איפה תמצאו את סל המוצרים הכי זול לפסח?

בדיקת מחירי סל מוצרים לפסח, שביצעה המועצה לצרכנות, מגלה פער של 44% בין הסניף הזול ליקר ■ הכי זול באזור עכו ומודיעין; הכי יקר בטיב טעם ברחובות ■ הבשורה: בפסח הזה נשלם פחות מאשר בשנה שעברה

מוצרי חלב, סופרמרקט / צילום: תמר מצפי
מוצרי חלב, סופרמרקט / צילום: תמר מצפי

הניסיון לקבוע איפה הכי משתלם לעשות את הקניות לפסח כמעט נדון לכישלון - מכיוון שהתשובה מורכבת מאוסף של גורמים - החל ממקום המגורים, דרך הרכב המוצרים בסל ועד כמות המוצרים, כאשר אין אחידות מחירים בין סניפים של אותה רשת. בנוסף לכך, הרשתות מודעות להשוואות המחירים ומתחרות במלוא הכוח ביריבותיהן, כך שהמחירים משתנים בתדירות גבוהה.

ובכל זאת, הבדיקות השבועיות, החודשיות והשנתיות של המועצה לצרכנות מאפשרות לצרכנים לראות מגמות המעידות על מדיניות הרשתות, ובהתאם לזה לקבל את ההחלטה היכן לקנות ואם לפצל את הקנייה בין כמה רשתות.

כך, מהבדיקה האחרונה של סיירת המועצה לצרכנות (סמ"ל), שכללה סל מורחב של 51 מוצרים רגילים ומוצרי פסח, עולה כי רשת YOU של מגה ורשת רמי לוי מציעות את סל המוצרים הזול לחג.

עם זאת, באותה נשימה יש לזכור שקיימים פערים גדולים בין מחירי הסניפים של אותה הרשת, כך שבמטרה לבחור את המקום הזול ביותר לערוך את הקניות לחג - אי-אפשר לתת לשם הרשת להכתיב את היעד אלא לבדוק עד רמת הסניף. התחרות הערה בין המתחמים הובילה למצב שבו הפערים בין המחירים של הסניפים השונים באותה הרשת מגיעים ל-20% ויותר. לכן, קנייה מושכלת יכולה לחסוך לא מעט.

"הפער בבדיקה הגיע עד 44% והסתכם במאות שקלים לקנייה בודדת. השוואות יכול לחסוך, ובגדול", אומר עו"ד אהוד פלג, מנכ"ל המועצה לצרכנות, ומציע לצרכנים לגלות שימת לב יתרה דווקא בימים אלה.

במקביל הוא מציע לשים לב למחיריהם של המוצרים שלא נמצאים במבצעים: "כנגד מוצרים במבצע שיוזלו בסניף מסוים, מחיריהם של מוצרים אחרים יהיו יקרים בו יותר מאשר בסניפים אחרים. במקום להיות מנוצלים - נצלו את המבצעים ופצלו קנייה: קנו רק מה שכדאי במקום שכדאי, ושימו לב למבצעי הכמות - האם הם משתלמים, והאם דרושה לכם כמות גדולה של מוצר מסוים. ולבסוף: ריבוי המבצעים בימים אלה מחייב את הצרכנים לבדוק חשבוניות ולוודא שקיבלתם את ההנחה המובטחת".

הנתונים נאספו מכ-190 סניפים שונים. בדיקת המחירים נערכה ב-23-24 למארס. מבצעים יעודיים לחברי מועדון לא נלקחו בחשבון, מבצעים שמותנים בסכום קנייה מסוים נלקחו בחשבון עד לסכום של 200 שקל. לפיכך, גילום של מבצעים אחרים והנחות לחברי מועדון עשויים להשפיע על המחיר הסופי בקופה,ועל תוצאות הבדיקה המוצגים כאן.

עוד נציין כי המחירים ברשתות השונות, בעיקר בימי תחרות המאפיינים תקופות כאלה, משתנים בתדירות גבוהה (ולפעמים מספר פעמים ביום), משום שהרשתות דואגות להשוות למרבית המבצעים שמתנהלים אצל המתחרות השכנות. חלקן, נציין בגלוי, התאימו הנחות בהתאם לסקירות מחירים מעין אלה שצפויות בתקשורת בתזמון הנוכחי, ולפיכך המחירים עשויים להשתנות כבר בעת כתיבת שורות אלה.

