שימו לב לזהב

מה צופן העתיד המיידי של הזהב? כל ההתפתחויות האחרונות

זהב / צילום: רויטרס
זהב / צילום: רויטרס

לאחרונה קצת הזנחנו את הנכס המהווה בעיני את הכסף ("Money") האמיתי היחיד שנותר. זה שאינו ניתן להשחתה על ידי פוליטיקאים, ובנקאים מרכזיים: הזהב, כמובן. למרות סימני החולשה של התקופה האחרונה, הוא עדיין מהווה מקור של עניין רב, וראוי, לדעתי, להמשך מעקב צמוד.

תחילה כמה חדשות בתחום:

המדינות המתפתחות הגדולות, דהיינו המאוגדות תחת השם BRICS (ברזיל, רוסיה, הודו, סין, ודרום אפריקה) ממשיכים לקדם מערכת פיננסית אלטרנטיבית לדולר האמריקאי. בהקשר לכך, כבר ראינו הקמה של מוסד מתחרה לבנק העולמי (NDB), ולקרן המטבע הבינלאומי (CRA).

כמו כן ראינו מערכת ענפה של סחר ישיר בין אותן מדינות, כאשר הזהב עקף את הדולר כמטבע המסורתי לעסקאות בסחורות, שנעשה על בסיס מטבעות הצדדים הסוחרים. בנוסף, ראינו את הקמת הבנק האסייתי לפיתוח (AIIB) (מטעם סין), המגובה על ידי כל המדינות המתפתחות כעוד זרוע של מימון עצמאי עוקף ארה"ב, והמוסדות הבינלאומיים הנשלטים על ידה. אגב, הצטרפות בריטניה, כחברה ביוזמה האחרונה הזו, גרמה לארה"ב לנקוט בשפה מאוד לא דיפלומטית כלפי בת בריתה המסורתית.

איך כל זה מתכנס לעניין שלנו? או במילים פשוטות יותר, מה כל זה קשור לזהב?

העניין הוא שבנוסף לכל מה שאזכרתי בתחום ארגון הכלים הפיננסיים עוקפי אמריקה, והמטבע שלה, המדינות הגדולות בחמישייה ממשיכות להיות קונים אסטרטגיים של המתכת הצהובה. סין במיוחד, אבל גם רוסיה והודו, מנהלות מדיניות של אגירה רבת שנים על מנת להגיע למצב שבו יוכלו לומר על המטבע שלהן שהוא מגובה זהב יותר מאשר הדולר.

תתארו לכם את יום שבו סין מודיעה על הצמדה של היואן לזהב, כאשר גודל הרזרבות המוכחות שלה יהיו גדולות מאלו שאנו חושבים שיש בפורט נוקס!

ועוד משהו על הזהב: שנים רבות היה המסחר בו נתון לויכוח גדול בדבר המניפולציות שנעשו, לכאורה, על ידי הבנקים שניהלו את הצד הפיזי שלו (Bullion Banks). והנה, ב-20 למרץ, נסגר מה שקרוי ה-London Fix האנושי, ונקבע סטנדרד אלקטרוני לקביעת אותו Fix היסטורי. בנוסף להקמה של בורסות מתכות יקרות בכל אסיה.

כל האירועים האלו מגבשים בסיס יותר יציב, אם כי יותר מפוזר, של המסחר בנכס הזה - נכס בעל הסיכוי הגדול ביותר להוות את החלק הארי בבסיס המעגן של המערכת המוניטארית העתידית, אחרי קריסתה של זו הקיימת.

ומה הצד הטכני אומר לנו על הזהב? מעבר לעובדה שהוא נמצא באווירה פסימית ברמה ההיסטורית? הנה גרף שבועי:

משה-שלום-זהב-07-04
 משה-שלום-זהב-07-04

במילה אחת: התמדה.

שני אלמנטים של התמדה ממשיכים להיות בולטים:

■ אזור השני שליש תיקון של כל העלייה מ-700 ל-1930 (1 סגול), דהיינו אזור ה-1180-1120, עדיין משמש כמעצור קשיח לכל ניסיון שבירה של המחיר מטה (2 סגול). אנו נמצאים כבר בניסיון הרביעי להתחיל תהליך מגמתי יורד שם, וזה לא מצליח.

■ אינדיקאטור המומנטום ממשיך להימנע מלעלות מעל ה-0, דהיינו להפוך תקליט, ולהיות בחלק החיובי של הסקאלה (3 סגול). כאן, ראינו שלושה ניסיונות כושלים לעשות זאת, אשר תואמים להגעה של המחיר לאזור הגבול העליון של המשולש היורד.

כזכור, תבנית משולש כזו מייצגת קונים עקשניים סביב הגבול התחתון, ומוכרים המתפשרים והולכים בגבול העליון, עד שלא יישארו כאלה. או אז, על פי הספר, אמורה להתבצע פריצה מעלה, מעבר לגבול המשולש היורד.

מה צופן העתיד המיידי של הזהב? אף אחד לא יודע.

מה שכן ידוע הוא שהמתכת הצהובה משמשת כ:

■ ביטוח נגד בעיה פיננסית סיסטמית.

■ רזרבה עבור מדינות רבות, המנסות לייצר לעצמן גיבוי עוקף ארה"ב-הדולר.

■ נכס שבו המסחר הולך ונהיה מוסדר בצורה אמינה, ומבוזרת, יותר.

לבסוף, אנו גם יכולים לומר, בינתיים, שניתן לזהות בזהב אזור קשיח של ביקושים. כמו שאמרתי, שווה מעקב, ועוד איך.

משה שלום הינו ראש מחלקת המחקר ב-FXCM ישראל (חברה למסחר במטבע חוץ, מדדים וסחורות).

ניתן לפנות אליו, ולהצטרף לרשימת התפוצה שלו, דרך פניה ישירה לאימייל: Moshe.Shalom@gmail.com.

מובהר ומודגש כי האמור בסקירה זו אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. בפרסום המידע בסקירה זו אין משום המלצה או חוות דעת בקשר לביצוע כל עסקה או השקעה בניירות ערך, לרבות רכישה ו/או מכירה של ניירות ערך. יודגש כי לגבי כל מידע מכל סוג המופיע בסקירה - על כל אדם לבצע בדיקה ואימות נוספים, תוך התחשבות בנתונים ובצרכים המיוחדים שלו. יצוין כי במידע עלולות ליפול טעויות וכן עשויים לחול לגביו שינויי שוק ו/או שינויים אחרים, וכי אף עלולות להתגלות סטיות משמעותיות בין התחזיות והניתוחים המופיעים למצב בפועל. אשר על כן, קבלת החלטה כלשהי על סמך נתון, דעה, חוות דעת, תחזית או ניתוח המופיע במסגרת הסקירה - הינו על אחריות הקורא בלבד.