יוקם מתקן אנרגיה שאובה בעלות 1.7 מיליארד שקל

חברת "כוכב הירדן - אנרגיה שאובה" צפויה לחתום על החוזה בימים הקרובים עם חברת קבלן בינלאומית

תחנת כוח הידראולית / צלם: רויטרסמצפי
תחנת כוח הידראולית / צלם: רויטרסמצפי

תשע שנים לאחר הקמתה, חברת "כוכב הירדן - אנרגיה שאובה" צפויה לחתום בימים הקרובים עם חברת קבלן בינלאומית על הסכם תכנון, רכש ובנייה (הסכם EPC) של מתקן אנרגיה שאובה בהספק של 340 MW באתר כוכב הירדן. עלות ההקמה של הפרויקט נאמדת בכ-1.7 מיליארד שקל. סגירה פיננסית צפויה להיעשות עוד השנה, וכך גם תחילת הבניה. בין חברות הקבלן הפוטנציאליות לזכייה ניתן למנות "סינוהיידרו" הסינית, "פוסקו" הקוריאנית ו"שיכון ובינוי" הישראלית.

מתקן אגירה שאובה מאפשר ייצור חשמל בשעות בהן צריכת החשמל נמצאת בשיאה, זאת באמצעות שאיבת מים ממאגר במפלס נמוך למאגר מים במפלס גבוה. בשעות שפל של צריכת חשמל כמו למשל בלילה, קיימת משאבה אשר מעלה מים ממאגר התחתון למאגר עליון באמצעות טורבינות (מעין גלגל ענק). בשעות בהן קיים שיא ביקוש לחשמל, נופלים המים כלפי מטה ומניעים טורבינות המניעות גנרטורים המפיקים אנרגיה חשמלית- חשמל.

חברת כוכב הירדן היא בבעלות תה"ל-41%, קבוצת האצ'יסטון ווטר-41% ובעלי מניות פרטיים דרך חברת טריפל R שמחזיקים 18%. החברה מנסה מזה 9 שנים להקים את פרויקט אגירה שאובה בבקעת הירדן, ולפני שנה חידשה לה רשות החשמל את הרישיון המותנה, ואף הגדילה לה את ההספק המותקן ב-40 MW נוספים (במקור המיזם היה 300MW) . עוד נודע ל"גלובס", כי תה"ל מתכוונת לממש עד חצי מהאחזקות שלה בפרויקט לאחר שייסגר הסכם ה-EPC.