מגדל שוקי הון: מכרו פריגו וקנו טבע; "עסקת פריגו תתפוצץ"

אנליסט הפארמה סטיבן טפר: במירוץ בין טבע, מיילאן ופריגו, אנחנו מתקרבים לשלב ההדחה ■ טפר: "מיילאן משחקת 'משחק כפול' מול פריגו וטבע. מדובר במשחק מסוכן, שכן מיילאן עלולה למצוא את עצמה קרחת משני הכיוונים"

ארז ויגודמן / צילום: איל יצהר
ארז ויגודמן / צילום: איל יצהר

"מכרו פריגו וקנו טבע. במירוץ בין טבע, מיילאן ופריגו, אנחנו מתקרבים לשלב ההדחה", כך אומר היום (ג') סטיבן טפר, אנליסט הפארמה במגדל שוקי הון. לדבריו, טבע "מעלה הילוך" וקיים סיכוי גבוה שהעסקה לרכישת פריגו בידי מיילאן לא תצא לפועל, וכך "נמצא את מניית פריגו יורדת חזרה לטווח של 170-160 דולר למניה" (לעומת כ-198 דולר היום).

לפי טפר, "מתחזקות ההדלפות שטבע קרובה להציע הצעת רכש למיילאן ואולי כבר היום. להערכתנו, ההצעה לרכישת מיילאן ע"י טבע, תקפיץ את מניית מיילאן וזאת על אף שמיילאן מצהירה שהיא לא מעוניינת להירכש".

טפר מעריך כאמור שעסקת מיילאן-פריגו לא תצא לפועל. "מחד, פריגו, שגם כך לא מרוצה ממחיר הצעת הרכש של מיילאן תתקשה עוד יותר להיענות להצעה שתהיה מבוססת ברובה על חילופי מניות. מניות אלה צפויות להתנפח בעקבות הצעתה של טבע. מנגד, לבעלי המניות של מיילאן יש אינטרס מובהק שבו טבע, שהינה חברה זולה יחסית תרכוש אותה, כיוון שישנן אפשרויות גדולות לסינרגטיות מאשר בעסקת פריגו, שהינה חברה יקרה עם פחות אפשרויות לסינרגיה".

לדברי טפר, מיילאן "משחקת משחק כפול מול פריגו וטבע. מצד אחד, היא מנסה ללחוץ על פריגו להסכים לרכישה ומהר. ומצד שני, היא מנסה להעלות את שוויה בשוק כמועמדת לרכישה ע"י חברה בסדר הגודל של טבע". טפר סבור שמדובר במשחק מסוכן, שכן מיילאן עלולה למצוא את עצמה קרחת משני הכיוונים.

"בעיני משקיעי פריגו ההצעה לא תהייה גבוהה מספיק גם בשווי אבסולוטי וגם בשווי שנגזר ממניות מיילאן שיתקבלו בעסקה. בעיני טבע, מיילאן היא אופציה טובה לרכישה עם אפשרות להפיק סינרגיות משמעותיות, אך טבע לא 'תתאבד' על רכישת מיילאן ולא תרכוש אותה בכל מחיר. בפני טבע קיימות לא מעט אפשרויות נוספות שיכולות להתאים לאסטרטגיה של החברה לבניית ערך מהותי ויציב לטווח הארוך", מוסיף טפר.

"פריגו היא חברה איכותית וייחודית בתחומה, אך נסחרת במחיר גבוה שמשקף הסתברות גבוהה לעסקה שלאו דווקא תצא לפועל", מציין טפר, ומוסיף שמיילאן לא תוכל להעלות את ההצעה מעבר ל-215-220 דולר למניה (הצעתה המקורית היא ל-205 דולר). "אנו לא רואים הרבה חברות אחרות שמתאימות לרכישה של פריגו, ובוודאי לא ברמת המחירים הנוכחית", הוא כותב, ומעריך גם שמנכ"ל פריגו, ג'ו פאפא, לא יסכים להתפשר על המחיר.

בכל הקשור לטבע, טפר מעריך שמנייתה תעלה בעקבות עסקת רכישת מיילאן, וכתוצאה מכך היא צפויה לקבע את מעמדה כענקית הגנריקה העולמית, תוך יצירת ערך למשקיעים מהיקפים משמעותיים של סינרגיות ומהפעלת תכניות ההתייעלות גם על הפעילות הגנרית של מיילאן. "טבע תרוויח להערכתנו, גם מעצם הגשת ההצעה למיילאן, גם אם העסקה לא תצא לפועל בטווח הזמן הקרוב", סבור טפר.

"להערכתנו, מצד אחד, טבע תצליח לפוצץ את העסקה בין מיילאן לפריגו - פיצוץ שיאפשר לה לחכות לרכישה של מיילאן בעתיד, כשהרוחות יירגעו. מצד שני, טבע ובראשה המנכ"ל ארז ויגודמן יעבירו מסר ברור לשוק שתוכניות הרכישה שלהם רציניות, והם מתכוונים להצהרותיהם. גם אם עסקת מיילאן לא תצא לפועל בסוף, המומנט החיובי ישמר, שכן, לטבע יש לא מעט אפשריות נוספות לרכישות ופיתוח עסקי שסמויות מהעין. יש לה בעיקר את הנכונות והיכולת לבצע רכישות משמעותיות שיעשו שינוי מהותי בחברה", מסכם טפר.