האזרח המודאג ביינארט

מנכ"ל הבורסה חייב להגדיל את האטרקטיביות שלה

בנין הבורסה / צילום: תמר מצפי
בנין הבורסה / צילום: תמר מצפי

ההתפתחויות העסקיות האחרונות בגזרת חברת התרופות פריגו גורמות, כך מתברר, לדפיקות לב מואצות בקרב חברי הנהלת הבורסה לני"ע בתל אביב. אם פריגו תמצא עצמה ממוזגת לקרבה של חברת מיילן, הבורסה המקומית עשויה לאבד את הכוכבת הגדולה שלה בשנים האחרונות.

מחירה של מניית פריגו עלה מתחילת 2014 ועד היום בכ-39% אל מול עלייה של כ-21% במדד ת"א 100. במהלך שלוש השנים האחרונות עלה מחיר המניה ב-95% מול עלייה מצטברת של 38.5% במדד ת"א 100. בנטרול הביצועים של מניית פריגו בחמש השנים האחרונות, שהשיגה בתקופה זאת תשואה של כ-300%, היה המדד התל אביבי מציג ביצועים עלובים ביחס למדד השווקים המפותחים. לכך צריך להוסיף גם את העובדה שמשקלה של מנית פריגו במדדים המובילים בת"א עומד כיום על כ-11.7% והמחזור הממוצע של המסחר בה אחראי לכ-5% מהמסחר היומי. לאור כל זאת, אין ספק כי מחיקת פריגו מהמסחר תהווה מכה קשה לבורסה המקומית, המשוועת להגדלת היצע החברות האיכותיות.

הצעת הרכש של מיילן לפריגו היא חלק אינטגרלי ממגמה רחבת היקף בזירה התאגידית הגלובלית, במסגרתה חברות מתמזגות על מנת להגדיל רווחיות בעולם של מחירי מניות מנופחים וכסף זול. העובדה שהחברות המקומיות הן קטנות יותר מן הענקיות הגלובליות בתעשייה הופכת את רובן ליעד להשתלטות, ולכן התגברות מגמת המיזוגים והרכישות בעולם היא איום מוחשי על היצע החברות הציבוריות בת"א.

ליזום במקום להיגרר

במצב עניינים זה על הנהלת הבורסה המקומית לקחת בחשבון תרחישים כאלה כחלק מתוכנית העבודה, ולדאוג להגדלת היצע החברות בבורסה, ולא להיגרר ולהגיב למציאות מתוך מצוקה. הביקורת שהושמעה בשנים על הנהלת הבורסה הקודמת הייתה כי זו כשלה במשיכת חברות ישראליות לרישום בבורסה בת"א. המציאות כיום היא שעל אף חילופי הגברי בהנהלת הבורסה, וההצהרות החוזרות באשר לרצונה של ההנהלה הנוכחית לגייס חברות ישראליות גלובליות מובילות, עדיין לא נרשמו הישגים בתחום.

בהינתן הכישלון למשוך חברות ישראליות גדולות לבורסה בת"א, ייאלצו קברניטיה להתחנן בפני מיילן כי תואיל בטובה לרשום את מניותיה למסחר בבוקר שלאחר רכישת פריגו, אם זו אכן תתממש.

למרבה האירוניה, דווקא הצעת הרכישה הפוטנציאלית של טבע למיילן עשויה להותיר את פריגו - ולו באופן זמני - כחברה עצמאית הנסחרת בת"א, שכן ההערכות בשוק הן כי עסקת מיילן-פריגו תרד מסדר היום בתרחיש שבו תתממש הצעת הרכישה של טבע. אבל גם אם טבע תציל את הבורסה בת"א ממחיקתה של פריגו מהמסחר, מדובר, להערכתנו, בדחייה זמנית בלבד.

הניסיון הגלובלי מלמד כי לאחר שבעלי המניות של חברה הסכימו להימכר או להתמזג, גם אם עסקה כזו יורדת מסדר היום, הרי שכעבור פרק זמן מסוים הם ימצאו חלופת מיזוג או רכישה.

במקביל למאמץ לייבא חברות ישראליות גלובליות, על הנהלת הבורסה, בראשות המנכ"ל יוסי ביינארט, לדאוג בכל דרך להגדיל את האטרקטיביות שלה בקרב חברות פרטיות המהוות את דור העתיד של הבורסה בת"א. הציבור והגופים המוסדיים מגדילים את הסיכון בתיקי ההשקעות בהתמדה, ומדדי המניות המקומיים הבולטים רושמים כל יום שיא חדש. באווירה כזו קל מבעבר לזכות לתג מחיר אטרקטיבי בהנפקת מניות ראשונית, ולפיכך שיווק יעיל של הבורסה למועמדות פוטנציאליות הוא משימה אפשרית.

הכותב הוא האסטרטג הראשי של קבוצת איילון