שוק הדיור? עוד ועוד בתים נטושים הופכים לבתי מלון

בזמן ששוועת בני ישראל המתקשים לקנות דירה עולה השמיימה, מצאנו תנופת בנייה של בתי מלון ברחבי הארץ, במקומם של בתים ישנים ונטושים בדרך-כלל במרכזי הערים

גולדאר הפך ללאונרדו

באוגוסט האחרון חנכה רשת מלונות פתאל שבבעלות דוד פתאל את מלון לאונרדו הראשון בנתניה. המלון ממוקם בכיכר העצמאות, סמוך לחוף הים. המלון הוקם על חורבותיו של מלון "גולדאר" המיתולוגי, שעמד נטוש בין השנים 2001 ל-2014.

מלון גולדאר, שהתנשא לגובה שבע קומות וניצב במרחק 300 מטרים מהים, הוקם בשנות ה-70 על ידי משפחת וייס, ובזכות מיקומו האטרקטיבי פעל בהצלחה עד האינתיפאדה השנייה, בשנת 2000, אז דעכה פעילותו. החלו לשכן בו חולים, והוא נסגר סופית בשנת 2001.

בשנת 2005 נמכר המלון לחברת גמול השקעות שבשליטת ליאון רקנאטי תמורת 8 מיליון דולר. גמול ניסתה לקדם תב"ע לשינוי ייעוד המבנה ממלונאות למגורים, אך ללא הצלחה בשל התנגדות עיריית נתניה. בשנת 2009, משכשלה לשנות את התב"ע למגורים, מכרה גמול השקעות את המלון למשקיע צרפתי בשם ז'ילבר רקא תמורת 25.8 מיליון שקל.

בשנת 2012 חתמה רשת פתאל על הסכם שכירות ארוך טווח עם רקא, ל-15 שנה עם אופציה לחמש שנים נוספות. לדברי ראובן אלקס, מנכ"ל רשת פתאל, "מדובר בנכס עם הרבה היסטוריה. שכרנו אותו במצבו, והשקענו 70 מיליון שקל בשיפוץ שלו, כך שמן הסתם נשכור אותו לעוד הרבה מאוד שנים. היום המלון חדש וכולל 152 חדרים והאורח הראשון נכנס למלון באוגוסט 2014. אמנם כרגע התקופה לא פשוטה בגלל המצב הכלכלי ברוסיה, ומאז צוק איתן, אבל אנחנו מאמינים מאוד במלון הזה שבסך הכל נמצא במיקום הכי טוב בעיר".

מלון לאונרדו

כתובת: כיכר העצמאות, נתניה

בעלים: ז'ילבר רקא

ייעוד קודם: מלון

ייעוד נוכחי: מלון נופש

מספר חדרים: 152

עוד משהו: המבנה נקנה תמורת 25 מיליון שקל, ו-70 מיליון שקל הושקעו בשיפוץ שלו

גאולה אחרי 30 שנה

אחד הסמלים למבנים נטושים בירושלים הוא "מלון הנשיא", שניצב על אחת הקרקעות היקרות ברחוב אחד העם בשכונת טלביה במרכז העיר ועמד נטוש 26 שנה.

את המלון בן שש הקומות הקים באמצע שנות ה-50, על מגרש בן 5.5 דונם, יזם המלונאות המנוח חיים שיף. היה זה המלון הראשון בבירה שהיתה בו בריכת שחייה פרטית. בשנות ה-80 החלה אימפריית המלונות של שיף לקרוס, הוא נקלע לקשיים כלכליים והמלון נסגר.

לפני 26 רכשה אותו משיף חברת אפריקה ישראל. החברה ניסתה במשך השנים להסב את המגרש למגורים בלבד ולבטל את שימושי המלונאות, אך העירייה דבקה במדיניותה שלא להסב שטחי תיירות למגורים, בדומה למדיניות הוועדה המחוזית ומשרד התיירות. הוועדה המקומית לתכנון ובנייה דחתה את התוכנית שיזמה אפריקה ישראל והבהירה שלא תאפשר להסב את כלל המגרש לטובת מגורים.

