וול סטריט ג'ורנל: "רכישת מיילאן יקרה וכבדה מדי לטבע"

לפי הניתוח, טבע עשויה להעלות את המחיר בהצעת הרכש העוינת למיילאן ל-90 דולר למניה - ולגייס לשם כך חוב גדול שישפיע לרעה מבחינה תזרימית ■ "טבע עלולה להיקלע למאבקים ואפילו לסאגה משפטית ארוכה - זה 'כבד' מדי עליה"

ארז ויגודמן / צילום: איל יצהר
ארז ויגודמן / צילום: איל יצהר

העיתון וול סטריט ג'ורנל פירסם הלילה ניתוח להצעת הרכש הענקית שהציעה טבע למיילאן, ובה הוא טוען כי "העסקה מאוד יקרה וכבדה עבור טבע".

טבע הציעה אתמול להשתלט על מתחרתה האמריקאית תמורת 82 דולר למניה (פרמיה של כ-21% על מחיר השוק), ובסך הכול כ-41 מיליארד דולר במזומן ובמניות. לפי הניתוח, בוול סטריט ג'ורנל סבורים כי ההצעה הגיונית מבחינה אסטרטגית, אבל היא טומנת בחובה סיכונים ומכשולים רבים לטבע, במיוחד מבחינה תזרימית.

כפי שמיילאן כבר הודיעה לפני ההצעה הרשמית של טבע, היא מתנגדת בנחרצות להשתלטות העוינת של טבע עליה. בוול סטריט ג'ורנל מעריכים כי טבע עוד תשפר את הצעת הרכש שלה ותעלה את המחיר שהיא מציעה לפחות ל-90 דולר למניה, כפי שמעריכים אנליסטים - מה שאולי יגרום לבעלי המניות של מיילאן לתמוך בהצעה - "אולי", כותבים בניתוח.

בעיתון כותבים, כי כבר במחיר של 82 דולר למניה, ההצעה של טבע "נדיבה" במיוחד. היא מגלמת מכפיל מכירות של 4.2, יותר מפי 2 בהשוואה למכפיל הממוצע של מיילן ב-5 השנים האחרונות. מחיר של 90 דולר למניית מיילאן משקף מכפיל EBITDA של 4.5 - הרבה מעל המכפיל הנוכחי של טבע שעומד על 1.7. טבע מבחינתה ציינה כי היא תוכל להוריד את היחס למכפיל EBITDA של 3 בתוך מספר שנים.

כפי שכותבים בוול סטריט ג'ורנל, טבע עלולה להיקלע למאבקים ואפילו לסאגה משפטית ארוכה בהקשר של רכישת מיילאן. מיילאן היא המתחרה של טבע והעסקה לא בטוח תעבור את האישורים הרגולטוריים הנדרשים מבחינת הגבלים עסקיים.

לפי הניתוח, טבע יכולה להתמודד עם כניסה של תחרות גנרית לקופקסון, שמהווה חמישית ממכירותיה, ע"י הגדלת עסקי הגנריקה שלה - ורכישת מיילאן יכולה להיות פיתרון טוב שגם יעזור לחברה לקצץ בעלויות - כפי שטבע מסרה אתמול בהצעתה, חיסכון של 2 מיליארד דולר בשנה בסינרגיה.

עוד כותבים בוול סטריט ג'ורנל, כי טבע תצטרך לגייס חוב לא קטן אם היא רוצה להשלים את הרכישה במחיר הזה. המשמעות של חוב נוסף, לפי הניתוח, יקשה על טבע לרקום עסקאות שוטפות קטנות יותר וזה ישפיע לרעה על אסטרטגיית הצמיחה לטווח הארוך של החברה.

מנגד, כישלון להשלים עסקת ענק שכזו יפגע בערך המניה של טבע, וישית לחץ על עסקיה השוטפים עם התחרות המתגברת לתרופת הדגל שלה. בשורה התחתונה, כותבים בוול סטריט ג'ורנל, כל הנ"ל מסתכם בסיכון גבוה לטבע וברכישה פשוט יקרה מדי.