סרטוני השמאל - בראש מדד הפרסומות ביו-טיוב במארס

סרטוני המסרים נגד נתניהו בלטו במדד הפרסומות של יו-טיוב ו"גלובס" בחודש מארס, אך דווקא הוויראליות שלהם ממחישה את הפער בין פופולריות ברשת ומציאות בשטח

אזרחים למען שינוי - יואב לשם / צילום מסך
אזרחים למען שינוי - יואב לשם / צילום מסך

הבחירות אמנם הרחק מאחורינו, אך מדד הפרסומות של יו-טיוב ו"גלובס" לחודש מארס שופך אור נוסף על התהום העמוקה שבין ויראליות ופופולריות באינטרנט לבין מבחן המציאות.

שני הסרטונים הראשונים במדד, שמסכם את החודש שעבר, מראים באופן ברור כי מסרים נגד ראש הממשלה, בנימין נתניהו, זכו לכמות צפייה גבוהה במיוחד; אולם בדיעבד נראה כי כמות הצפיות והלייקים לא תורגמה בפועל להצבעות בקלפי - והליכוד, בראשותו של נתניהו, זכתה במספר הגדול ביותר של מנדטים בבחירות האחרונות.

המקום הראשון במדד שייך לתנועת "אזרחים למען שינוי", שהתאגדה לקראת הבחירות כדי לקדם אג'נדה שקוראת להחליף את נתניהו ותומכת, במישרין או בעקיפין, בצד השמאלי של המפה הפוליטית.

הסרטון, שנשא את השם הארוך "ב-17.3 מחליפים את הפחד, את הייאוש, את האכזבה", הגיע ל-1.07 מיליון צפיות במהלך חודש מארס. הוא זכה גם לכ-1,000 שיתופים ביו-טיוב ולעוד 700 בפייסבוק, לצד 4,380 לייקים ברשת החברתית ועוד 800 ביו-טיוב.

העובדה שמדובר בסרטון פוליטי יצרה גם לא מעט שיחות סביב תוכן הסרטון, שמראה אמן גרפיטי מרסס משפטים שונים על הקיר שמדברים על ייאוש, על כך שהכול תקוע ועל אכזבה, ואלה מרכיבים בסוף את דיוקנו של נתניהו.

השיח סביב הסרטון הניב כ-1,000 תגובות בפייסבוק, לצד כ-130 תגובות ביו-טיוב. מעניין לראות עוד כי אף שהבחירות כבר מאחורינו, והסרטון כבר לא רלוונטי - מתחילת אפריל נרשמו בו 9,000 צפיות נוספות.

למקום השני הגיע עוד סרטון מושקע שיצא נגד ראש הממשלה, והפעם של ארגון V15. תחת הכותרת "תודה, שלום" הסרטון משלב שני תרחישים - מצד אחד אזרחים שהולכים להצביע, ומצד שני סרטוו שמראה את בני הזוג נתניהו אורזים את חפציהם ועוזבים את בית ראש הממשלה בירושלים. שני התרחישים משלימים זה את זה, מה שייצר סרטון ויראלי עם 770 אלף צפיות וכ-1,200 שיתופים ביו-טיוב, לצד כ-680 בפייסבוק, ו-7,250 לייקים בפייסבוק ועוד כ-1,000 ביו-טיוב.

ישראכרט ויובל סמו בפעילות לפסח

אחרי הסרטונים הפוליטיים חוזרים המותגים הצרכניים למדד, ובראשם ישראכרט, שיצאה עם סדרת סרטונים לקראת פסח תחת הכותרת "10 המכות האמיתיות של פסח". המכות הן בעצם סיטואציות מהחיים שהישראלים מכירים, ועל הדרך הן מקדמות הטבות שונות של חברת האשראי לחופשת הפסח.

ההומור הידוע של הפרזנטור יובל סמו ומשרד הפרסום באומן-בר-ריבנאי סייעו לסרטון "מכת הברד" להתברג למדד הפרסומות עם 738 אלף צפיות במהלך מארס; מרביתן, ניתן לשער, הן תולדה של השקעה משמעותית בקניית מדיה ביו-טיוב, וזאת אם מביטים על שאר הנתונים - עשרות בודדות של שיתופים, תגובות ולייקים.

במקום הרביעי אפשר למצוא את חברת האופנה Keds, שבאמצעות משרד הפרסום teenk ושורה של כוכבות רשת וטלוויזיה צעירות, דוגמת עמית פרקש, מור סילבר ודנית גרינברג, מקדמת בסרטון קליל ומקפיץ את מותג הסניקרס של הזמרת טיילור סוויפט. הסרטון זכה לכ-630 אלף צפיות, כ-1,500 לייקים ביו-טיוב ועוד כמה מאות שיתופים בפייסבוק וביו-טיוב.

את החמישייה המובילה סוגרת קופת-חולים מכבי, עם הפרזנטור הקבוע שלה אדיר מילר, בסרטון שמקדם הנחה למוצרי אופטיקה בביטוח המשלים של הקופה. הסרטון הגיע ל-496 אלף צפיות, אבל ללא אפקט ויראלי כלל - מה שמצביע בעיקר על קידום ממומן של הסרטון ביו-טיוב.

סרטוני השמאל
 סרטוני השמאל

מתודולוגיה

מדד פרסומות הווידיאו המובילות של "גלובס" ויו-טיוב בישראל מבוסס על מדד פרסומות עולמי של גוגל ויו-טיוב, שמשקלל מספר קריטריונים, כדי לקבוע מהן הפרסומות הקריאטיביות ביותר שאנשים בוחרים לראות מדי חודש. הדירוג כולל רק את הפרסומות שעלו לאוויר בישראל בחודש שנבדק.

בין הקריטריונים שנלקחים בחשבון אפשר למנות את מספר הצפיות במדינה, את אחוז הצפייה (בכמה זמן מהמודעה אנשים צפו) וכן את אחוז הצפיות בתשלום (כחלק מקמפיין פרסומי) ולא בתשלום (שהגולשים בחרו לצפות בהן).

לצד זאת, המדד מציג גם נתונים שנאספו על-ידי חברת vidIQ האמריקאית, הפועלת בתחום האנליטיקה והשיווק בעולמות הווידיאו למותגים מסחריים וגופי בידור, שבהם כמות שיתופים ותגובות ברשתות חברתיות.