הכדורגל הישראלי: מופת לשוויון תעסוקתי של יהודים וערבים

בזמן שמאמן בית"ר ירושלים גיא לוי מצהיר כי הוא מעדיף להמתין עם צירוף ערבים לקבוצתו, המצב בליגת העל הוא נדיר מבחינת שוויון ההזדמנויות: 62 שחקנים ערבים ובני מיעוטים נמצאים בסגלי הליגה הבכירה, כולל שניים מששת הכובשים הבכירים

למרות דבריו של המאמן גיא לוי השבוע ב-102FM לפיהם לא ירצה לצרף לקבוצתו, בית"ר ירושלים, שחקן ערבי - הרי שהכדורגל בארץ ממשיך להיות אי מבודד ונדיר בחברה הישראלית בו מתממשים דו-קיום ושוויון הזדמנויות יוצאי דופן: מנתונים שנאספו על-ידי "גלובס", עולה כי 62 שחקנים, המהווים 16.5% מכלל 376 הכדורגלנים הרשומים בסגלים של 14 מועדוני ליגת העל - הינם בני מיעוטים (ישראלים שהם מוסלמים, נוצרים, דרוזים, בדואים או צ'רקסים). מדובר במגמת עלייה: בבדיקה דומה שערכנו בשלהי עונת 2012/13 נמצא כי שיעור בני המיעוטים בליגת העל עומד על 15.3%.

אם מוציאים מהמשוואה את 63 השחקנים הזרים הרשומים בסגלי הקבוצות, הרי שערבים ויתר בני המיעוטים מהווים 19.8% מסך הכדורגלנים בליגה העליונה. על-פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, הנכונים למאי 2014 - שיעור הערבים (מוסלמים, נוצרים ודרוזים בלבד) בישראל עמד על 20.3% מסך התושבים. כלומר: הכדורגל מליגת העל - הרמה הגבוהה ביותר של המשחק כאן - נותן להם ייצוג המשקף את חלקם באוכלוסייה.

ביחס לנהוג בחברה הישראלית - מדובר על מספרים כמעט בלתי נתפשים. בכנסת ה-20 שהושבעה בחודש שעבר, למשל, ישנם רק 16 ח"כים שאינם יהודים (13.3%), מתוכם 12 מהרשימה הערבית המשותפת. דוגמה נוספת: לפי מחקר שהתבצע על-ידי פרופסור ערן ישיב מבית הספר לכלכלה של אוניברסיטת ת"א, וניצה קסיר מחטיבת המחקר של בנק ישראל - הרי שנכון ל-2011 היוו הערבים רק 13.1% מכוח העבודה האזרחי במדינה.

עד כמה מצליחים להתבלט בני המיעוטים בכדורגל הישראלי, יעיד גם הנתון הבא: 69 שערים הם כבשו העונה בליגת העל, 14% מהסך הכולל. שניים מבין ששת הכובשים המצטיינים בליגה הם מוחמד גאדיר מבני סכנין (מקום שני אחרי ערן זהבי וביחד עם מאור בוזגלו, עם 13 גולים) ומאהרן לאלה מהפועל חיפה (מקום שישי עם 10 כיבושים).

שחקני ליגת העל, עונת 2014 ,2015
 שחקני ליגת העל, עונת 2014 ,2015

באופן טבעי, הקבוצה עם כמות בני המיעוטים הגבוהה ביותר היא בני סכנין - בה רשומים כיום 26 כאלו. סכנין דוחפת את כל הסטטיסטיקות של הערבים בליגת העל כלפי מעלה, אך סטיית התקן הזאת מעט מתיישרת כשיש בצד הנגדי של הסקאלה את בית"ר - הקבוצה היחידה בליגת העל בה לא משחקים כלל ערבים, ומעולם גם לא שיחקו.

מחוץ לסכנין, בולטת הפועל ת"א עם חמישה בני מיעוטים בסגל - סארי פלאח, מוחמד אבו אל היג'א, ראמזי ספורי, חטאב עוביידה ופיליפ אבו מאנה. אצל הפועל עכו הכמות היא הגבוהה ביותר מחוץ לסכנין (שבעה בני מיעוטים - ביניהם בולטים אמיר אבו ניל ואחמד קאסום).

במכבי חיפה, מועדון שבאופן מסורתי מעניק הזדמנות לבני המיעוטים - יש בסגל כיום רק שלושה כאלו (טאלב טאווטחה, וויאם עמאשה והמגן עלא ג'אפר שמשחק בעיקר בקבוצת הנוער). עם זאת, לחיפה יש לא פחות מתשעה שחקנים מושאלים שהינם בני מיעוטים - ביניהם חמישה בסכנין.

הנוכחות הערבית מרשימה גם בנבחרות ישראל. הסגל למשחק האחרון של הבוגרת מול בלגיה בחודש שעבר כלל 23 שחקנים, מתוכם ארבעה בני מיעוטים, 17.3% (ביברס נאתכו, בירם כיאל, מונאס דאבור וטוואטחה). 22 שחקני הנבחרת הצעירה שהיו בסגל למשחק הידידות האחרון מול קפריסין (ניצחון 2-4) כללו חמישה שחקנים בני מיעוטים בהרכב הפותח, אחד שנכנס כמחליף ועוד אחד שלא שותף (31.8%).