מדז'יבוז': "ב'האח הגדול' הקצינו את האלימות והבוטות"

אוה מדז'יבוז', יו"רית מועצת הרשות השנייה, בראיון ראשון: "אם ערוץ 10 לא יעמוד בתנאי הרישיון, לא אמליץ על שינוי חקיקה והארכת הזיכיון" ■ "השיקולים של זכייניות הטלוויזיות מונעים מכבוד ואגו" ■ ומה היא חושבת על נתניהו?

אוה מדז'יבוז' / צילום: איל יצהר
אוה מדז'יבוז' / צילום: איל יצהר

יש מעט מאוד דברים שאוה מדז'יבוז', יו"רית מועצת הרשות השנייה, מסכימה לומר באופן חד-משמעי. לא אחת במהלך הריאיון איתה, הראשון בתפקידה זה, היא מתחילה לנסח משפט ואז חוזרת בה ומתחילה אותו אחרת.

מדז'יבוז' מדגישה שוב ושוב שהיא לא פוליטיקאית בדמה, ולכן היא לא יודעת להיות זהירה, ועל כן החששות הנלווים לאמירותיה ניכרים. אך כשזה מגיע לערוץ 10, האתגר הראשון ועדיין המשמעותי ביותר שניצב מולה בתפקידה - אין שום הסתייגות שעוטפת את הצהרתה.

"הדבר האחרון שאני רוצה זה לסגור ערוץ כלשהו, ואת ערוץ 10 בפרט", היא אומרת. "אבל אם אנחנו נגיע למצב שהם לא יעמדו בתנאי רישיון, אני לא אמליץ על שינוי חקיקה והארכת הזיכיון. יש לערוץ זיכיון עד 30 ביוני, אנחנו נתנו לו את כל התנאים, והכול נעשה על-פי הספר. עכשיו זה בידיים של ערוץ 10".

- האמירה "עכשיו זה בידיים של ערוץ 10" נאמרת כל שנה כבר למעלה מעשור האחרון, ובסוף מצילים אותם. לא נולד הרגולטור שלא אמר "אצלי במשמרת לא ייסגר ערוץ בישראל", וגם את לא תוכלי לעשות את זה.

"אני מאמינה בלתת רישיונות לא רק לערוץ 10, אלא גם לקשת, לרשת ולכל מי שירצה. אני אשמח שערוץ 10 יקבל רישיון, אבל בניגוד לפעם הקודמת - ב-31 בדצמבר 2014, אז עשיתי כל מה שאפשר מול שר התקשורת והיועץ המשפטי כדי לייצר מצב שיאפשר הארכת זיכיון - הפעם אני לא אעשה את זה יותר".

5 חודשים בלבד חלפו מאז נכנסה מדז'יבוז' לתפקידה, וכמו שהיא אומרת, כבר בשלושת החודשים הראשונים היא עברה מה שלא עובר רגולטור בקדנציה שלמה. "שבוע אחרי כניסתי השר גלעד ארדן התפטר, בהמשך ראש הממשלה לקח תחת חסותו את התיק, ואז הוכרזו הבחירות. בינתיים ברשות השנייה המנכ"ל התפטר".

מדז'יבוז' הגיעה לתפקיד כ-3 שנים אחרי שעזבה את תפקידה האחרון במגזר העסקי - מנכ"לית העיתון "מעריב". לפני כן הייתה סמנכ"לית הכספים של זכיינית ערוץ 2 קשת ומנכ"לית רדיו תל-אביב 102FM. את הקריירה שלה, כרואת חשבון ואשת כספים, התחילה במס ההכנסה.

"אני באה מהשטח, ולכן חשבתי שיש לי נקודת הזנק טובה יותר מכיוון הפרקטיקה המקצועית. הכרתי את הכללים, התקנות והחוקים. הבנתי את הבסיס", היא מספרת.

- איך הגעת לתפקיד?

"תמיד אתה אומר, 'בא לי לעשות משהו מעבר'. כסף זה חשוב, והזזה והנעה של מהלכים עסקיים ופורצי דרך כמו שעשיתי, זה חשוב, אבל אתה רוצה גם לתרום ולהשפיע. ואז הציעו לי את זה. לא כיוונתי לשם בכלל".

- מי הציע?

"גלעד ארדן".

- מאיפה הכרת אותו?

