מגדלור כלכלי עולמי?

כשנכנסים לעומק הדברים, כלכלת ארה"ב נראית קצת פחות טוב

בניין הפדרל ריזרב / צילום:  רויטרס
בניין הפדרל ריזרב / צילום: רויטרס

המגדלור הכלכלי העולמי עדיין מאיר מחופיה של אמריקה הגדולה. הזירות הפיננסיות שלה הן בעלות העומק הגדול ביותר, ומטבעה מהווה את מטבע הרזרבות, וכלי התשלום היחיד עבור החלק הארי של הסחורות בעולם. לכן, אך טבעי הוא שנתעמק בנעשה שם, וזה בדיוק הנושא של השבוע.

תחילה קצת מקרו-כלכלה.

העובדה שארה"ב היא המדינה היחידה שהפסיקה את מנגנון ההרחבה הכמותית יכולה להביא להנחה שמתקיים שם מצב חיובי, ואף משגשג. מה שנקרא ה-Headline Numbers, דהיינו הנתונים הרשמיים המצוטטים בתחומי הצמיחה, ובמיוחד בתחומי התעסוקה, תומכים בהשערה הזו. אבטלה מתחת ל-6%, וצמיחה סביב ה-3%, יכולים לעורר קינאה גדולה במדינות מפותחות רבות. הבעיה היא שכאשר נכנסים קצת יותר לעומק, וקצת יותר לרוחב, אנו רואים תמונה קצת פחות מלבבת.

השבוע, בפניכם שישיית גרפים המעוררים תהיות בדבר האופטימיות המקושרת היום למצבה הכלכלי של ארה"ב. כל הגרפים מעודכנים חודשית, ומראים את התמונה עד לחודש-חודשיים האחרונים.

הנה השלישייה הפותחת:

משה-שלום-שלישיה-ראשונה-31-03
 משה-שלום-שלישיה-ראשונה-31-03

■ מצב החוב הכולל של המדינה, אזרחיה, והחלק העסקי שבה (1)

■ חוב המתקרב לסכום הדמיוני של 60 טריליון (!!) דולר, טבין ותקילין

■ תאוצת הכסף, המראה את תחלופת אמצעי התשלום במשק (מזומן, ואשראי) כפונקציה של הפעילות הכלכלית האמיתית (2)

■ אחוז הבתים הנמצאים בבעלותם של האנשים הגרים בהם (3). מספר זה מייצג את אלמנט היציבות הכלכלית שחשה האוכלוסייה.

והנה השלישייה השנייה:

משה-שלום-שלישיה-שנייה-31-03
 משה-שלום-שלישיה-שנייה-31-03

■ אחוז ההשתתפות של האוכלוסייה הפעילה בכוח העבודה (4)

■ הרמה שהגענו אליה כה נמוכה עד שהיא משתווה לזו של שנות ה-70, כאשר אמריקה הייתה במיתון נוראי של ממש. הנתון הזה גם מראה כמה מובטלים מיואשים אינם כבר מופיעים בנתוני התעסוקה, ועקב כך משפרים את הנתונים הרשמיים

■ ההכנסה הממוצעת למשק בית (5). שימו לב שהירידה בנתון הזה החלה קצת לפני המשבר של 2008, ונשאר שם, ברמה הנמוכה ביותר, למרות כל ה"טוב" שפעילות הבנק המרכזי היה צריך להניב

■ כמות האזרחים המקבלים צורה כלשהי של עזרה ממשלתית (6). פה המספר פשוט התפוצץ, ונמצא תקוע ברמה העליונה שלו.

האם זו תמונה של משק צומח, היוצא ממשבר כלכלי לאופק חדש של הצלחה?

יש סוג של אירוניה פיוטית לגבי המקור של הגרפים כולם: מדובר באתר הפדרל רזרב עצמו, סניף סנט-לואיס. אותו פדרל רזרב, אשר מהווה את מקור הגאווה הגדולה ביותר של אותם קובעי המדיניות.

ניתן למצוא כהנה וכהנה אינדיקאטורים נוספים לגבי הרקע המייצר את היום יום האמיתי של החיים בארה"ב, אבל אני חושב ששתי התמונות האלו מהוות מבט רחב מספיק. במיוחד עבור מי שרוצה לקבל תמונה קצת שונה ממה שמדווחים במדיה הכלכלית ההמונית.

ואיך כל זה משתקף בצד הפיננסי של הדברים? נהרות של מילים כבר נשפכו על מנת להלל, לקלס, לשבח את ההצלחה המשתקפת באותם שווקים. ואכן, הספקולציה נהנתה יותר מכל סקטור אחר מן הנזילות הזמינה. אגב, כאשר נזילות זו הופסקה היה חשש לשבירה מיידית, ועמוקה, ובמיוחד בשוקי המניות. זה לא קרה.

