המדינה מציעה סיוע של 100 מיליון שקל לחקלאים בערבה

התוכנית: החקלאים יצמצמו שטחי גידול של פלפל ויפנו לגידולים חדשים בתמורה למענק של עד 70% מההשקעה ■ חקלאי הערבה מברכים: "המתווה רלוונטי"

שדה חקלאי בעוטף עזה / צילום: רויטרס
שדה חקלאי בעוטף עזה / צילום: רויטרס

משרדי האוצר והחקלאות הציגו היום (ב') את תוכנית הסיוע שגיבשו למגדלי הפלפלים בערבה, שרבים מהם נקלעו למצוקה בעקבות צניחת שערי האירו והרובל הרוסי. התוכנית מציעה הסבת שטחי גידול של פלפלים לגידולים חקלאיים אחרים בתמורה לקבלת מענקי מדינה של עד 70% מגובה ההשקעה. היקף תוכנית הסיוע הוא כ-100 מיליון שקל.

במשרד החקלאות אמרו היום כי במסגרת התוכנית, חקלאים שנערכים לעונת הגידולים הבאה כבר יוכלו ליהנות מחלק מכספי הסיוע באמצעות קבלת מקדמה של 20% מההשקעה. זאת, בכפוף להצגת אישורים על מעברם מגידול של פלפלים לגידולים אחרים. גובה המענק מוגבל ל-700 אלף שקל לחקלאי, בתמורה להשקעה של מיליון שקל. היקף השטח המזכה בקבלת המענקים הוא 20 דונם לכל הפחות. עוד נקבע במשרדי החקלאות והאוצר, כי התמיכה תוצע לחקלאים שייצאו לפחות 50% מהתוצרת בשלוש השנים האחרונות, או לחלופין ייצאו לפחות מחצית מהתוצרת בשנת 2013 או בשנת 2014. הכספים יועברו למגדלים ממנהלת ההשקעות של משרד החקלאות.

בנוסף למימון הכספי, בכוונת משרד החקלאות להעמיד מדריכים מטעמו שינחו את חקלאי הערבה בבחירת גידוליהם העתידיים, תוך פרסום היקפי הגידולים על פי סוגם באתר האינטרנט שלו. במשרד אמרו היום כי בכוונתו גם לפרסם מסלול חדש לעידוד התארגנויות של חקלאים לייצוא משותף לחו"ל ולתגבר את המחקר והפיתוח בתחום החקלאות באזור הערבה כדי לייצר חלופות טובות לגידולי הפלפל. זאת, במקביל להמשך הבחינה של מודל למתן הלוואות ארוכות טווח לחקלאים מייצאים באמצעות הבנקים בערבות של המדינה.

בערבה יש כ-18 אלף דונם של גידולי פלפל, וכ-60% מהתוצרת מיוצאים לרוסיה. לדברי יו"ר הוועדה החקלאית בערבה התיכונה, חמי ברקן מהמושב פארן, "משברי המטבע ברוסיה ובמדינות אירופה היו המסמר האחרון של החקלאות באזור שלנו ונגרמה לנו פגיעה חמורה. חלק מהמגדלים הפסידו בשל הירידה בשערי המטבעות בשווקים אלה בהיקף של 300-400 אלף שקל".

מטרת התוכנית היא לצמצם באופן משמעותי את היקף גידול הפלפלים בערבה, כך שהחקלאים באזור "לא ישימו את כל הביצים בסל אחד ויפזרו סיכונים", כפי שאמר גורם באחד משרדי הממשלה. זאת, על רקע היצף של השוק המקומי בפלפלים מהערבה והצורך של המגדלים לייצא תוצרת לחו"ל באופן שחשף אותם למשבר בעקבות הירידה בשערי הרובל והאירו.

לדברי ברקן, שבעצמו מגדל כ-50 דונם פלפל, מטרת התוכנית היא לצמצם ב-15% את גידולי הפלפל בערבה. "התוכנית הזאת תעזור לחקלאים לעשות הסבה לגידולים אחרים. יהיו שיעברו למטעים, לכרמים, לגידולי מקשה, כמו אבטיחים ומלונים. נעבוד הרבה גם עם השוק המקומי", אמר. ברקן בירך על התוכנית ואמר כי "המתווה שלה טוב ורלוונטי לצרכים של חלק גדול ממגדלי הפלפל באזור".

גורם במשרד האוצר העריך היום, כי התוכנית החדשה תסייע לכ-400 משפחות בערבה, אך תופנה גם למגדלים נוספים שפועלים באזורי עדיפות לאומית, כמו בקעת הירדן.

התאחדות החקלאים היתה מעורבת בגיבוש התוכנית ולקחה חלק בדיונים שהתקיימו על גיבושה. לדברי מזכ"ל ההתאחדות, אבשלום (אבו) וילן, "100 מיליון שקל שיופנו בעיקר לערבה לצורך גידולים חלופיים יקדמו אפשרויות חדשות שיוציאו את החקלאים מאזור זה מהתלות שלהם בגידול הפלפל בלבד".

עיקרי התוכנית
 עיקרי התוכנית