת סכומים המשקפים 820-900 אלף שקל עבור מרכיב הקרקע לדירה אחת. בעוד במכרזים דומים ששיווקה רמ"י באותה השכונה בסוף 2011 שווקו קרקעות בסכומים המשקפים 430-600 אלף שקל בממוצע עבור מרכיב הקרקע לדירה אחת. התוצאות מעידות על עליה של למעלה מ-60% בערך הקרקע.

במרבית המתחמים המיועדים להקמת 195 דירות, זכתה חברת משולם לוינשטיין תמורת 163 מיליון שקל עבור מרכיב הקרקע בלבד, מה שמשקף סך של 835 אלף שקל בממוצע עבור רכיב הקרקע לדירה אחת. במגרש המיועד ל-17 יחידות דיור זכתה חברת אלקטרה השקעות תמורת 13.7 מיליון שקל, סכום המשקף 805 אלף שקל עבור מרכיב הקרקע ליחידת דיור אחת. במגרש המיועד גם הוא להקמת 17 יחידות דיור, זכתה קבוצת רכישה ששילמה עבורו 15.3 מיליון שקל, המשקף מחיר שיא של 900 אלף שקל עבור מרכיב הקרקע בלבד.

לשם השוואה, בדצמבר 2011 זכו החברות גינדי החזקות ואביסרור משה ובניו, באותה השכונה בקרקעות למאות יחידות דיור תמורת סכומים המשקפים 430-600 אלף שקל עבור מרכיב הקרקע לדירה אחת. מה שמשקף עלייה של 60% במחיר הקרקע ב-3.5 השנים האחרונות. מלבד הזינוק בשווי הקרקע, מרכיב נוסף המעיד על עליה צפויה במחירי הדירות בשכונה הוא סעיף החנייה בתוכנית בנין העיר. בקרקעות שרכשו גינדי ואביסרור לפני 3.5 שנים, קבעה התב"ע אפשרות להקמת חניון תת קרקעי או חניון עילי. גינדי החזקות בחרה להקים חניות עיליות מה שאיפשר לה להוזיל את עלויות הבנייה. במכרזים הנוכחיים התב"ע מחייבת הקמת חניונים תת קרקעיים שעלותם מוערכת בלמעלה מ-100 אלף שקל, מאשר חניונים עיליים.

העובדה כי קבוצת לוינשטיין היא הזוכה במרבית המתחמים, תאפשר לחברה גם לשלוט על מחירי הדירות החדשות בשכונה. מצב שביקשו רמ"י ומשרד השיכון למנוע במכרז האחרון בשכונת נופים במודיעין, ועל כן תיקנו את תנאי המכרז, כך שכל יזם שניגש למכרז יוכל לזכות במקסימום מתחם אחד. מגבלה זו לא מצאו לנכון ברמ"י ומשרד השיכון להחיל בשיווק הקרקעות בשוהם, ועל כן על פי הערכות מחירי דירות 4 חדרים בשכונה, ששווקו על ידי גינדי החזקות לפני שנתיים סביב 1.75-1.8 מיליון שקל, ישווקו כעת סביב 2 מיליון שקל ומעלה, וזאת בשל עלויות הקרקע הגבוהות, בנוסף לעלויות הבנייה שכוללות כאמור חנייה תת קרקעית.