"לעצור את מסעות המוות": מחאה נגד משלוחי עגלים חיים לישראל

פעילים למען בע"ח יערכו מחר באילת מיצג אנושי שינסה להמחיש את הסבל האדיר שעוברים העגלים והכבשים המיובאים לישראל במסעם לארץ ■ דורשים ממשרד החקלאות לא לאשר משלוחים של בע"ח בעודם בחיים

ישראל נגד משלוחים חיים / מתוך הפייסבוק
ישראל נגד משלוחים חיים / מתוך הפייסבוק

שבוע המחאה נגד "המשלוחים החיים" של עגלים וכבשים לישראל יגיע לשיאו מחר (ד') באירוע שיקיימו פעילים למען בעלי חיים באילת, באמצעות מיצג אנושי שינסה להמחיש את הסבל האדיר שעוברות החיות במסען לארץ הקודש ועד לצלחת.

אלפי עגלים וטלאים מגיעים ארצה אחת לשבועיים לנמל אילת, בעיקר מאוסטרליה, ומאות נוספים מגיעים לנמל חיפה ממזרח אירופה: בעלי החיים הללו מגיעים חיים (מי ששרד את המסע) ועוברים את תהליך השחיטה בישראל - לעתים מיד עם הגעתם ולעתים לאחר פיתום של כמה שבועות או חודשים בישראל.

מדי שנה מיובאים ארצה יותר מ-200 אלף טלאים ועגלים: מספר שעולה מדי שנה ואשר הציב את ישראל במקום השני בעולם ביבוא מאוסטרליה בשנת 2013, כאשר ישראל עקפה מדינות ענק כמו רוסיה וסין.

המסעות שעוברים בעלי החיים אורכים שבועיים לפחות, כשבתוך האוניות הם שוהים בתנאים של צפיפות, מתבוססים בהפרשות של עצמם ובתנאי חום וקור קיצוניים. חלקם לא שורדים את המסע ומתים בדרך.

"זהו מסע ארוך שמלווה באלימות לכל אורך התהליך, בין היתר לזרז את החיות לנוע", אומרת דנה שבת מעמותת תנו לחיות לחיות. "העבדות והסבל שהחיות עוברות במסע מקבלים משנה תוקף בעיקר בפסח".

"כל התעשייה של מאכל בשר היא נדבך על גבי נדבך של אכזריות", מוסיף עו"ד יוסי וולפסון, רכז תחום בעלי חיים ומשקים בתנו לחיות לחיות. "כל פעם שחופרים בה, מוצאים עוד נדבך שאנחנו גם מתעדים: מתנאי גידול דרך ההובלה ומה שקורה בבתי המטבחיים. המהלך הספציפי הפעם מתמקד בעניין המשלוחים החיים עם תקווה לפחות את האכזריות המטורפת וחסרת ההיגיון הזו להפסיק".

הפתרונות עליו מדברים השניים כוללים יבוא של בשר קפוא לדוגמה ובכל מקרה שחיטה סמוכה למקום הגידול על פני טרטור מתמשך. "אנחנו פונים בעיקר למשרד החקלאות. כל משלוח כזה מחייב היתר יבוא ממשרד החקלאות, והדרישה שלנו היא לא לאשר את המשלוחים של בעלי חיים בעודם בחיים. לציבור הדגש הוא לפקוח עיניים לזוועה של משלוחי המוות: שכל אחד יקבל את ההחלטה המצפונית אם להפסיק או להמשיך לאכול בשר - אבל על בסיס היכרות עם העובדות".

למאבק שותפים הקבוצה האקטיביסטית "ישראל נגד משלוחים חיים" והעמותות "תנו לחיות לחיות" ו"אנונימוס לזכויות בעלי חיים".

ב"ישראל נגד משלוחים חיים" מדגישים כי "אחרי שהצלחנו עם המאבק בפיטום אווזים, המשלוחים החיים הם שיקולים שהם נטו גורמה, ואין סיבה להמשיך עם זה. אין לי צל של ספק שנצליח גם במאבק: נוכיח שמדובר בעבירה על צער בעלי חיים לענייני גורמה ולא לענייני תזונה. נעלה את הרף של ההתעללות. עוד נהיה המדינה הראשונה שנוציא פרוות מחוץ לחוק".

במקביל למחאה ברחובות פנתה "תנו לחיות לחיות" למשרד החקלאות בדרישה להפסיק לתת היתרים לייבא לארץ בעלי חיים חיים המיועדים לשחיטה ולעצור את המשלוחים האכזריים האלה.

את התיעודים של אניות המוות, הפריקה, המשאיות וההסגרים ניתן למצוא בדף הפייסבוק "ישראל נגד משלוחים חיים", שיוזמיו דורשים הפסקה מוחלטת של פרקטיקת "המשלוחים החיים".

לא רק ארגונים לזכויות בעלי חיים, אלא גם גופים בינלאומיים וגורמים מדעיים ומקצועיים שוללים את הסחר הבינלאומי בבעלי חיים המיועדים לשחיטה. לגישתם יש להעדיף תמיד סחר בבשר על סחר בבעלי חיים חיים, אשר גורם לסבל חריף נוסף מעבר לזה שקיים ממילא בהרג בעלי חיים לבשרם.

לפיכך, עמותת תנו לחיות לחיות פנתה למשרד החקלאות עוד ביוני 2014 בדרישה להפסיק מתן היתרים ליבוא של בעלי חיים חיים המיועדים לשחיטה. עד היום, למרות פניות חוזרות ונשנות, טרם קיבלה העמותה תשובה סופית לפנייתה.

בין היתר נטען כי משרד החקלאות סירב להעביר לעמותה נתונים הנוגעים להעברת עגלים שיובאו מאוסטרליה לישראל ושהועברו לרצועת עזה בניגוד לחוק האוסטרלי (בשל הטענות לאחזקת בעלי החיים בתנאים בלתי ראויים).

בעתירה שהגישה העמותה נטען כי משרד החקלאות נותן היתרים להעברת העגלים לעזה, בידיעה שמדובר בהפרת הכללים האוסטרליים, והוא אף מחפה על מפרי החוק. לפי הטענות, בחודשים יולי עד אוקטובר 2014 הועברו כ-1,000 עגלים לרצועת עזה.

ממשרד החקלאות נמסר בתגובה: "העתירה טרם התקבלה, נעביר את התייחסותנו כשנקבל אותה".