מודי'ס מזהירה מהורדת דירוג לטבע אם היא תרכוש את מיילאן

הכלכלנים חוזרים על דירוג A3 לחוב של טבע בהיקף כ-12 מיליארד דולר, אך משנים את תחזית הדירוג ל"שלילית" מ"יציבה"

ארז ויגודמן / צילום: תמר מצפי
ארז ויגודמן / צילום: תמר מצפי

בסוכנות הדירוג הבינלאומית מודי'ס מזהירים מהורדת דירוג לטבע לאחר הצעת הרכש העוינת שנתנה למיילאן. הכלכלנים חוזרים על דירוג A3 לחוב של טבע בהיקף כ-12 מיליארד דולר, אך משנים את תחזית הדירוג ל"שלילית" מ"יציבה".

טבע הציעה אתמול להשתלט על מתחרתה האמריקאית מיילאן תמורת 82 דולר למניה (פרמיה של כ-21% על מחיר השוק), ובסך הכול כ-41 מיליארד דולר במזומן ובמניות.

בסוף שנת 2014 היו בקופתה של טבע מזומנים והשקעות בהיקף של 2.6 מיליארד דולר. בחודש שעבר היא ביצעה הנפקת אג"ח באירופה, בהיקף של 2 מיליארד אירו. מאז היא דיווחה על רכישת אוספקס תמורת 3.5 מיליארד דולר במזומן.

טבע נמצאת בקבוצת הדירוג A במודי'ס וגם בסוכנות S&P וב-Fitch הדירוג הוא BBB פלוס, אך ההערכות הן שהיא תיאלץ לבצע גיוס חוב נוסף אם היא רוצה להשלים את רכישת מיילאן במחיר הזה ואולי אך במחיר גבוה יותר שהיא תיאלץ להציע.

תחזית הדירוג השלילית משקפת את ההערכה במודי'ס על כך שטבע תהיה מוכנה למנף את עצמה יותר כדי להשלים את העסקה - לרמות שלא תואמות את דירוג החוב הנוכחי. במחיר הנוכחי של הצעת הרכש, במודי'ס מעריכים יחס חוב-EBITDA של 4.4, לעומת מכפיל 1.9 נכון לסוף 2014.

הכלכלנים מסייגים ואומרים כי ההערכה לא כוללת סינרגיה בין פעילויות שתי החברות שעשויה לקצץ בהוצאות. טבע מעריכה חיסכון של 2 מיליארד דולר בשנה.