מס על שכר דירה מהשקל הראשון - הרעיון הכי גרוע בישראל

מיסוי שכר הדירה יפגע בצעירים ובחלשים, יפגע בשוק המשכנתאות ויפגע במי שרוצה בסך-הכול להתרחק מהבורסה המסוכנת ■ דעה / שרוליק חנוך ■ מדריך ומחשבון - מס על שכר דירה

דירה להשכרה / צילום: תמר מצפי
דירה להשכרה / צילום: תמר מצפי

כוונת אגף התקציבים באוצר להטיל מס על הכנסות מהשכרת דירות בגובה של 25% החל מהשקל הראשון תעורר זעזוע קשה בשוק השכירות ותתרום תרומה משמעותית לעלייה חדה ופתאומית בשכר הדירה.

אותה עלייה בשכר הדירה תפגע בדיוק במי שהמדיניות הממשלתית החברתית מנסה להגן: חיילים משוחררים, שכירים בשכר מינימום, האוכלוסיות החלשות והסטודנטים. נראה כי במשרד האוצר רואים את ההכנסה משכר הדירה כהכנסה מדיבידנד שהתקבל משוק ההון לכל דבר ועניין; ובכן, מדובר בטעות קשה.

ראשית, רכישת דירה למגורים אינה מהווה תחליף לתיק השקעות בבורסה. רבים מבעלי הדירות בישראל לא מעוניינים בהשקעה בבורסה ולכן לא מצליחים להבין את ההקבלה של מיסוי דירה למגורים למיסוי דיבידנד בגובה של 25%.

כמו כן, משכירי דירות רבים הם זוגות צעירים שמשכירים דירה ובמקביל שוכרים אחת אחרת ולכן יוזמה זו תפגע בהם קשות מאחר ומצד אחד אותם זוגות יראו את הכנסתם מהשכרת דירה מתכווצת בעקבות המיסוי, ואילו שכר הדירה שהם משלמים על הדירה שבבעלותם עלול לעלות.

על-פי הניסיון של השנים האחרונות, בכל פעם שהממשלה השיקה יוזמה שונה בשוק הדיור, התוצאה בסופו של דבר הייתה עליית מחירים חדה שהרחיקה עוד ועוד זוגות צעירים מחלום הדירה. הדרך היחידה של ממשלת ישראל להביא לבלימה הגיונית ומושכלת בדהירה מעלה של מחירי הדיור היא באמצעות הגדלה מדודה של היצע הדירות.

הנפגעים העיקריים: זוגות צעירים

משרד האוצר מציע להטיל מס בגובה של 25% מהשקל הראשון על דירות מושכרות, בניגוד למצב כיום במסגרתו מוטל מס על הכנסות משכר דירה בגובה של 10% החל מסכום של כ-5,000 שקל המתעדכן בכל שנה ושנה.

יותר מכל ייפגעו מהמהלך זוגות צעירים שלא הצליחו עד היום לרכוש דירה. מחד, היצע הדירות לא גדל ולא מביא לבלימת המחירים, ומאידך הם ייאלצו לשלם שכר דירה גבוה יותר מאחר ובעל הדירה שלהם ייאלץ לשלם מס על ההכנסות משכירות, היות וחלקה של המדינה בהכנסותיו גדל משמעותית.

השלכה נוספת של המהלך עלולה לבוא לידי ביטוי גם בשוק המשכנתאות, שהרי בטווח הקצר לא יצליחו כל בעלי הדירות להעלות את שכר הדירה בעקבות המיסוי בכל גובה הפגיעה שהסבה העלאת המס, בין היתר בשל חוזים חתומים מול השוכרים. במקביל, על בעלי הדירות עדיין לשלם את החזרי המשכנתא לבנק. בעלי דירות רבים עלולים להתקשות בהחזרי המשכנתא, מאחר ותשלומי המשכנתא בסביבת ריבית אפסית נותרים בעינם, בשעה שמחירי ההכנסות משכר הדירה מתכווצות. אמנם, בנק ישראל לפי שעה לא נתן את דעתו בנושא, אך אין ספק שזהו נושא שהמפקח על הבנקים יצטרך לתת עליו את הדעת.

בשורה התחתונה, מדובר ביוזמה שתביא לעלייה חדה במחירי הדירות בישראל והכסף ממיסוי אותן דירות יזרום ישירות מהכיס של מעמד הביניים אל קופת האוצר. אכן, ישנם פטורים רבים ממיסוי בישראל שאינם מוצדקים כלל, אך כוונת המתכנן המרכזי במתן פטור מהכנסות משכר דירה עד לגובה של כ-5,000 שקל מגיעה בדיוק כדי לתת מענה למשפחות שמשכירות את דירתן ובמקביל שוכרות אחת אחרת.

צריך לזכור כי המלחמה של משרד האוצר ובנק ישראל במשקיעים לאורך כל הדרך לא הצליחה להוריד את מחירי הנדל"ן ואף להפך גרמה להם לעלות. למה זה לא הצליח עד כה? מאחר ומחירי הדירות עולים לא בגלל המשקיעים, אלא בעקבות המחסור החמור בדירות. המשך דיכוי ומיסוי המשקיעים עלול להביא במקביל למצב שבו תחזקות הדירות רק תיפגע.

* הכותב הוא מנכ"ל משותף ב-SDB, ניהול השקעות ונכסים בבאר שבע ובאטלנטה