בגלל "אפליה" בנתב"ג: ארגון מארה"ב ביטל כנס בישראל

לשכת עורכי הדין במדינת וירג'יניה ביטלה ועידה בירושלים בגלל אזהרה של הסטייט דיפרטמנט שבעלי רקע פלסטיני צפויים ל"קשיים ניכרים" בנתב"ג

 נתב"ג / צילום: ספיר פרץ
נתב"ג / צילום: ספיר פרץ

בהחלטה שתשמח, ללא ספק, ארגונים שתומכים בהטלת חרם על ישראל או משיכת השקעות ממנה, החליטה לשכת עורכי הדין של מדינת וירג'יניה לבטל כינוס מקצועי שעמדה לערוך בירושלים.

הסיבה הרשמית: אזהרת משרד החוץ האמריקאי שנוסעים בעלי רקע פלסטיני או מוסלמי צפויים ל"קשיים ניכרים" בנתב"ג או בנקודות כניסה אחרות לישראל.

אך מאחורי החלטת הביטול נמצא קמפיין מאורגן היטב של עורכי דין, לפחות חלקם ממוצא ערבי, שחברים בלשכה, וגם גורמים מחוץ לה ובכללם, ככל הנראה, גופים שמזה שנים מנהלים קמפיינים להחרמת ישראל, בגלל מה שהם מכנים "משטר האפרטהייד הישראלי".

פרופ' וויליאם ג'ייקובסון מבית-הספר למשפטים של אוניברסיטת קורנל כתב אתמול (ב') בבלוג LegalInsurrection: "נראה כי זו הפעם הראשונה, לפחות ככל שידוע לי, שתנועת החרם על ישראל הצליחה לחדור לארגון משפטנים מקצועי, ולא סתם ארגון אלא גוף ממלכתי של מדינת וירג'יניה" (לשכת עורכי הדין של וירג'יניה היא סוכנות ממשלתית ליד בית המשפט העליון של וירג'יניה, וממומנת על-ידי המדינה. חברים בה כ-48 אלף משפטנים. ר.ד).

"נעשים עתה מאמצים גלובליים למנוע עריכת ועידות מדעיות ומקצועיות בישראל", כותב פרופ' ג'ייקובסון. "חרם ועידות וכינוסים הוא רכיב מרכזי של תנועת החרמים, משיכת השקעות וסנקציות נגד ישראל. לשכת עורכי הדין של וירג'יניה נהפכה לבורג נוסף במנגנון הגדול להטלת חרם על ישראל, ונעשה בה שימוש לקדם את אג'נדת החרם".

הפרשה התפוצצה לאחר שנשיא הלשכה, קווין מרטינגייל, הודיע בסוף השבוע לחברי הארגון כי הוחלט לבטל את הכנס בישראל, שתוכנן להיערך בנובמבר 2015, למרות שכבר הוזמנו חדרים ואולמות כנסים במלון מצודת דוד בירושלים, ונעשו סידורים לביקורים באתרי תיירות.

בהודעה ראשונית נאמר: "חברים מסוימים בלשכת עורכי הדין ואחרים הביעו התנגדות להחלטה לקיים את הכנס בירושלים; נטען כי בישראל נוהגים מדיניות והליכים מפלים ובלתי קבילים בנקודות הכניסה, ויש לכך השפעה על ציבור הנוסעים למדינה... לאחר בדיקה של אזהרות הנוסעים של הסטייט דיפרטמנט ומחקר נוסף, הוחלט כי יש חששות לגיטימיים שמצדיקים את ביטול הכנס".

במדיה החברתית פורסמו קטעים מעצומת המוחים. נאמר בה, בין השאר, כך: "אין זה קביל שלשכת עורכי הדין של וירג'יניה החליטה לקיים כנס במיקום שקיימת בו אפליה בפועל על בסיס גזע, דת ומוצא לאומי. זו החלטה שמונעת למעשה מחברים מוסלמים, ערבים או פלסטינים של הלשכה להשתתף בכנס".

אך הודעה מתוקנת של הלשכה מעלימה את קמפיין הקובלנות של חברי הארגון והגורמים ה"אחרים" ומדגישה: "החלטת הביטול הושתתה בעיקר על אזהרת הנוסעים של הסטייט דיפרטמנט. נאלצנו להגיע למסקנה כי קיימת אפשרות שכמה מחברי הלשכה עלולים להיתקל בקשיים בהיכנסם לישראל".

