בעלי טיב טעם חגי שלום חזר להתעניין בניו-פארם

זאת על רקע קשיים בהשלמת המכירה ליאיר פיליפ ■ בעוד יומיים יחול המועד האחרון להשלמת העסקה למכירת רשת הדראגסטורים של המשביר לפיליפ, בהיקף 165 מיליון שקל - והסיכויים להשלמתה נמוכים

לאחר עיכוב מתמשך בהשלמת העסקה למכירת רשת הדראגסטורים ניו-פארם מידי קבוצת המשביר לצרכן לידי איש העסקים יאיר פיליפ תמורת 165 מיליון שקל, יגיע בעוד יומיים המועד האחרון להשלמת העסקה. על רקע ההערכות כי סיכויי סגירת העסקה נמוכים, מוזכרים בשוק כמה גורמים נוספים המתעניינים ברשת, ובהם חגי שלום, בעל השליטה ברשת המזון טיב טעם.

שלום כבר התעניין ב-2012 בכניסה להשקעה בניו-פארם, אז על רקע רצונה של חברת קמן של רוני אלרואי למכור את חלקה ברשת (32%). אך בסופו של דבר הייתה זו המשביר, שבשליטת רמי שביט, שרכשה אשתקד את מניות המיעוט בניו-פארם מידי כונס הנכסים של קמן, תמורת 34 מיליון שקל, והפכה לבעלת מניות יחידה ברשת הדראגסטורים.

אלא שבשלהי השנה החולפת פצחה המשביר בשורה של עסקאות למימוש חלק ניכר מעסקיה. ביום האחרון של 2014 חתמה החברה על הסכם למכירת ניו-פארם תמורת כ-165 מיליון שקל לחברת קראוד מי, שבה מחזיק פיליפ יחד עם דב צימברג. כמה שבועות לאחר מכן עדכנה המשביר על עיכוב בעסקה, ובתחילת חודש מארס סיכמו הצדדים על הארכת המועד להשלמת העסקה עד 21.4, כדי "להשלים את המשא-ומתן עם התאגידים הבנקאיים המעמידים מימון לניו-פארם".

פיליפ רכש בשנה שעברה יחד עם צימברג את רשת הסופרמרקטים קוסט 365, גם כן מידי המשביר, שנתיים לאחר הקמתה ולאחר שגרמה למשביר הפסד מצטבר של 35 מיליון שקל.

הדוחות הכספיים לשנת 2014 שפרסמה המשביר בסוף חודש מארס חשפו ירידה של עשרות אחוזים בשוויה של ניו-פארם. הערכת שווי שצורפה לדוחות המשביר העניקה לניו-פארם בסוף 2014 שווי הוגן (בניכוי עלויות מכירה בהתאם להסכם מכר) של 182 מיליון שקל - שחיקה של 30% ביחס לשווי הרשת בסוף 2013. סכום זה נקבע לאחר הפסקת הסכם הקצאת שטחי המדף שהיה בין ניו-פארם ובין רשת בתי הכלבו של המשביר.

הרעה בניו-פארם

הדוחות מעידים גם על הרעה בפעילותה של ניו-פארם, שבסיכום שנתי הציגה הפסד של 3.5 מיליון שקל, לעומת רווח נקי של יותר מ-7 מיליון שקל ב-2013. הכנסותיה של הרשת נחלשו ב-6% ל-732 מיליון שקל, והיא הציגה שחיקה דומה ברווח הגולמי, שעמד על 221 מיליון שקל וצניחה של 77% ברווח התפעולי, ל-2.5 מיליון שקל.

במשביר הסבירו כי תוצאות 2014 גם בניו-פארם וגם ברשת בתי הכלבו שלה הושפעו לשלילה הן מירידה ניכרת במכירות במהלך המבצע הצבאי "צוק איתן" בחודשי הקיץ, והן "מחולשה במכירות עונת החורף לאור מזג-האוויר הקייצי החריג ששרר בחודשים ינואר פברואר 2014".

רשת ניו-פארם, שנוסדה ב-1992, הפעילה בסוף 2014 67 סניפים, שבהם היא מציעה מוצרי קוסמטיקה (בשמים, מוצרי טיפוח ואיפור), מוצרי טואלטיקה, מוצרים לתינוקות, כלי בית ועוד וכן מחלקת בית-מרקחת וטבע.

הרשת מתקשה כיום להתמודד מול מובילת השוק - רשת סופר-פארם של ליאון קופלר, וכן סובלת מתחרות מצד רשתות המזון, שהרחיבו בשנים האחרונות את פעילותן ומציעות היום מוצרים רבים הקיימים ברשתות הדראגסטורים במחירים נמוכים.

איש העסקים חגי שלום רכש בשנת 2009 באמצעות חברת הארגז שבבעלותו את השליטה ברשת המזון טיב טעם, לפי שווי חברה של 100 מיליון שקל. מאז הגדיל את החזקותיו, שעומדות היום על 53% ממניות טיב טעם, הנסחרת כיום בשווי של 191 מיליון שקל (זאת לאחר שמניית טיב טעם איבדה בשנה האחרונה כ-30%).

תוצאות ניו פארם
 תוצאות ניו פארם