היועמ"ש בודק מדוע מחיר מטרה לא פונה ליישובים ערביים

וינשטיין דן בסוגייה מדוע מכרזי מחיר מטרה שפורסמו ורשימת השיווק הצפויה שפרסם משרד הבינוי אינם כוללים יישובים ערביים

יהודה וינשטיין / צילום: איל יצהר
יהודה וינשטיין / צילום: איל יצהר

מכשול נוסף בדרך ליישום מכרזי מחיר מטרה? היועץ המשפטי לממשלה בודק טענות לאפליית יישובים ערביים במסגרת תוכנית מחיר מטרה. היועץ המשפטי דן בסוגייה מדוע מכרזי מחיר מטרה שפורסמו ורשימת השיווק הצפויה שפרסם משרד הבינוי אינם כוללים יישובים ערביים. עד כה פורסמו רק שני מכרזים במסגרת התוכנית הממשלתית לדירות מוזלות, האחד בראש העין הכולל 2,048 יחידות דיור, 1,249 מהן מוזלות, והאחר במודיעין-מכבים-רעות הכולל 697 יחידות דיור מתוכן 524 מוזלות. על פי הרשימה המופיעה באתר משרד הבינוי, שיווק מכרזים נוספים במסגרת תוכנית מחיר מטרה צפוי בערים בית שמש, גדרה, הרצליה, יוקנעם, ירושלים, קרית מוצקין, קרית אתא ורמלה. כך, על פי הרשימה הזו אכן לא מתוכנן שיווק מכרז במסגרת התוכנית ביישובים או ערים ערביות בשנה הקרובה.

"מבין עשרת היישובים שבהם ישווקו מכרזי מחיר מטרה אין ולו יישוב ערבי אחד", כך במכתב ששלחה עו"ד מאיסאנה מוראני ממרכז עדאלה, מרכז משפטי לזכויות המיעוט הערבי בישראל, לשר הבינוי אורי אריאל, ליועץ המשפטי לממשלה עו"ד יהודה וינשטיין ולרמ"י. "גם ברשימה מורחבת יותר שפורסמה, לא נכלל אף יישוב ערבי. מצב דברים זה מביא לתוצאה מפלה כנגד האזרחים הערבים והיישובים הערביים". במכתב מפרטת עו"ד מוראני כי גם אם התוכנית תפעל בערים מעורבות לא יינתן פתרון מספק לאוכלוסייה הערבית וכי גיבוש התוכנית נעשה רק על בסיס מידע על מצוקת הדיור ביישובים יהודיים או מעורבים וזאת "תוך התעלמות מהמאפיינים של היישובים הערביים".

עו"ד מוראני מסכמת: "מחירי הדיור הגבוהים אינם נחלתה הבלעדית של האוכלוסייה היהודית. מצוקת הדיור ואי זמינות קרקע לבנייה והזנחת צרכיה הייחודיים של האוכלוסייה הערבית לאורך השנים מובילים למסקנה כי יש להכליל את היישובים הערביים ברשימת היישובים הנהנים מההטבות הממשלתיות להוזלת מחירי הדיור. נבקשכם לבחון מחדש את תוכנית מחיר מטרה, העקרונות בבסיסה וכן את רשימת היישובים שבהם היא תחול בצורה שתתאים גם למאפיינים הייחודיים של היישובים הערביים ותבטיח את הכללתם ברשימת היישובים הזכאים".

במשרד הבינוי מסרו כי "השאלה ביחס לשיווק מכרזי מחיר מטרה במגזרי המיעוטים מצויה בבדיקתו של היועץ המשפטי לממשלה". ממשרד המשפטים נמסר כי: "המכתב ממרכז עדאלה התקבל והפונה ייענה כמקובל".