הרפורמה בחוק התכנון והבנייה: הרצליה תקבל סמכויות נרחבות

משרד הפנים העניק לעיריית הרצליה סמכויות לאישור תוכניות שנדרשו עד כה את אישור הוועדה המחוזית ■ ראש העריייה משה פדלון: הדבר יחסוך שנים באישור תוכניות פינוי בינוי

רח` החושלים בהרצליה פיתוח / צילום: גריפין – תצ"א
רח` החושלים בהרצליה פיתוח / צילום: גריפין – תצ"א

החל מימוש הרפורמה בחוק התכנון והבנייה המעניקה סמכויות נרחבות לוועדות המקומיות לתכנון ובנייה: שר הפנים גלעד ארדן חתם בסוף השבוע על הסמכת הוועדה המקומית הרצליה לוועדה מקומית "עצמאית מיוחדת".

הסמכה זו הופכת את הרצליה לעיר היחידה והראשונה בארץ, שבה הוועדה המקומית מוסמכת לאשר תוכניות של התחדשות עירונית ופינוי בינוי - ללא צורך בהמתנה לדיונים ולהיתר מטעם הוועדה מחוזית.

מדובר במהלך שאמור לזרז הליכי תכנון ארוכים שעל פי דוח מבקר המדינה האחרון בנושא הדיור, הגיעו לעיתים ל-10 שנים. המהלך אמור להפחית את העומסים מהוועדה המחוזית לתכנון ובנייה, שתדון יותר בתוכניות גדולות ברמה המחוזית, ופחות בתוכניות ברמה מקומית. ההסמכה התקבלה לאחר תקופה של כשנה, שבמהלכה אגף מהנדס עיריית הרצליה התאים את עצמו למציאות המשתנה ושדרג את כל מערכות התכנון, הרישוי והפיקוח העירוניות.

במשרד הפנים מסרו כי "הוועדה המקומית הרצליה הינה הוועדה הראשונה אשר הוסמכה כוועדה עצמאית מיוחדת. בימים אלה נבחנות שתי ועדות נוספות על ידי הצוות המקצועי במשרד הפנים לקבלת מעמד זהה. בהתאם לקבוע בחוק ובהתאם לסמכויות החדשות, הוועדה תהיה רשאית לאשר תכניות של פינוי בינוי במתחמים שיועדו לכך וכן לאשר תכניות במתחמים להתחדשות עירונית שקבעה הוועדה המחוזית בתכנית".

ראש עיריית הרצליה משה פדלון מסר כי התוכנית הראשונה שבכוונתו לממש במסגרת ההסמכה החדשה היא תוכנית פינוי בינוי בשיכון ויצמן בעיר. "מדובר במתחם מתפורר, ושהביוב בו זורם ברחובות והתושבים מעוניינים כבר שנים במימוש פרויקט התחדשות עירונית" אמר פדלון בשיחה עם "גלובס". "העובדה שנוכל לאשר את הפרויקט בוועדה המקומית ולצאת לדרך מבלי לעבור את ההליכים הארוכים והמסורבלים בוועדה המחוזית תחסוך פרק זמן של שנים".