26 מיליארד דולר "ששכנעו" את פיפ"א להעניק לקטאר את מונדיאל 2022

תחקיר של ה"מייל און סאנדיי" מציג פירוט עסקאות עתק של הנסיכות מהמפרץ, שסללו עבורה את הדרך לאירוח גביע העולם

ספ בלאטר נשיא פיפ"א עם השייח' הקטארי מוחמד אל-תאני / צלם: רויטרס
ספ בלאטר נשיא פיפ"א עם השייח' הקטארי מוחמד אל-תאני / צלם: רויטרס

כיצד מדינה קטנה, חסרת מסורת ספורטיבית בכלל ומסורת כדורגל בפרט - מצליחה לזכות באירוח אירוע כמו המונדיאל? במקרה של קטאר 2022, התשובה היא אחת, ברורה ובוהקת: הרבה מאוד כסף.

האסיפה הפרלמנטרית של המועצה האירופית, הגוף המפקח על בית המשפט האירופי לזכויות אדם - גיבשה לאחרונה החלטה הקוראת לפיפ"א לערוך מחדש את הבחירות לאירוח מונדיאל 2022, שהיא טוענת כי התבצעו בצורה בלתי חוקית. סביר להניח שארגון הכדורגל העולמי, גוף שאינו כפוף למערכת המשפט האירופית - לא ממש יתרגש מכך.

בינתיים, תחקיר חדש שפרסם הבוקר (א') השבועון האנגלי "מייל און סאנדיי" מגלה שנסיכות הנפט השקיעה 17.17 מיליארד ליש"ט (כ-26 מיליארד דולר) על מנת "לשכנע" את עסקני הוועד המנהל של פיפ"א להצביע בעדה בבחירות לאירוח המונדיאל (קטאר קיבלה 14 מהקולות בסיבוב ההצבעה האחרון שנערך בדצמבר 2010, לעומת שמונה קולות להן זכתה ארה"ב). לא מדובר בהכרח על שוחד במובן הקרימינלי של המילה - אלא בין היתר על הסכמי סחר שונים, עסקאות סיבוביות כאלו ואחרות ופעילות לובינג כלכלית שעשתה מבחינת קטאר את העבודה הפוליטית - וגרמה לאנשי פיפ"א לבחור בה.

***

מהתחקיר עולה כי הכסף הגדול ביותר - 14.72 מיליארד ליש"ט - נשפך על יבשת אירופה, במה שסייע לגייס את המצביע החשוב מישל פלאטיני (נשיא אופ"א). על מה הלך הכסף? רכישת המועדון הצרפתי פ.ס.ז' והשקעה של כסף גדול במיוחד בהפיכתו לאחד העשירים ביבשת; הקמת ערוץ הספורט הייעודי של אל-ג'זירה beIN, ורכישת זכויות השידור של הליגה הצרפתית באמצעותו - לאחר פגישה שנערכה בנובמבר 2010 בין השייח' הקטארי תמים, נשיא צרפת דאז ניקולה סרקוזי ופלאטיני (שהודה כי "שוכנע" להצביע לקטאר, אך טען כי אף אחד לא הכריח אותו לעשות זאת). על הקשר בין פלאטיני והקטארים הורחב גם בתחקיר שפורסם לפני למעלה משנתיים על-ידי ה"פראנס פוטבול". כמו כן, על-פי התחקיר, רכשה קטאר מטוסי נוסעים מהחברה הצרפתית Airbus.

1.33 מיליארד ליש"ט נוספים נשפכו "בתמורה" לקולו של ניקולס לאוז מפרגוואי: ב-18 באוגוסט 2010 סוכם על עסקת אנרגיה בין השייח' חאמד לבין נשיא פרגוואי פרננדו לוגו. יומיים לפני כן, ב-16 באוגוסט - נחתמה בדוחא עסקת גז בשווי 1.23 מיליארד ליש"ט בין שליטי תאילנד לבין קטאר, כאשר הנציגות התאילנדית בפגישות כללה מקורבים לחבר הוועד המנהל התאילנדי של פיפ"א, וורוי מאקודי.

התחקיר מציין עוד שורה של עסקאות קטנות יותר, שהתרחשו כולן בסמיכות מפתיעה להצבעה לאירוח המונדיאל. הנה כמה מהן:

- החסות המפורסמת של ברצלונה עם "קרן קטאר" (שלאחר מכן הפכה לחסות עם חברת התעופה קטאר איירווייז), בשווי 150 מיליון ליש"ט ש"סידרה" את קולו של חבר הוועד הספרדי אנחל מאריה וילאר.

- על מנת לשכנע את חוליו גרונדונה, יו"ר ההתאחדות הארגנטינית וחבר הוועד של פיפ"א, להצביע לקטאר - תרמה הנסיכות 59 מיליון ליש"ט להתאחדות, לכאורה לצורך מחיקת החובות שלה.

- הקול הברזילאי של ריקרדו טישיירה הגיע בתמורה להענקת חסות של קטאר למשחקי ידידות של ברזיל, כולל משחק חגיגי מול היריבה הגדולה ארגנטינה שהתקיים ב-2010, בתמורה ל-6.7 מיליון ליש"ט.

- חברת השקעות קטארית רכשה נדל"ן בניקוסיה, קפריסין, בשווי 27 מיליון ליש"ט - שהיה שייך בחלקו למריוס לפקריטיס, חבר הוועד הקפריסאי שלא הכחיש את קיומה של העסקה (אך הכחיש כי היא קשורה להצבעתו).

***

יש לציין כי כל הסכומים הנ"ל מהווים כסף קטן מבחינת קטאר, שהודיעה כי תקציב המונדיאל שלה יעמוד על למעלה מ-200 מיליארד דולר. התשלומים המצוינים בתחקיר כוללים גם כאלו שנחשפו בספר שיצא לאור בשבוע שעבר, "The Ugly Game" ("המשחק המכוער"), על-ידי העיתונאים החוקרים היידי בלייק וג'ונתן קאלברט - המגולל את סיפור זכייתה של קטאר באירוח מונדיאל 2022.

כזכור, הענקת אירוח המונדיאל לקטאר עוררה מחלוקת מכיוון נוסף, מלבד חשדות השחיתות: חום האימים ששורר במדינה בחודשי הקיץ. לאחרונה החליטה פיפ"א כי בשל כך, מונדיאל 2022 יהיה הראשון בהיסטוריה שיתקיים במהלך חודשי החורף.