מישהו בכלל זוכר איך קובעים כאן אלופה?

רק בליגה לא רלוונטית ולא רצינית אפשר לשנות בכל יום את מספר הזרים, כמות הקבוצות, כמות העולות, היורדות, הישראלים על הפרקט, פעם לעשות פיינל-פור, פעם לעשות סדרות, פעם משחק גמר ■ ותמיד, אבל תמיד - לעשות צחוק מהעבודה ■ דעה

מכבי ת"א מול הפועל ירושלים / צלם: עודד קרני, מינהלת הליגה בכדורסל
מכבי ת"א מול הפועל ירושלים / צלם: עודד קרני, מינהלת הליגה בכדורסל

רק בליגה כל כך לא רלוונטית ולא רצינית אפשר להחליף את שיטת המשחקים בכל עונה. רק בליגה לא רלוונטית ולא רצינית אפשר לשנות בכל יום את מספר הזרים, כמות העולות, היורדות, הישראלים על הפרקט. רק בליגה לא רלוונטית ולא רצינית אפשר לאשר לזכיין השידורים לצלם משחקים עם מצלמה אחת כמו לפני 40 שנה. רק בליגה לא רלוונטית ולא רצינית אפשר לפזר שישה משחקים על-פני שלושה ימי משחקים.

ההחלטה של מינהלת הליגה לחזור לשיטת פיינל-פור היא סיפור מגוחך. מצד שני, גם אם היו מחליטים לעבור לסדרות גמר של הטוב מחמישה משחקים זה היה מגוחך. בארבע העונות האחרונות שיטת ההכרעה השתנתה שלוש פעמים עד שאף אחד כבר לא זוכר איך קובעים פה את האלופה. שלא לדבר על קביעת היורדות לליגה השנייה שמצריכה הסתכלות מעמיקה ברשומות. החיפוש אחרי המודל המנצח, כאילו שיש מודל מנצח, מביא את המינהלת להמציא פטנטים ייחודיים. למי ששכח עכשיו אנחנו באמצעו של פטנט פורץ דרך של הכרעת האלופה ב"סדרה" של שני משחקים שמוכרעת בהפרש סלים, שנועדה בעצם להכין את המעבר לסדרות גמר של הטוב מחמישה משחקים. אנחנו באמצעה של ליגת מסטיק עם שלושה סיבובים שאחריה יש סדרות, שנועדה לנפח את כמות המשחקים בה רק כדי שלטוטו יהיו עוד כמה ימי הימורים בעונה. אנחנו בליגה שבה בתום העונה הסדירה מעפילות לפלייאוף למאבק האליפות שמונה מ-12 הקבוצות שמשחקות בליגה. תמצאו ליגה אחת בעולם (בעולם!) שבה כמעט כל הקבוצות מעפילות לפלייאוף בתום העונה הסדירה.

לניהול של ליגת כדורסל יש משמעות קצת יותר גדולה מכמה כסף מצליחים להשיג לקבוצות. יש משמעויות נלוות כמו התחשבות בקהל, ניסיון לבנות מסורת, ספורטיביות. החלטות קרדינליות על שינוי שיטת משחקים בכל מקום בעולם הן כאלו שמתקבלות בזהירות רבה אחת להרבה שנים. ב-NBA צריך רוב של 75% כדי להעביר החלטות מהסוג הזה.

מחוץ ל-NBA, התפתחה בכדורסל בשנים האחרונות התחושה שהכל מותר, כי הענף הזה לא מצליח למצוא מודל כלכלי שמתאים לו. כשפיב"א החליטה באליפות אירופה של 2010, דקה לפני תחילת האליפות, שהיא מצרפת עוד שמונה נבחרות שלא הצליחו להעפיל מהמוקדמות - זה היה מוזר, אבל זה נראה אפשרי והגיוני. כי זה רק כדורסל.

הפרשנות המורחבת מדי שלקחה מינהלת הליגה לתפעול הליגה המקצוענית בישראל הולכת למקומות הלא נכונים. הכוח שלה להשפיע ולקבל החלטות צריך לבוא לידי ביטוי במקומות אחרים שיהפכו את הליגה הזאת לטובה ביותר. למשל, היא תהיה רלוונטית יותר עבור הצופה הישראלי או עבור הזכיינים והספונסרים אם תצליח כבר להביא לישראל עוד נציגה אחת ביורוליג. היא תהיה רלוונטית אם תהיה משמעות אמיתית לזכייה באליפות.

בינתיים, בזמן שהליגה בכדורסל מתאדה אל מול עוד משחק של נבחרת ישראל בכדורגל, קחו לכם תרגיל לסופ"ש ונסו לכתוב באופן מדויק (עד כמה שניתן) את שיטת המשחקים של העונה הנוכחית.