בחודש אוגוסט 2014 הגיעו החברה והעירייה לסיכום כי במקום תאושר תוכנית להקמת מבנה מגורים בן עשרות דירות בשטח מגורים כולל של 7,135 מ"ר, ומלון בן 180 חדרים בשטח בנוי של 8,225 מ"ר. את התוכנית ערך האדריכל רני זיס.

מלון הנשיא

כתובת: שכונת טלביה, ירושלים

שטח: מגרש 5.5 דונם 8,225 מ"ר בנוי

בעלים: אפריקה ישראל

ייעוד קודם: מלון

ייעוד נוכחי: מלון עסקים ונופש, 180 חדרים

עוד משהו: המלון הראשון בירושלים שהיתה בו בריכת שחייה פרטית

מלון הנשיא / צילום: איל יצהר ואדריכל רני זיס
 מלון הנשיא / צילום: איל יצהר ואדריכל רני זיס

לונדון בראשון לציון

את המבנה בלב ראשל"צ הקים ב-1891 החלוץ אברהם זאב גורדון, שהגיע לפלשתינה והתיישב בתחילה ברחובות, אך אחרי שבע שנים עזב אותה ועבר לראשון לציון, שבה קנה אדמות רבות. על אחת מהן הקים את הבית הגדול כבית מגורים שאליו הביא את משפחתו מליטא. בנאום שנשא הברון רוטשילד בפני המתיישבים כשהגיע לביקור במושבה בשנת 1899, העיר כי הבית מפואר מדי וסגנונו אינו תואם את רוח המקום. חתנו של זאב גורדון, שמואל צבי הולצמן, הקים בחצר הבית את חוות היענים הראשונה בארץ ישראל, לאחר שהביא בשנת 1907 גוזלי יענים מסודן וגידל אותם כאן במטרה לפתח תעשיית מסחר בנוצותיהם. הנוצות נמכרו באירופה בהצלחה אולם מלחמת העולם הראשונה שמה קץ לתוכניות העסקיות המקורית של הולצמן.

משנת 1922 ועד 1934 פעל בקומה העליונה של הבית "מלון פנסיון לונדון" שהקימו אהרון ורוזה לונדון. במלון התגוררו אורחים ופועלים אשר קיבלו מיטה ללון וארוחה חמה גם אם לא היה בידם לשלם. למלון נהגו להגיע באופן יומיומי גם רווקי המושבה, מה שהוליד בו סיפורי אהבה וחתונות. החדר המרכזי גדול שבקומה השנייה שימש כאולם אירועים, נערכו בו נשפים, חתונות, אירועים חברתיים והוא אפילו שימש כבית הכנסת של עולי גרמניה.

בשנות ה-40 שכנה בקומה הראשונה חנות השעונים של יצחק צוזמר. בשעות הלילה עסק צוזמר במחתרת בתיקון כלי נשק עבור תנועת "ההגנה". הבית התרוקן סופית מדייריו בשנות ה-70 ומאז עמד בשיממונו.

בראשית שנות ה-90 רכשה עיריית ראשון לציון בראשות ראש העירייה דאז מאיר ניצן, את בניין "מלון לונדון" ממשפחת אורישביץ, אולם הבניין הוסיף לעמוד בשיממונו בגלל קשיים בהשגת מימון לשיפוצו לפי כללי שימור ושיקום יקרים.

בשנים האחרונות הושג התקציב, וכך הקומה הראשונה של המבנה תחנך כבר בסוף חודש מאי הקרוב, ישכנו בה תצוגות מוזיאון ראשון לציון ובקומתו התחתונה תפעל הגלריה העירונית לאמנות עכשווית.

מלון לונדון

כתובת: אחד העם 8 ראשון לציון

בעלים: עיריית ראשל"צ

ייעוד קודם: מלון

ייעוד נוכחי: מוזיאון וגלריות

עוד משהו: הברון רוטשילד טען שסגנון הבית ראוותני מדי

הווילה בלב תל אביב שהופכת למלון בוטיק

בשדרות בן ציון 25, בין תיאטרון הבימה לדיזנגוף סנטר, ניצבת וילה עירונית שהוקמה ב-1957. זאת, לאחר שבשנת 1941 רכש יצחק זילברשטיין את המגרש ששטחו 512 מ"ר והגיש בקשה להקמת בית דו קומתי עבור משפחתו, שתכנן האדריכל שמואל (סם) ברקאי. לווילה ערך מיוחד, מאחר ובשטח העיר תל אביב נותרו כיום וילות לא רבות, לאחר שרבות מהן נהרסו במשך השנים ופינו את מקומן למבנים רבי קומות.

