גדולה מהחיים

מעולם לא הייתה לנו סדרת מתח ישראלית כ"כ טובה כמו "פאודה"

"פאודה", יום א' 22:15, ערוץ yes oh

ערב השידור הראשון שלה החמאתי כאן ל"פאודה", אבל לאחר שכמעט כל הקולגות שלי גמרו עליה את ההלל, אולי כדאי להתייחס שוב לסדרה, שהפרק השמיני שלה ישודר הערב.

בניגוד לדעת עמיתיי, אני לא חושב ש"פאודה" היא הסדרה הישראלית הטובה ביותר על המסך, אלא שהיא הסדרה הכי טובה שאפשר למצוא היום בטלוויזיה, כולל סדרות רכש מעוטרת בשלל פרסי "אמי".

כבר מזמן לא נתקלתי בסדרה ששואבת כך את צופיה אל תוך עלילתה: יותר ויותר אני נתקל באנשים שכבר עברו מזמן את הגיל "המתלהב", שפשוט מודים שאין להם סבלנות לחכות כבר לפרק הבא.

בניגוד ל"חטופים" למשל, שעברה אדפטציה אמריקאית וזכתה להצלחה גם בהוליווד - הרי ש"פאודה" היא יצירה מקומית יותר. אפשר כמובן ליצור סדרה דומה על יחידת חיסול מחד גיסא ועל תאי טרור מאידך גיסא, אבל ספק רב אם היא תוכל לשעתק את התמהיל המקומי, שבו גם הצייד וגם הניצוד (שלפעמים מתחלפים בתפקידים כמובן) חולקים את אותו מרחב מחיה ודוברים את אותה שפה.

"פאודה" היא כה אמינה, עד שהיא מצליחה להעביר את הצופים מצד לצד כמעט מבלי להרגיש. בתוך פרק אחד שלה אתה מיטלטל בין הצד הישראלי לפלסטיני, שוכח לרגע את זהותך הלאומית - ואז שב ומאמץ אותה ביתר שאת.

מי שלא נחשף עדיין לסדרה הזאת, טוב יעשה אם ינצל את החופשה החלקית או המלאה של חג הפסח ויצפה בכל פרקיה, כדי להדביק את הפער. מי שכבר הציץ ונפגע, לא יכול להוציא לעצמו את התמונה של בועז מהראש (אני בכוונה נוקט כאן בלשון שאינה מפורשת - הן זה עתה המלצתי גם לצופים חדשים להשלים את החסר) ותוהה מה עוד יעולל דורון, שפועל עתה כזאב בודד ולא כחלק מארגון, עת הפך הסכסוך ל"עוד יותר אישי" (הוא היה אישי כבר מזמן).

אז הנה, באיחור שהוא הרבה יותר מאופנתי, הצטרפתי גם אני למקהלת התשבחות ל"פאודה": התסריט גאוני, המשחק משובח, המתח גואה מפרק לפרק, והעובדה שלמרות שמדובר בעלילה בדיונית, הרי שהיא מחוברת חזק למציאות חיינו. עובדה שרק מוסיפה לסערת הרגשות, לא פחות, שמתעוררת בצופה בכל פרק.

מעולם לא הייתה לנו סדרת מתח ישראלית טובה כל-כך.

* ציון: 10