מה יעשה ההסכם עם איראן למחירי הנפט?

האם הסרת הסנקציות והגדלת יצוא הנפט מאיראן יגבירו את הטלטלה בשוק הנפט?

חביות נפט / צילום: שאטרסטוק
חביות נפט / צילום: שאטרסטוק

שוק הנפט חווה בחודשים האחרונים טלטלה גדולה, כאשר מחיר חבית נפט ירד מכ-100 דולר בסוף יוני 2014 לעד כ-44 דולר לאחרונה. כעת, עם ההודעה על ההסכם בין המעצמות לאיראן שעשוי להביא להסרת הסנקציות, עולה השאלה האם אנו צפויים לראות טלטלה נוספת בשוק.

על פי מומחים בשוק האנרגיה, הסיכוי לכך קטן, לפחות בשנה הקרובה. "הסכם המסגרת מתווה את הדרך להגדלה משמעותית של יצוא הנפט האיראני לאורך זמן", אמר ל"ניו יורק טיימס" מייקל לוי, מומחה לאנרגיה במועצה ליחסי חוץ. עם זאת, הוא אומר, "אתם יודעים כמה חביות יצאו מאיראן בשבוע הבא? אפס".

ההסכם אינו מפרט אילו סנקציות יוסרו ובאיזה סדר, כך שלפני שאיראן תוכל להוסיף למלאי הנפט העולמי (לאיראן יש 20 מיליון חביות במלאי), המעצמות צריכות להשתכנע שטהראן עומדת בהתחיבויות שלה.

מומחים לאנרגיה טוענים שגם וידוא כזה יקח זמן, שכן פירוק צנטריפוגות וצעדים נלווים עשויים לקחת חודשים ארוכים. כמו כן, ליצוא האיראני יקח זמן נוסף להתאושש, בגלל שהתפוקה בשדות הנפט של איראן בירידה על רקע הסנקציות. כך, אנליסטים בריימונד ג'יימס טוענים כי לא סביר שאיראן תוכל להגדיל את התפוקה ביותר מחצי מיליון חביות ביום עד סוף 2016.

מאז הוטל עליה אמברגו הנפט על ידי האיחוד האירופי ב-2012 נפל יצוא הנפט מאיראן בכמיליון חביות ביום.

כיום היבואניות המובילות של נפט איראני הן סין, הודו, יפן, דרום קוריאה וטורקיה. הגדלה של התפוקה והיצוא תגרום ללחץ על מחירי OPEC ותאתגר את היצואנית המובילה, סעודיה.