הווילה הוגדרה על ידי עיריית תל אביב כמיועדת לשימור במגבלות מחמירות, ולימים נרכשה על ידי חברת בנייני העיר הלבנה. לפני כשנתיים מכרה החברה את הווילה ליזם איטלקי שהחליט לשמר את מבנה הווילה ולהפכו למלון בוטיק.

ממשרד בר אוריין אדריכלים, שליווה את תוכנית השימור למבנה, נמסר כי התב"ע של הווילה לא שונתה ממגורים למלונאות מאחר שבמסגרת תוכנית השימור של עיריית תל אביב ניתן תמריץ שבא לידי ביטוי בהרחבת השימושים האפשריים של המבנה המשומר. היתר הבנייה להקמת המלון התקבל ועבודות הבנייה להקמת מלון בוטיק בן 18 חדרים במקום כבר החלו.

מלון בלב העיר

כתובת: שדרות בן ציון 25, תל אביב

בעלים: יזם איטלקי

ייעוד קודם: מגורים

ייעוד נוכחי: מלון בוטיק

חדרים: 18

עוד משהו: ייעוד המבנה לא שונה בתב"ע, אלא עוגן בכללי התמריצים למבנים שהוגדרו לשימור, לפי תוכנית השימור של אזור "העיר הלבנה" אשר בשטחו הוא ניצב

מלון בלב העיר / צילום: תמר מצפי ובר אוריין אדריכלים
 מלון בלב העיר / צילום: תמר מצפי ובר אוריין אדריכלים

משרדי התעשייה הפכו בית לתיירים

בשבוע שעבר נחנך מלון אירוס המדבר - המלון הראשון בירוחם. המבנה, שהיה בבעלות כימיקלים לישראל, שימש במשך שנים את משרדי החברה. "כשהגיתי את הרעיון להפוך את המבנה למלון צחקו עלי", מספר עמרם מצנע, שעמד בראש הוועדה הקרואה בירוחם עד לבחירות האחרונות. "שאלו אותי מי יבוא למלון בירוחם? בעבר הכריחו מפעלים להשתכן במקומות כמו ירוחם, ולכן משרדי כי"ל פעלו שם במשך שנים. אך במשך השנים החלה כי"ל לרכז את משרדיה בבאר שבע, והמשרדים בירוחם נותרו כמעט ריקים. לכן ביקשתי מהם לתרום את המבנה למועצה במטרה להפוך אותו למלון".

מצנע מספר שתהליך הקמת המלון היה ממושך וכלל גם העברת זכויות ברשות מקרקעי ישראל, דבר שגרם לכך שבמשך שנתיים עמד המבנה ללא שימוש. במקביל קידמה הוועדה המקומית תב"ע לשינוי יעוד הקרקע ממשרדים למלונאות, שנמצאת כעת בהפקדה בוועדה המחוזית, ובינתיים אושר שימוש חורג. "זה מלון חברתי", אומר מצנע, "65% ממנו בבעלות קרן ירוחם, שהיא קרן עצמאית שהכנסותיה מוקדשות למערכת החינוך בעיר, ו-35% ממנו בבעלות המשקיעים סם וג'ימי פינטו, יהודים שהשקיעו הרבה ביישוב".

משקיע נוסף הוא אלי אלאלוף, ומנהלת את המלון חברת טארה שבבעלות אלי גונן - מנכ"ל התאחדות המלונות. המבנה הוסב למלון בן 40 סוויטות ו-7 חדרים. עד כה התארחו בו במסגרת ההרצה 3,000 אורחים, משפחות וחובבי תיירות מדברית, ובמלון מקווים שהוא ישמש גם מהנדסים שמגיעים מחו"ל לבקר במפעלים פיניציה ונגב קרמיקה שבירוחם, אשר עד כה השתכנו במלונות במצפה רמון או בדימונה. 27 מתוך 27 עובדי המלון הם תושבי ירוחם, ויש בו גם אולם כנסים שתושבי העיר יכולים לקיים בו לראשונה אירועים חברתיים ומשפחתיים.

