להציל את ארה"ב מכניעה

נתניהו, אל תרפה בעניין האיראני. ולא יזיק, הרצוג, אם גם אתה תתייצב למאבק

שיחות הגרעין - ג'ון קרי מוחמד זריף / צילום: רויטרס
שיחות הגרעין - ג'ון קרי מוחמד זריף / צילום: רויטרס

אני לא יודע לקבוע דעה משלי על ההסכם עם איראן. אני לא חושב שיש למישהו את היכולת לעשות זאת בצורה מדויקת. פשוט אין לנו את הנתונים. אבל אפשר לקבוע דעה נחרצת ומבוססת על התנהלותו של הנשיא אובמה, העובדה שהאיראנים הצליחו להוריד אותו כמעט מכל העצים והשיחים שעליהם טיפס בתחילת המשא ומתן. הלקח והמסר מכך מסוכנים לא פחות מהפצצה עצמה. למעשה, הם מהווים כשלעצמם פצצת זמן שרק מחכה להזדמנות להפעלתה.

האיראנים הוכיחו לעולם כולו שעם עקשנות ונחישות אפשר להכניע את מנהיג המעצמה החזקה בעולם גם בנושא כה קרדינלי כמו ביטחון העולם. את העובדה הזאת קובע לא רק בנימין נתניהו, אלא רבים וטובים בעולם כולו, כולל ארה"ב. הנסיגה של אובמה מעמדות שאותן הגדיר כחיוניות זו עובדה, לא דעה. למעשה, גם אובמה לא מתכחש לכך. הוא רק טוען שאין אלטרנטיבה טובה יותר.

שלום עם מחיר

טענה זו אינה יכולה להתקבל כמובנת מאליה, כי היא בעיני המתבונן. היא נובעת בראש ובראשונה מאופיו ודרכו של הנשיא המבקש תמיד להימנע מעימותים. גם אם אינו מנסח זאת כך, הוא פועל כאדם המונחה על ידי "שלום בכל מחיר". זה ממש מוזר בעיני. אובמה הרי אדם מאוד אינטליגנטי, האם אינו מבין שאין דבר כזה? האם לא ברור לו ש"שלום בכל מחיר" נגמר בסופו של יום בעימות עם מחיר גבוה, אפילו נוראי? במיוחד כאשר מדובר במדינה כמו איראן, שבה השלום היחיד המקובל הוא ניצחון האסלאם על הכופרים - במערב ובכל מקום? האם אובמה לא קולט שההסכם הוא בעיני האיראנים צעד טקטי נוסף לקידום התוצאה שהם מבקשים להגיע אליה בשם הדת והנביא?

והנה, עם מי מתעסק הנשיא? עם ראש ממשלת ישראל. "שאלתי את נתניהו מה האלטרנטיבה שלו להסכם, עדיין לא קיבלתי תשובה טובה", אומר הנשיא. זו ההצדקה של אובמה להסכם, זו העילה שלו להסרת הסנקציות? למה בכלל נתניהו צריך לתת אלטרנטיבה? אתה המנהיג, לא? אין לך מספיק יועצים ומומחים?

ערבות מפוקפקת

כדי להרגיע את ישראל אובמה הודיע: "אני ערב לביטחון ישראל". מה שווה ה"ערבות" הזאת? בוודאי שארה"ב תבוא לעזרת ישראל. אבל על פי הניסיון עם אובמה, העזרה תסתכם במשא ומתן רצוף התקפלויות, כדי להשיג "שלום בכל מחיר". מחיר שאותו תשלם ישראל, כמובן. לכן, נתניהו, אל תרפה. לא יזיק, הרצוג, אם גם אתה תתייצב למאבק הזה. לא בהכרח כדי לטרפד את ההסכם, אלא כדי להציל את ארה"ב ואת העולם מהכניעה שתהווה תקדים לבאות אחריה. משטרים כמו של איראן רק ממתינים לראות איך זה יסתיים.