שלטון החוק במיטבו

יום שבו הורשע ראש ממשלה בפלילים הוא יום חג לשלטון החוק בישראל

אהוד אולמרט / צילום: גיל יוחנן -  ynet
אהוד אולמרט / צילום: גיל יוחנן - ynet

צמד המילים "שלטון החוק" נישא בפי כל, לעתים מזומנות ובהקשרים שונים. ובכל זאת, התחושה היא שמשמעותו האמיתית של צמד מילים זה אינה נהירה לאדם מן היישוב.

פרשת "מעטפות הכסף" - במסגרתה זוכה ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט לפני כשנתיים מהאישומים של הפרת אמונים ושל קבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות, והורשע הבוקר לאחר חשיפת "הקלטות שולה זקן" - ממחישה טוב את משמעות המונח "שלטון החוק".

אין כל ספק כי לשמע הבשורה אודות הרשעתו של אולמרט הבוקר (ב'), חלפה במוחם של רבים המחשבה, איזו מין מערכת משפט היא זו, שזיכתה עבריין שנטל לכיסו (או שהעביר לכיסם של אחרים) שלא כדין,סכומי כסף עצומים, שנמסרו במעטפות "באישון ליל". הייתכן שעבריינים כמותו מסתובבים בינינו, לאחר שבית המשפט זיכה אותם? ובכן, כן. וככל שהדבר יישמע בלתי ראוי - טוב שכך. זו בדיוק משמעותו של "שלטון החוק".

בסיבוב הקודם זוכה אולמרט מחמת הספק. הגם שסביר להניח כי השופטים שזיכו אותו "חשו" שיש להרשיעו, הרי הם ראו את עצמם, בצדק רב, מחויבים לפסוק אך ורק בהתאם לראיות שהובאו בפניהם במהלך המשפט. וראיות אלה הותירו "ספק משפטי" בלבבותיהם של רוב חברי ההרכב - דבר שהוביל לזיכוי.

והנה עתה, לאחר שבמהלך משפט הולילנד בחר אולמרט, מסיבותיו, להפנות את גבו לאשת אמונו, שהייתה נאמנה לו באופן מעורר השתאות, יש אומרים אפילו לתקוע סכין בגבה, בכבודה - ראתה זו את עצמה בת-חורין לחשוף את כל מה שהיא יודעת. ולמקרא "יומני זקן" ולשמע ההקלטות שנחשפו על-ידיה, תצילנה האוזניים. עתה נפגשו תחושותיהם של שופטי ההרכב עם הראיות שהוצגו בפניהם. ושלטון החוק ניצח שוב.

כבר בפסק הדין הפלילי הראשון, שיצא מאולמו של בית המשפט העליון לאחר הקמת המדינה (ע"א 1/48 סילוסטר נ' היועץ המשפטי לממשלה), קבע הנשיא דאז, משה זמורה, כי מוטב ש-10 רשעים ייצאו זכאים - מאשר שצדיק אחד יורשע. הוא הדגיש כי הדברים נכונים כאשר המדובר בהוכחת אשמתו של הנאשם. בדיוק כמו במקרה של אולמרט בפרשת "מעטפות הכסף".

אז אולמרט זוכה מפאת היעדר ראיות מספקות להוכחת אשמתו מעבר לספק סביר. ועתה, לאחר שנוספו ראיות שכאלה, הוא הורשע. ממש כאחד האדם. הרי לך זווית נוספת של שלטון החוק - שכולם שווים בפניו. היום שבו הורשע (שוב) ראש ממשלה בישראל בפלילים הוא יום עצוב מבחינה ציבורית. יום עצוב מאוד. ובכל זאת, יום חג לשלטון החוק בישראל.

והרהור נוגה בשולי הדברים: כמה חבל שרק כאשר כבודה של שולה זקן נפגע, היא הואילה בטובה לחשוף את שהיה בידיה לאורך כל הדרך. כמה חבל שבכך היא גרמה למערכת המשפט לבזבז משאבים מיותרים. כמה חבל שבכך היא כמעט גרמה לכך שהעבריין לא יבוא על עונשו. אלא שזה, ככל הנראה, טבע האדם. חיים ומוות ביד הכבוד.