אירוס המדבר

כתובת: ירוחם

בעלים: קרן ירוחם (65%) וסם וג'ימי פינטו (35%)

ייעוד קודם: משרדים

ייעוד נוכחי: עסקים ותיירות מדבר

חדרים: 47 (מתוכם: 40 סוויטות)

עוד משהו: כל העובדים גרים בירוחם

לינה בלב תל אביב בפחות מ-100 שקל לילה, בלי חניה

המעבר לטכנולוגיות מתקדמות הפך מרכזיות בזק למבנים נטושים. מרכזיות אלה ניצבו במקרים רבים במיקומים אטרקטיביים במרכזי הערים. אחת כזו היא מרכזיית בזק ברחוב הרכבת בתל אביב, בעורף הדרומי של שדרות רוטשילד.

לפני שנה חתמה בזק על הסכם עם רשת האכסניות אברהם (אברהמ'ס הוסטל), שמפעילה הוסטלים בנצרת ובירושלים, שעל פיו הרשת שוכרת את המבנה מבזק לתקופה ארוכת טווח ותישא בעלויות הסבתו לאכסניה. ההסבה לאכסניה אושרה על ידי הרשויות השנה, ובחודש מאי הקרוב יחלו עבודות השיפוץ שיהפכו את חללי המבנה הישן שהכילו את מרכזיית בזק, לאכסניה שתשרת תרמילאים שיגיעו לתל אביב מכל העולם.

הבניין עצמו כולל 6,000 מ"ר בנוי ב-6 קומות, ומתוכננים בו 84 חדרים ו-320 מיטות בשילוב חדרים משותפים וחדרים זוגיים. "היעד שלנו הוא להנגיש את מרכזי הערים לתיירות עממית", מסביר מעוז ינון, שותף ברשת האכסניות אברהם. "נציע לינה בחדרים משותפים בפחות מ-100 שקל, ולינה בחדרים זוגיים בפחות מ-400 שקל, כולל ארוחת בוקר. בהוסטל יפעלו גם בר, מסעדה ואולם להתכנסויות והופעות חיות. המקום יהיה גם מרכז חברתי ותרבותי לתושבים שחיים בסביבה".

המבנה ממוקם לא רחוק משני צירי תנועה שבהם עוברים אוטובוסים רבים: רחוב אלנבי ודרך נמיר ולא מתוכננת בו חניה - לא עבור האורחים ולא עבור העובדים. "הרעיון הוא הנגישות הגבוהה במרכז העיר באמצעות תחבורה ציבורית", מסביר ינון.

קהל היעד הוא תיירים שמגיעים לטייל בישראל ואין ביכולתם לשלם מאות דולרים ללילה במלונות היוקרה בתל אביב ובעלי ההוסטל מקווים לסיים את השיפוץ תוך חודש ומאמינים שיתחיל לפעול כבר בדצמבר הקרוב.

אברהמס הוסטל

כתובת: רחוב הרכבת 8 תל אביב

שטח: 84 חדרים, 300 מיטות

בעלים: בזק

ייעוד קודם: מרכזייה בזק

ייעוד נוכחי: אכסנייה

עוד משהו: אין כוונה לספק חניה לאורחים ועובדים, בשל סמיכות לתחנות אוטובוסים לכל ארץ ולרחבי המטרופולין

משקיפים על הכנרת

אין טברייני שלא מכיר את בית החייל המיתולוגי ברחוב הפלמ"ח בעיר. אלא שלפני שנים אחדות העתיק בית החייל מקומו למבנה חדש שהוקם לא רחוק, והיזם יאיר ובמן פעל לשינוי התב"ע של המבנה למלונאות, ובשנים 2005-2009 החל בהקמת מלון חדש. בשנת 2009 נעצרה הבנייה בשלב השלד, ונשארה תקועה עד לפני שנה, אז רכשה את המבנה חברת מלונות צופיה שבבעלות משפחת סרוגו, תמורת 10 מיליון שקל.