ביטול הכינוס עורר מחאות מיידיות

באזהרת הסטייט דיפרטמנט לנוסעים לישראל נאמר: "אזרחים אמריקאים מסוימים בעלי אזרחות ישראלית, או תעודת זהות פלסטינית, או שהם ממוצא ערבי או מוסלמי, נתקלו בקשיים ניכרים בהיכנסם לישראל או לגדה המערבית או בצאתם ממקומות אלה".

הודעת הלשכה מציינת כי הארגון פנה לשגרירות ישראל בוושינגטון. דיפלומט בשגרירות הביע רצון לסייע בביקור המשלחת, אך הודה כי הליכי בקרת הגבולות בישראל אכן מחמירים, וכי השגרירות אינה יכולה לערוב לכך שחברים במשלחת לא יעברו חקירות, שכניסתם לא תימנע, או שהם לא ייתקלו בקשיים אחרים.

ביטול הכינוס עורר מחאות מיידיות. וויליאם האואל, רפובליקן ויו"ר בית הנבחרים של מדינת וירג'יניה, כתב מכתב פומבי ללשכת עורכי הדין, ובו הוא הביע מחאה עזה על ההחלטה לבטל את הכנס בירושלים.

"למדינת וירג'יניה יחסים אמיצים ורבי-שנים עם ישראל, שקיבלו ביטוי פורמלי במסמכי מדיניות רשמייים", נאמר במכתב. "יש לנו גם קשרים כלכלים ותרבותיים עמוקים עם ישראל. יותר מ-95 אלף יהודים חיים בווירג'יניה, ויצואה לישראל הסתכם ביותר מ-75 מיליון דולר ב-2014. ההחלטה לביטול הכנס אינה עולה בקנה אחד עם המדיניות של וירג'יניה, והיא שולחת מסר שגוי על טיב יחסינו עם ישראל".

אך מושל מדינת וירג'יניה, טרי מקוליף, דמוקרט, משך ידיו מהפרשה. דוברו סירב להגיב ואמר כי המושל אינו חבר בלשכת עורכי הדין ואינו עובד עמה באופן שגרתי.

עו"ד אורן דירסון, ממשרד דירסון, לוי ופאנץ בוושינגטון, שלדבריו הוא כנראה החבר הישראלי היחיד בלשכת עורכי הדין בווירג'יניה, אמר אמש ל"גלובס" כי ביטול הכנס בירושלים מצביע על "שיפוט לקוי" ועל תהליך "חפוז" של קבלת החלטות בלשכה.

"בלשכת עורכי הדין חברים מוסלמים רבים שחיים ועובדים בווירג'יניה, וברור שהלשכה העדיפה לשמוע תחילה את דבריהם ורק אחר-כך לדון על כך", אמר דירסון. "זו החלטה אומללה. בדיקה פשוטה הייתה מגלה כי לשכת עורכי הדין האמריקאית, גוף המטריה הארצי של לשכות המדינות, מארגנת דרך קבע כנסים בישראל בשיתוף-פעולה עם לשכת עורכי הדין של ישראל. כל שנה מתקיים כנס באילת. מה שטוב ללשכה הארצית אינו טוב ללשכת עורכיהדין בווירג'יניה?".

ופרופ' דייוויד ברנסטין מבית-הספר למשפטים של אוניברסיטת ג'ורג' מייסון בווירג'יניה מאיים בחרם נגדי על לשכת עורכי הדין. בפוסט בבלוג הפופולרי The Voloch Conspiracy של "וושינגטון פוסט", הוא כתב: "אם לשכת עורכי הדין של וירג'יניה מחרימה למעשה את ישראל - אני, ולדעתי גם רבים אחרים, נחרים את הלשכה. אני מקווה שאף עורך דין בווירג'יניה שרואה עצמו תומך ישראל לא יישתף בכנס חלופי שייערך במקום הכנס שתוכנן להיערך בישראל".

ההודעה של לשכת עורכי הדין טוענת כי ביטול הכנס בירושלים "אינו החלטה פוליטית, והוא אינו מהווה חרם על ישראל".

"לרוע המזל, יש מי שמאפיינים את ההחלטה כאנטי-ישראלית ואנטישמית", נאמר בהודעה. "...ההחלטה אינה מבוססת על שיקולים פוליטיים. איננו מביעים דעה על הסדרי הביטחון בגבולות ישראל. אנו פשוט מכירים במציאות שבין רבבות החברים בלשכה יש אנשים שהיו עלולים להיקלע לחקירות ממושכות (בתנב"ג), ואולי אף היו נשלחים חזרה".