למעשה, היסטורית, הסבירות לשיא בצורת V הייתה, ונשארה קטן למדי. פסגה נבנית באיטיות, והזמן שלוקח לאותה בניה פרופורציונאלי לחשיבותה הפיננסית של אותה פסגה. זה מה שההיסטוריה מלמדת אותנו, וזה, כנראה, מה שיקרה גם הפעם.

הבה נסתכל על מדד המניות S&P500 כדי לבחון אם ניתן למצוא רמזים לבניה הזו כבר עכשיו. הנה גרף שבועי של אותו מדד:

משה-שלום-סנופי-31-03
 משה-שלום-סנופי-31-03

אין ספק שמגמת העלייה, מאז התחתית של 2011, הייתה יפה, קלאסית, ומדהימה בהתמדה של הפרמטרים החיוביים שלה. זה נמשך עד אמצע 2014, כאשר קו המגמה מספר 2, אשר היווה מעין קו מניפה שני, נשבר בברוטאליות על ידי המימוש הקשה של סתיו אותה שנה.

אמנם השוק התאושש מאז, אבל הנה כמה סימני חולשה מעניינים שניתן למצוא בו עתה:

■ התבנית הטכנית שנבנתה היא יתד עולה דובית (בין קו 3 ו-4), ראו 3 סגול

■ הושגו שיאים היסטוריים חדשים, אבל בתנועה מדשדשת עקשנית, אשר אותותיה ניתן לראות במומנטום הנחלש, ב-4 סגול. למעשה, מאז סיום שנת 2013, אנו יכולים לראות סטייה שלילית מתמשכת בין תנועת המחיר הממשיכה לעלות, והמומנטום היורד בהתמדה.

בינתיים, שני גורמים אלו אינם מבטלים את העובדה שלפנינו מגמה עולה בלתי מעורערת.

אבל, ולצורך בחינת הסיכון הפוטנציאלי, שמתי על גבי הגרף השבועי הזה שני סרגלי Fibonacci. אחד לטווח הקצר, זה בכחול בהיר, ב-1 סגול, וזה לטווח הארוך, בירוק, ב-2 סגול. בנוסף לרמות ההיסטוריות בצהוב, התמונה המתקבלת מהווה מפה לא רעה של רמות המחיר אשר יכולות להוות יעד לירידה משמעותית יותר מאלו שראינו בעבר הקרוב.

ומתי נתחיל לתת לשלילה את הסבירות הגבוהה יותר?

זה יתחיל בשבירה של קו המגמה מספר 3, ובמיוחד כאשר קו המגמה מספר 1 גם הוא יישבר כלפי מטה. אף אחד מן האירועים האלו לא קרה עדיין. אם המדד ימשיך להתעלם מן המצב של הכלכלה האמיתית, וימשיך לעלות בעזרת הדולרים הנוספים שיגיעו במסלול 2 טריליוני הדולרים שהגיעו מתופעת ה-Buy-Backs, סוחרי המגמה ימשיכו ליהנות מכך. אגב, זהו עוד אישור לאמרה הידועה: "עדיף לעשות מה שהשוק עושה, מאשר את מה שאנו חושבים שראוי שיעשה".

משה שלום הינו ראש מחלקת המחקר ב-FXCM ישראל (חברה למסחר במטבע חוץ, מדדים וסחורות).

ניתן לפנות אליו, ולהצטרף לרשימת התפוצה שלו, דרך פניה ישירה לאימייל: Moshe.Shalom@gmail.com.

מובהר ומודגש כי האמור בסקירה זו אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. בפרסום המידע בסקירה זו אין משום המלצה או חוות דעת בקשר לביצוע כל עסקה או השקעה בניירות ערך, לרבות רכישה ו/או מכירה של ניירות ערך. יודגש כי לגבי כל מידע מכל סוג המופיע בסקירה - על כל אדם לבצע בדיקה ואימות נוספים, תוך התחשבות בנתונים ובצרכים המיוחדים שלו. יצוין כי במידע עלולות ליפול טעויות וכן עשויים לחול לגביו שינויי שוק ו/או שינויים אחרים, וכי אף עלולות להתגלות סטיות משמעותיות בין התחזיות והניתוחים המופיעים למצב בפועל. אשר על כן, קבלת החלטה כלשהי על סמך נתון, דעה, חוות דעת, תחזית או ניתוח המופיע במסגרת הסקירה - הינו על אחריות הקורא בלבד.