"הפעם הראשונה ולמעשה היחידה שישבתי עם גלעד בארבע עיניים, הייתה כשהוא הציע לי את התפקיד. אבל אנחנו מכירים, נתקלנו לאורך השנים, כשהייתי ברדיו תל-אביב והייתי צריכה לשנות את החוק באשר למיקום המשדר, והוא היה יו"ר ועדת הכלכלה. אני מוניתי על-ידי כחלון ליועצת מקצועית בוועדה לפריסה אוניברסלית, ועם כניסתו של ארדן לתפקיד הוא נחשף אליי שוב. אך הפעם הראשונה שישבנו יחד היה כשהוא הציע לי את התפקיד ופרש בפני את משנתו, ואני מאוד התחברתי".

- יש לך קירבה פוליטית לליכוד?

"ממש לא".

- ולראש הממשלה?

"ממש לא. פגשתי אותו פעם אחת הרבה זמן לפני שמוניתי, וגם לא בארבע עיניים".

- אנשים הרימו גבה על מינויך לתפקיד. לרוב זה תפקיד ערכי שמאויש על-ידי איש אקדמיה. את אישה בת 43, שעד היום הייתה בעולם העסקי. למה לך?

"יתרוני הגדול הוא שאני באה מהתכל'ס ולא מהאקדמיה. גם התאים לי גם במישור האישי, לבוא ולשנות ולתרום. בגיל 23 לקח אותי רו"ח יובל זלצמן ז"ל, שהלך לעולמו בערב החג מדום לב, בגיל 52, ואמר לי: 'את לא אדם בינוני, קחי את היכולות שלך ותובילי ותשני'. הוא השפיע לי על כל החיים.

"זו פאוזה אמתית, גם פיננסית. זו לא רמת השכר שהתרגלתי אליה ושאני שואפת לה. זה שכר מאוד מינורי למי שעובדת 100% משרה כמוני. בעבר היו שתוגמלו יותר, גם אני ביקשתי להיות מתוגמלת יותר".

"להביא את השוק לרישיונות"

בעוד כחודשיים יסתיים זיכיונו של ערוץ 10, זיכיון בתנאי רישיון שהושג לו באמצעות שינוי חקיקה בסוף השנה שעברה, כרגיל בדקה ה-90. ערוץ 10 הספיק בחודשים האחרונים להגיש בקשה לרישיון, וזו תוכניתו המובהקת להישאר בתמונה.

"אני מאוד שלמה עם הקו שהובלתי", אומרת מדז'יבוז'. "אני עומדת מאחוריו מהרגע הראשון, ואני עומדת מאחוריו גם עכשיו. התפיסה שלי היא והשאיפה שלי היא - וזה תלוי בחקיקה - להביא את השוק הזה לרישיונות. יש מקום ל-3 גופי שידור בהתנהלות כלכלית נכונה".

לדבריה, "השאיפה שלי היא לתת רישיון ל-10, לרשת ולקשת, ברגע שכל אחד ירצה. 10 יכול לצאת עכשיו, בקשר לרשת ולקשת אני הצהרתי ואמרתי זאת גם להם - ברגע שהם יחליטו, תהיה להם הדרך לקבל רישיון. היה להם עד 31 באוקטובר, ועל פניו החקיקה לא מאפשרת. הכרזנו בכנסת שאם הם יפנו לפני 2017, אני אעשה כל מה שאני יכולה כדי לאפשר להם".

- הם ירצו להישאר בערוץ 2, הרי ערוץ 10 יקבל רישיון באותם תנאים כמו היום בתוך אפיק 10.

"זה לא בסמכותי. זה בסמכות שר התקשורת. ערוץ 10 צריך לפנות לשר התקשורת, שיחליט כמה הערוץ צריך לשלם אם הוא רוצה להישאר בערוץ 10".

- באיזו רמה היית לאורך המשבר בקשר עם הדרג הפוליטי?

"לא הייתי בשוק קשר, פרט לקשר שהייתי צריכה מהם תיקון חקיקה. הרשות השנייה היא גוף סטטוטורי, והקשר היחיד בינינו לדרג הפוליטי היה כשהיינו צריכים תיקון חקיקה של הפחתת ההוצאה בתוכן".

- זה ניצחון מובהק של ערוץ 10.

"אין פה עניין של ניצחונות והפסדים. כל 5 דקות משהו השתנה, לא ניהלו איתם לטענתם דיאלוג, ולא ניסו ללכת יחד. הם טענו שלא נעשו איתם דברים בשיתוף-פעולה, ולכן הם התבצרו בעמדתם. ברישיון אפשר לעשות מיקוד רגולציה ולהתאים למה שקורה בעולם".

- צריך להוציא את רשת וקשת לערוצים משלהם?