פער של 44% בין הסניף הזול ליקר

מסקירת המועצה עולה כי הפער בין הסל הזול ביותר (460 שקל) ליקר ביותר (660 שקל) עומד על כ-200 שקל, שהם 44%.

הסל הזול ביותר נמצא בסניפי YOU של מגה בעכו ובמודיעין וברמי לוי בכרמיאל (בדומה אגב לממצאי השנה שעברה), והסל היקר ביותר נמצא בסניף טיב טעם ברחובות.

בפער לא גדול מ-YOU ומרמי לוי, בסניף יינות ביתן בכפר-סבא (מתחם שבו התחרות מתעוררת) סך הסל עמד על 473 שקל, ובסניף שופרסל דיל במתחם G בכפר-סבא הסתכם הסל ב-495 שקל.

בסניף יוחננוף באשדוד הסתכם הסל ב-503 שקל, ובסניף אושר עד באשדוד: 534 שקל.

אותה הרשת, לא אותם מחירים

גם בבדיקה הפעם התבררו פערים במחירי הסלים של אותה הרשת בערים שונות: כך, על סל מוצרים זהה ירושלמים שיקנו בסניף יינות ביתן (ריינס) ישלמו 578 שקל ותושבי כפר-סבא 473 שקל: פער של 22%. בין סניפי ויקטורי נמצא פער של כ-20% בין הסניף הזול בנתניה ובין היקר בבית-שמש; ופער דומה נמצא בין הסניף של רמי לוי בכרמיאל לבין הסניף הזוך יותר שלו בירושלים (בית הדפוס).

התחרות הערה בכפר-סבא הובילה גם את שופרסל להגיב: בסניף הכפר-סבאי סך הסל עמד על 495 שקל (מתחם G), בעוד שבשופרסל דיל באשדוד (רובע יב') סך הסל הסתכם ב-578 שקל - פער של 17%.

רשתות שבהן הפערים בין הסניפים השונים היו קטנים יחסית (4%-5% לערך) כללו את קואופ שופ, שופרסל שלי, יש חסד וטיב טעם.

מוצרי פסח: פערים של 150% ויותר

מבדיקת המחירים של 8 מוצרים פופולריים לקראת חג הפסח עולים פערים גדולים: לא אחת קורה שהפערים הגדולים דווקא משקפים את מחירי הפורמטים השונים של אותה הרשת, כך שמי שפוקד את הסניפים העירוניים מגה בעיר, מסבסד את ההנחה ממנה נהנים הקונים בסניפי YOU שלא אותה הרשת: אבקה להכנת קניידל של קנור (130 גרם) עולה כ-7 שקלים בסניף YOU, בשעה שהמחיר במגה בעיר היה 14.30 שקל.

חלק ממוצרי פסח מתומחרים כלוס לידר, כלומר מוצרים שמטרתם למשוך את הקהל ושעליהם הרשת לא מרוויחה: מצבים כאלה מובילים למשל לכך המחיר לעוגיות יין/מצה פרח (פפושדו 400 גרם) היה 5 שקלים ביוחננוף, לעומת 14 שקל בקואופ שופ: - פער של 178%.

פערים גדולים נמצאו גם במחירי גפילטע פיש של דלידג: כ-9 שקלים ברשת אושר עד, לעומת 18.20 שקל ברשת מחסני השוק.

זול בעכו, במודיעין ובכרמיאל

בבדיקה הנוכחית, מבין עשרות הסניפים הזולים מככבים 6 סניפי YOU: הזול שבהם בעכו שבו עמד סך הסל על 458 שקל.

עוד ברשימה: סניפי רמי לוי שבהם מחיר הסל היה 460-470 שקל, וסניף יינות ביתן בכפר-סבא שבו סך הסל עמד על 473 שקל.

גם התחרות המקומית ניכרת ברשימה: שני סניפים מבין עשרת הזולים ממוקמים בעכו, שניים מהם במודיעין, שניים בבאר-שבע וסניף אחד בכפר-סבא - מתחם שבו התחרות התחזקה עם פתיחת סניף רמי לוי לפני שבועות ספורים.