"מדובר במבנה מיוחד לשימור מהתקופה העותמאנית שבו היה בית החייל, ובצמוד אליו מגרש שבו שלד מלון חדש שבנייתו נעצרה", מסביר ראול סרוגו, בעלי חברת סרוגו. "במהלך הבנייה התברר כי ההיתר שניתן לעבודות אינו תואם את תמ"א 13, שמגבילה את גובה הבנייה ל-13 מטרים, ואילו הוא בנה כבר 27 מטרים - כמעט כפול מהגובה המותר. לכן הבנייה הופסקה. לקח כמה שנים להכשיר את ההיתר, כולל פנייה למועצה הארצית לתכנון ובנייה שקיבלה את הבקשה להקלה. אני הסכמתי לרכוש את המבנה בתנאי שההיתר יוכשר ועם הכשרת ההיתר אכן רכשנו את המבנה, שאחרת היה יכול להמשיך ולעמוד כשלד שומם עוד שנים רבות".

ההשקעה שמתכנן סרוגו להשקיע במבנה מוערכת ב-70 מיליון שקל כולל מרכיב הקרקע. "אני מאמין מאוד בטבריה בפוטנציאל שלה" מוסיף סרוגו. "כבר 25 שנה לא בנו בטבריה מלון בסדר גודל כזה". ואכן המלון החדש, בסיווג ארבעה כוכבים, יכלול 130 חדרים, וייקרא "ויסטה לאגם הכנרת".

ויסטה לאגם

כתובת: רחוב הפלמ"ח טבריה

בעלים: חברת סרוגו

ייעוד קודם: מבנה ציבור - בית החייל

ייעוד נוכחי: מלון נופש

שטח: 10,000 מ"ר, 130 חדרים

עוד משהו: נדרש הכשר לבנייה שנעשתה בניגוד לתוכנית כדי להשלים את הפרויקט

קם לתחיה מכונס נכסים

לפני שבועות אחדים רכש היזם יוסי אברהמי את מלון דוריטל סול באילת ב-40 מיליון שקל. זאת, לאחר שנים שעמד נטוש בלב אזור התיירות בעיר, ואף נשרף כמה פעמים. אברהמי מתכנן להפוך את המבנה המתפורר למלון 5 כוכבים שיכלול גם דירות נופש.

מלון הדירות הנטוש הוקם בסוף שנות ה-80 כמלון "סונסטה" על שם המלון המיתולוגי שנסגר באותה תקופה בטאבה. תוך זמן קצר נמכרו כמעט כל 300 דירות הנופש במלון, למעט 20 דירות שנשארו בבעלות חברת הניהול. בין בעלי יחידות הנופש היו גם ראש עיריית תל אביב רון חולדאי ורעייתו. אלה שמהר מאוד נקלעה חברת הניהול למצוקה תקציבית ובשנת 1995 בחרו בעלי דירות הנופש בחברת כרמל אילת לנהל את המלון.

שנתיים לאחר מכן עבר ניהול המלון לחברת "דורטל סול" אך בשל סכסוך עם הדיירים, כשלוש שנים מאוחר יותר החברה חדלה מלנהלו. בשנת 2001 מינה בנק לאומי כונס נכסים לדירות שבבעלות חברת הניהול, ובהמשך נסגרו בהוראת בית המשפט השטחים המשותפים והמעברים לדירות שבבעלות הבנק כך שהמלון - שיושב על שטח של 10 דונם - נסגר וננטש.

בעיריית אילת מסבירים כי במשך שנים פעלה להסיר את המפגע שיצר המבנה, הגישה עתירות ואף פנתה למשרד הפנים, בבקשה לפעול בהתאם לחוק לעידוד סילוקם של בניינים בעלי חזות מוזנחת, בשיתוף כונסי הנכסים בהליכים המשפטיים.

אברהמי יקים מלון חדש ודירות נופש שבעליהן יוכלו להתגורר בדירות שלושה חודשים בשנה.

מלון דוריטל סול

כתובת: מול הטיילת המערבית באילת

בעלים: יוסי אברהמי

ייעוד קודם: מלון

ייעוד נוכחי: מלון

מספר חדרים: 300

עוד משהו: רון חולדאי ורעייתו היו בין בעלי דירות הנופש במלון הישן

מלון דוריטל סול / הדמיה: שיר גולני
 מלון דוריטל סול / הדמיה: שיר גולני