"אם הם אומרים שזה לא עובד, אי-אפשר לשים כל פעם פלסטר כמו שעשו בערוץ 10. בואו נלך לשינוי מהותי: לעבור לרישיונות".

- כלומר ביטול האפיקים 22 ו-10 ויציאה של שלושת השחקנים לאפיקים חדשים במשחק שווה?

"כן".

- ופתיחת השוק לכל שחקן נוסף שרוצה להיכנס?

"כן, בבקשה".

- ואז הכול יסתדר? אם הם לא מסתדרים היום בתוך שני ערוצים, איך הם יסתדרו ב-3 ערוצים ואפילו יותר?

"אני מאמינה שהשוק הוא זה שיקבע. למה אני כרגולטור צריכה לקבוע את כללי המשחק? אני צריכה לתת את התבנית ואת המסגרת".

- השוק אומר את דברו פעם אחר פעם, ואתם מצילים את ערוץ 10 בניגוד למה שאומר השוק. זה מה שימשיך לקרות.

"בוא נפריד בין מה שהיה טרום תקופתי ובין מה שיהיה. בחמשת החודשים האחרונים עובדה שלא הסכמתי לתת רישיון, כי מעבר לרצון לשנות הייתה אחריות ציבורית, ובאחריות זו ערוץ 10 לא עמד. הוא קיבל את הארכה שאני הובלתי, ואני הבאתי את היועץ המשפטי ולחצתי על חקיקה, כי הייתה מערכת בחירות, וחשבתי שמעבר לכל, האינטרס הציבורי לא נותן לנו להישאר עם חברת חדשות אחת בבחירות".

- זה תירוץ. הגענו למערכת הבחירות אחרי שערוץ 10 כבר היה בתוך במשבר. לכל אורך אבני-הדרך שהחוק קבע, הרשות התעלמה מהחוק.

"אם הרשות לא הייתה מקשיבה לחוק, היא הייתה נכנעת ללחץ לתת לרישיון".

- ואיזו תועלת יש לתת רישיון בתנאי זיכיון לחצי שנה?

"אין בזה תועלת. היו הנסיבות, ולכן אני אומרת שעכשיו מבחינתי יש אופציה אחת לערוץ 10 - רישיון. אני לא אפנה לחקיקה אם ערוץ 10 לא יעמוד בתנאי רישיון. צריך להפסיק את הפלסטרים".

- התחלתם את עבודת הבדיקה של בקשת הרישיון של ערוץ 10, נראה שזה הולך לרישיון?

"כרגע עדיין יש 25% מהמניות בנאמנות. הם יודעים שהם צריכים לטפל בזה, ויש להם את הזמן להעביר את הערבויות. כולם יודעים מה צריך לעשות, וכללי המשחק ברורים. כדי שערוץ 10 יעמוד ברישיון, הוא צריך להמציא 44 מיליון שקל ערבות אוטונומית ומיליון שקל במזומן, 10 מיליון שקל כתבי התחייבויות ובין 15-20 מיליון שקל בהתחייבויות תוכן, כולל תשלום של חובות עבר".

- את מכירה את המספרים של הזכייניות. היום הן במצב פיננסי טוב?

"לא ראיתי את הספרים של 2014. העוגה נעה לכיוון ה-1.3 מיליארד שקל הכנסות מפרסום, כשמהצד השני יש ההוצאות שהם נטו בידי ההנהלה של הגופים האלה. ולכן אם יש שינוי בעוגה של ההכנסות, הם חייבים לעשות את ההתאמות בהוצאות".

- לדעתך הם מגזימים בהוצאות שלהם היום?

"אני בהחלט חושבת שלא תמיד השיקולים הם לא שיקולים כלכליים נטו. לא תמיד הם רציונליים".

- אז של מה?

"רייטינג, כבוד, אגו, נראות, הובלה. אם אתה רוצה רייטינג ומחליט שאתה שם תוכנית ללא מקבץ פרסומות, אז אתה לא מתרגם את הרייטינג להכנסות. אז אולי תהיה בראש טבלת הרייטינג, אבל ויתרת על מקבצי הפרסומות, אז מה הרווחת מזה?

"זה אולי חלק מהמכלול, ואני לא מזלזלת בזה כמו שאני לא מזלזלת בפיתוח עסקי. הם התרחבו מערוץ 2 לאפיקים אחרים, ואני מקבלת את זה. אבל חברה עסקית חייבת לעשות את ההתאמות הנדרשות. כבר 10 שנים אתם רואים שההכנסות הם לא מה שציפיתם? אז צריך לעשות התאמות לעולם המשתנה".