ברשימת הסניפים היקרים מפת המחירים משתנה לגמרי: הסניף הזול מבין היקרים מתחיל ב-640 שקל, מחיר הסל בסניף מגה בעיר באשקלון. הסניף היקר ביותר בבדיקת סמ"ל היה טיב טעם ברחובות שבו מחיר הסל האמיר ל-661 שקל.

המחירים ירדו מהשנה שעברה

מבדיקת המועצה לצרכנות עולה כי השנה המחירים נמוכים ביחס למחירים בתקופה מקבילה אשתקד (בהתבסס על השוואת 30 מוצרים זהים שמחירם נבדק כשבוע לפני פסח).

בדיקת המחירים התבססה על ממוצע רשתי, וממנה עולה כי מי שהוזיל את הסל בשיעור הגבוה ביותר הן הרשתות יינות ביתן ו-YOU עם פער של 20%. אצל רמי לוי הסל זול השנה ב-11%, וברשת יוחנוף חלה ירידה של 10%. מחירי שופרסל דיל נמוכים השנה ב-5%.

המסקנה היא אחת: התחרות החריפה (בעקבות כניסת שחקנים חדשים לענף, פתיחת סניפים וכדומה) - ועמה נחתכו המחירים.

תכולת הסל

אורז פרסי קלאסי, סוגת 1 ק"ג סוכר לבן - 1 ק"ג בשקית נייר (הזול בקטגוריה) חומוס אחלה 500 גרם, ספגטי אסם, 500 גרם, קוטג' 5% (תנובה), קטשופ אסם 750 גרם, שמן קנולה 1 ליטר (הזול בקטגוריה), "גבינת עמק" 28% פרוסה 200 גרם, מילקי שטראוס, יוגורט יופלה 3%, גבינה בולגרית למריחה 5% גד (250 גרם), שקיות תה - "תה ויסוצקי קלאסי", 100 שקיות 1.5 גרם,טייסטרס צ'ויס 200 גרם, קפה טורקי בוואקום עלית (200 גרם), טבלת שוקולד חלב פרה עלית, עוגיות מצה פרח פפושדו 400 גרם, קוביות וופל לואקר, קוארדטיני, בטעם שוקולד (250 גרם), ביסלי גריל אסם (200 גרם), תפוצ'יפס טבעי עלית 50 גרם, ממרח שוקולד "השחר", חלבי, 500 גרם, 1 ק"ג: מלפפון, עגבניה, פלפל אדום, תפוא" לבן ארוז, תפוח עץ סמית, לימון, גזר, עלי סלרי, חזה עוף טרי - 1 ק"ג מהקצביה (הזול בקטגוריה), כרעיים עוף טרי - 1 ק"ג מהקצבייה (הזול בקטגוריה), משקה סויה בטעם טבעי אלפרו (1 ליטר) סרדינים בשמן צמחי וילי פוד (110 גרם), זיתים ירוקים ללא גלעין חרוזית בית השיטה (560 גרם) חזרת "פיאו" 400 גרם גפילטע פיש דלידג (5 יח' - 520 גרם) בקבוק מיץ - ספרינג - 1.5 ליטר, שישיית מים מי עדן/נביעות, יין אדום יבש של סגל (750 מ"ל), תירוש כרמל טבעי יקבי כרמל, 1 ליטר, נוזל לכלים סוד, 750 מ"ל, ג'ל כביסה "קולון 101" , 3 ליטר, מטליות לחות לניקוי כללי ניקול (50), ז'אוול לניקוי כללי לבנדר סנו (1 ליטר) שמפו לשיער, הוואי, 700 מ"ל, תחליף חלב סימילאק - Advanced - שלב 1- 900 גרם, עשר פיתות, אבקה לקניידלך, קנור, 130 גרם (מארז 2 יחידות,) קוקוס טחון 100 גרם (הזול בקטגוריה) חבילת מצות 2.5 ק"ג (הזול בקטגוריה) קמח מצה 500 גרם (הזול בקטגוריה)

עשרת הסניפים בהם נמצא הסל הזול
 עשרת הסניפים בהם נמצא הסל הזול

מחירי הסל השנה זולים יותר
 מחירי הסל השנה זולים יותר

פסח 2015
 פסח 2015