המט"ח בנקודת שיווי משקל

אל תתרשמו מהערכות כאלה ואחרות של מחלקות מחקר

קרנית פלוג / צילום: איל יצהר thinkstock
קרנית פלוג / צילום: איל יצהר thinkstock

שוק המט"ח המקומי רעד השבוע לאחר מה שהתברר כבלופ הגדול של HSBC. אז בנק ישראל, כצפוי, לא עשה מאומה, והשוק המקומי הגיב מעבר לצפוי בתנועה אלימה של התחזקות השקל. הבנק המרכזי איחר להגיב, אולם הגיב בעוצמה גבוהה יחסית, תוך שהוא נעזר בפעולות האוצר ובסופו של דבר נעצרה המטוטלת.

רבים בשוק הרימו גבה לנוכח עזות המצע של HSBC. מי שלא בקי ברזי השוק ואורחותיו הוכה בהלם והיו שדרשו אף חקירה פלילית. האמת היא שתופעות כאלו ואחרות מתרחשות בשוקי המט"ח העולמיים מדי יום ביומו ובשוק המט"ח הישראלי שמתנהל כג'ונגל ללא פיקוח ראוי מרגישים השחקנים הראשיים שהכול מותר. זו אינה הפעם הראשונה בה אנליסט מטעם מחליט עבור הבנק המרכזי מה הוא יעשה וזה לא קשור לשום ניתוח או אנליזה חכמה. כולנו מדברים מפוזיציה, זוכרים?

לפני כמה ימים הוציאה מחלקת המחקר של גולדמן סאקס הערכה כי האירו יחצה בשנה הקרובה את נקודת השוויון מול הדולר ובעוד שנתיים יהיה שווה 80 סנט בלבד . מציאותי? החליטו בעצמכם. רק נציין כי הערכה הפוכה לחלוטין הוציא לאחרונה אותו HSBC, שטען כי האירו יטפס ל 1.20 דולר לאירו. מה שאף פעם לא טורחים להזכיר לנו כאן כשמזדרזים להפיץ את דברי התורה של האנליסטים מטעם הוא הדיסקליימר המצורף לכל אנליזה פנימית ללקוחות הבנק. לא זו בלבד שהבנק אינו רואה בכך המלצה לקנות או למכור אלא שהוא מזהיר את הלקוחות שהבנק עשוי להיות בפוזיציה הפוכה מההמלצה שהוא עצמו נתן! אז רבותי וגבירותי, התעוררו והבינו איפה אתם חיים. במשחק הזה הכול מותר.

למען האמת, אם נסיט לרגע את כל רעשי הרקע, נראה כי שוקי המט"ח הגיעו לשיווי משקל. סביבת 1.1 דולר לאירו נוחה בשלב זה לכולם. כשסטינו ממנה לפני כשבועיים כבר שמענו את האמריקאים משתעלים, וכשהם משתעלים כדאי להקשיב. גם בסוף השבוע שבה נגידת הפד ג'נט ילן להזכיר את הדולר החזק ואליה הצטרפה הקנצלרית אנג'לה מרקל שהבטיחה לשמור על האירו. אז אומנם סוגיית יוון עלולה לתרום להמשך היחלשות האירו אבל תרחישים קיצוניים לא צפויים שם לטעמי. לעומת זאת אם יתחילו לזרום נתונים טובים מגוש האירו נוכל לראות התאוששות מסוימת בשער המטבע, אולם גם זה לא צפוי לקרות מחר או מחרתיים.

ואצלנו? סביבת שער 4 שקל לדולר מתאימה לכולם. רק בתרחישים קיצוניים תהייה חצייה משמעותית של מחסום זה או לחילופין ירידה משמעותית מתחתיו. הפסקת מעורבותו של בנק ישראל מחד או ממשלה ימנית מדי שתגרום לארה"ב ללחוץ על הכפתור מאידך הינם תרחישים שכאלו. בכל מצב אחר ישנם גורמים רבים שימהרו למכור מטבע ולרכוש שקלים - מוסדיים, יצואנים וספקולנטים. וכשהשקל יתחזק יתר על המידה יחזרו הקונים לשוק ויחד עימם בנק ישראל והאוצר. אז אל תיקחו ברצינות הערכות לכיוון 4.30 וצפונה ואל תתרשמו יתר על המידה כשמחלקת מחקר זו או אחרת תזדרז לקבוע כי קשה לראות את הדולר חוזר ל-4 שקלים, כי זה לקח בדיוק שלושה ימים להפריך קביעה שכזו.

חג פסח שמח לכל עם ישראל.

יוסי פרנק הוא יועץ פיננסי ומנכ"ל אנרג'י פייננס לניהול סיכונים. yf@energyfinance.co.il www.energyfinance.co.il

אשמח להמשיך את הדיון עמכם במשך כל השבוע. בעמוד שלי במדור הדעות תוכלו בדרך כלל להמשיך לתקשר עמי.

החומר הכלול בסקירה זו ואפשרויות הפעולה המתוארות בה מובאים לצורך מידע כללי בלבד ואין לראות בהם משום המלצה ו/או ייעוץ לגבי כדאיות ההשקעה במניות/מט"ח ו/או מכשירים פיננסיים נשוא סקירה זו בפרט או בתחום הנגזרים בכלל. סקירה זו אינה מהווה תחליף לייעוץ ספציפי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם וכל העושה בה שימוש עושה זאת על דעתו ועל אחריותו בלבד.