- וכשיהיו 3 שחקנים ברישיונות?

"ברמת ההוצאות היום, אי-אפשר יהיה להמשיך כך. צריך לעשות התאמות. המנהלים יצטרכו לקבל החלטות".

- את קונה את המודל שערוץ 10 מציג בנתח החדש והמצומצם?

"כן. חד-משמעית זה עובד".

תפיסה מגדרית

- את אוהבת את מה שאת רואה על המסך?

"ריאליטי זו לא מילת גנאי. יש דברים טובים, ויש פחות, כמו בכל דבר. אני לא אוהבת אלימות או בוטות. זה צורם לי אישית. אנחנו לא קומיסר של תוכן, אבל החלטתי שמה שאני רוצה לעשות זה כמובן לטפל בדברים הקיצוניים, והדגשים יישמרו במעבר לרישיונות".

- מה את רוצה להוביל?

"נושא הנשים חשוב לי. בתחילת הקריירה שלי העניין המגדרי בכלל לא היה אישיו, רק כשהגעתי לדרג הבכיר ביותר, זה הפך להיות הרבה יותר קשה. קיבלתי שכר נמוך יותר, למרות שהישגיי היו הרבה יותר טובים. ראיתי שאני צריכה יותר לפלס את הדרך יותר בסביבה גברית, מי שהשפיע עליי תמיד היו רק גברים. כשאני מסתכלת על נציגות הנשים על המסך, אני שואלת איפה הפאנליסטיות? ומה עם נשים מעל גיל 40 ולא נראות כאילו יצאו מהז'ורנל?".

- עד 2009 היית בקשת. מה דעתך על 'האח הגדול', כמי שבתקופתה התוכנית קמה?

"אני הייתי כשהייתה העונה הראשונה, היו בה דברים טובים יותר ופחות, אבל חשבתי שהיא תרמה לשיח הציבורי. אני חשה שעם השנים התוכנית הזו הפכה להיות לקצה שאני באופן אישי, ערכי, גם כיו"רית המועצה, לא מתחברת אליו. הוקצנו שם האלימות והדברים הבוטים והפחות הערכיים".

- את בעד שאם רשת וקשת ייצאו לשני ערוצים, ולכל אחת תהיה חברת חדשות משלה?

"בסופו של דבר כן".

- מה תאמרי למי שטוען כי פיצול של חדשות 2 זו החלשה שמשרתת את השלטון?

"ומה קורה בחו"ל? יש עשרות תחנות וחברות חדשות, ומי שטוב עדיין מוביל את סדר היום ועדיין קובע. בדיוק כמו באינטרנט. הציבור כועס? יש שוק בבעיה, ורציתי לסדר אותו. אני לא רגולטור שחייב לשנות בכל מצב. דברים שפועלים טוב לא צריך לשנות אותם בכוח. אבל יש פה שוק שכל השחקנים בו באים ואומרים שלא טוב. כשניסיתי להבין למה הזכיינים לא יוצאים לרישיונות, הבנתי שזה לא כי יש להם אנטי נגד זה, אלא כי היה חוסר ודאות בשוק לגבי הפתרון".

- כצופה שצרכה חדשות בבחירות האלה, היה להן קו שביקש להחליף את השלטון?

מדז'יבוז' שותקת ארוכות ואז עונה: "לא".

- את מזהה מגמה של משרד ראש הממשלה לנסות לשלוט על התקשורת?

"ממש לא. הדבר הטוב שהיה בחמשת החודשים האחרונים הוא שהייתי עצמאית לגמרי ולא הרגשתי אותם בכלל".

- את רוצה להיות מנכ"לית הרשות השנייה?

"ממש לא".

- את מעוניינת לעמוד בראש הגוף הרגולטורי הממוזג?

"זו שאלה היפותטית. נבחרתי ל-4 שנים לתפקיד הזה".

אוה מדז'יבוז'

גיל: 43

תפקיד: יו"רית מועצת הרשות השנייה

השכלה: רואת חשבון מוסמכת ובעלת תואר ראשון במינהל עסקים מהמכללה למנהל

תפקידים קודמים: מנכ"לית קבוצת מעריב, CFO וסמנכ"ל פיתוח עסקי בשידורי קשת, מנכ"לית ועורכת ראשית ברדיו תל-אביב 102FM. בעבר שימשה גם כדירקטורית בחברת החדשות של ערוץ 2, ערוץ ביפ וחברת מנטיס, הייתה שותפה להקמת אתר מאקו וחדשות 2 באינטרנט וניהלה את פעילות קשת בחו"ל